Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Juraj Smatana / Vysoké straty Mestskej dopravnej spoločnosti, a. s.

Vysoké straty Mestskej dopravnej spoločnosti, a. s.

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Pátek 16.01.2009 17:23
Mestské zastupiteľstvo sa bude v najbližšej dobe zaoberať žiadosťou MDS o vykrytie finančnej straty, vzniknutej prevádzkovaním autobusových liniek v Považskej Bystrici. Zo štatistík, ktoré MDS predkladá zastupiteľstvu, vyplýva, že tržby stále klesajú, prinajmenej od roku 2006. Zdôrazňujem tržby, nie zisk! Keďže cena cestovných lístkov sa zvyšovala, znamená to, že mestskú hromadnú dopravu používa z roka na rok menej cestujúcich. Domnievam sa, že príčina je každému zrejmá: Mestská hromadná doprava sa stala najnevýhodnejším spôsobom dopravy po našom meste a využívajú ju len tí, ktorí nemajú inú možnosť.
Ako sa MHD v Považskej Bystrici dostala do tohto stavu?
  • Najmä kvôli výstavbe diaľničných pylónov v centre mesta došlo k citeľnému zahusteniu dopravy. Autobusy MHD nemajú vyčlenený samostatný jazdný pruh. Väčšina autobusových liniek naviac prechádza najužším dopravným hrdlom - Štefánikovou ulicou. Vodiči autobusov častokrát musia dosť dlho čakať, kým im ostatní vodiči po nastúpení cestujúcich umožnia zaradiť sa do jazdného pruhu. Toto všetko výrazne spomalilo priemernú rýchlosť cestovania v autobuse. Napríklad v rannej špičke trvá autobusu aj 15 minút, kým sa dostane zo zastávky na Lánskej k zastávke pri pamätníku SNP! To už je "rýchlosť", ktorú prekoná aj zdatnejší chodec.
  • Zahustenie dopravy na hlavnom ťahu, a neexistencia bezpečných cyklistických trás prinútili mnoho obyvateľov, aby prestali používať bicykel - tento tradičný dopravný prostriedok napríklad robotníkov v Považských strojárňach.  
  • Po náraste cien MHD je už pre dvoch - troch cestujúcich výhodnejšie ísť osobným autom. 

Kolaps mestskej hromadnej dopravy sa neprejavuje tým, že sú autobusy preplnené. Skutočný kolaps mestskej hromadnej dopravy nastáva vtedy, keď sú autobusy poloprázdne.

Dôsledky takéhoto stavu môžeme vidieť okolo seba. Zúfalý nedostatok parkovacích miest. Pred každou školou to ráno vyzerá ako na parkovisku - množstvo rodičov sa stalo taxikármi vlastných detí. Na križovatke pri hlavnej pošte vznikajú počas rannej i poobednej špičky balíky desiatok chodcov, dlhé minúty čakajúcich na zelenú. V meste stúpa počet dopravných nehôd, hluk a znečistenie z osobnej automobilovej dopravy.

Jediné autobusové linky, o vyťaženosť ktorých sa nemusíme obávať, sú zdarma premávajúce TESCO-busy.

V našom internetovom archíve nájdete aktuálne štatistické údaje o prevádzke MDS, a. s.
Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 16.01.2009 17:43

Čo je to za spoločniosť ? Veď nie je ani v telefonnom zozname!!´Bodaj by menala straty, keď ľudia radšej pôjdu pešo ako by mali čakať na autobus a ten na zastavke ani nezastaví. Sťažovalo sa už dosť ĺudí, že napr,. spoj o 15,25 od Tesca na Rozkvet pri Námorníku na Lánskej ani nepribrzdí, hoci naň ľudia mávajú a ide si ďalej!! Načo potom majú cestovné poriadky -nič im nedať !!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 16.01.2009 20:28

Jednoznačne treba v meste vytvorit konkurenciu dopravy, hladat ine moznosti. Finančné nároky tejto spoločnosti, ktorá tu má monopol, budú neustále stúpať, aj ked nafta bude za 1 euro. Však občania to zaplatia.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 16.01.2009 21:51

prečo takí dravci ako Trabelsí, Podoliak, atd., sa hrnú do takých stratových firiem :)

A bolo by zaujímavé, aké odmeny dostali podosádzaní "odbornici" v dozornej rade typu Janco, Kubovič

http://orsr.sk/vypis.asp?ID=78106&SID;=6&P;=0

čestíček!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 16.01.2009 22:08

dobre chlapi, vecne prispevky a odkazy na dokazy takto sa pohneme dalej...

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 17.01.2009 11:27

Možno ešte zaujímavejšie by bolo pozrieť sa koľko platí MDS za rôzne služby a nájmy a kto je vlastníkom priestorov a dodávateľ služieb. Možno prídeme na to, že peniažky idú z jedného vačku saka do druhého vačku saka - akurát v tom druhom už mesto nie je podielnik. MDS náramne pripomína konštrukciu firiem MTS a POVBYT, akurát že s MDS akosi nebola vôla nič urobiť. To sa parádne podniká keď mesto dodotuje to čo sa odleje inam...

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 17.01.2009 15:27

Tí chlapíci v dozornej rade to robia zadarmo ako charitu podľa vzoru primatora !!!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 17.01.2009 22:31

zastupiteľstvo bude uz v ÚTOROK 20.januára. Prečo nie vo štvrtok, ako býva zvykom? Lebo vo štvrtok začína v BA veľtrh cestovného ruchu a naša bagáž si to nemôže nechať ujsť.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Neděle 18.01.2009 15:12

Považská to nevyhrala v niekoľkých oblastiach. Je zaujímavé, že autobusy v roku 2006, keď boli polorozpadnuté a pozliepané mali lepšie tržby ako dnes, keď sú autobusy vo vynikajúcom stave. Ale bolo by to dobré porovnať s celkovým priemerom poklesu na celom Slovensku. Pre MDS hrajú proti už len mŕtve kilometre z Podhradia (z garáže) na AS/ŽST, kde linky začínajú... Možné, keby sa zracionalizovalo nástupište... a boli tam nejaké prístrešky, aby na busy nepršalo...

Anonymous User
Anonymous User píše:
Neděle 18.01.2009 17:50

Na nástupišti by musela MDS investovať. v Podhradí to ma zadarmo !!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 00:19

Straty - to je vysledok prace, iny ani byt nemohol. Jedna pricina z viacerych: clovek ide vecer na zastavku o 5 minut skor, pretoze vie ze vecer chodi menej ludi.. a autobusy nestoja na zastavkach.. a preto idu o dve tri minutky skor.. dnes to uz bolo po 2 krat v tomto roku a asi uz po 8 krat v tom minulom.. co som videl ako ide autobus o 6 minut skor ako mal.. tak mi povedzte.. ako moze cestujuci potom sa spoliehat na nejaky spoj.. ked si chodia ako chcu.. a ani na zastavkach nestojja..straty.. toto je jedna z pricin

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 06:30

ako sa na "prosperite" MDS podielaju sebe udelenými odmenami Kubovič, Janco, a další "odborníci" v dozornej rade?

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 09:20

Chýba mi v MHD pravidelnosť a neroztrhané cestovné poriadky. Chcelo by to jasný prieskum. Ale nie taký ako minule, že by človek zaplakal. Zriadenie zastávky pri Hypernove a oživenie zastávky Dom služieb by MHD pomohlo. Taktiež možno zachádzanie do strojární. Však Keruľ to chcel ešte pred dvomi rokmi.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 11:12

Myslím, že to nie je len kvôli pylónom, ale je to celoslovenský problém viď. http://enviroportal.sk/indikatory/detail.php?kategoria=99&id;_indikator=901 MDS predsa pracuje vo verejnom záujme a nebude zisková, ani keby sme sa poskladali. MDS bola predsa za ĽLaciho založená preto, aby mohli kontrolovať zľavy, adresne dávať dávky, príspevky.... AK správne chápem problematike, jedna vec je doplácanie peňazí za nevyťažené-nerentabilné výkony a druhá za dôchodcov, ZŤP, študentov a deti. Okrem toho je aj zlá samozrejme naša PB dopravná situácia, ktorá komplikuje všetko, čo sa dá. Keby sa dalo na hlavnej križovatke odbočiť vľavo, niektoré linky mohli ísť okolo domu služieb... Ale INT dop.systém to nedovoľuje. Chýba tiež pozitívna propagácia MHD, lebo ľudia nepoznajú výhody...

Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pondělí 19.01.2009 11:39
MHD je problémom v každom slovenskom meste (neviem o tom, že by ju niekde nemuseli dotovať).
Ale asi by sme ťažko hľadali mesto, kde by autobusovej linke na hlavnej trase dokázal úspešne konkurovať chodec.
Keď už si raz človek kúpi auto, tak sa ho snaží využiť na maximum, vždy keď je to výhodné, a žiadna propagácia to nezmení. O MHD znovu bude záujem, keď sa zvýši jej výhodnosť oproti iným druhom dopravy.
Stavba pylónov v kombinácii s "inteligentným dopravným systémom" nepochybne prispela k zhoršeniu dopravnej zápchy, ktorá najviac spomaľuje práve autobusy (nemôžu pružne meniť svoju trasu a kvôli svojej veľkosti sa ťažšie zaraďujú do pruhov).
Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 12:42

Možno by pomohlo, aby autobusy nechodili cez ul.Kukučínovu a cez križovatku prechádzali výlučne rovno cez Park na ŽST a AS.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 13:37

si náramne mudry, ale aj tak musí ísť do lava-odbočiť pred orlovským mostom a tam čakať, takže v podstate to je jedno, len by sa to luďom sťažilo čo idú do bytovky na kukučinke a do sous

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 19.01.2009 15:49

Bol obrovský umelec, ktorý robil spoje. Tie chdia, ako keby sa "bali " teda vždy viac naraz a potom dlho nič. Je to vidieť okolo 15,30 pri SPŠ . Naraz tam stojí aj 5 autobusov, ľúdia potom pobehujú aj 100 metrov aby trafili ten správny spoj. Tým vzniká veľke meškamńie. Nešlo by to poposúvať aspoň o 2 -3 minúty dopredu, dozadu a bolo by po probléme. Takysto duplicita spojov. Naraz ide 3,4, 31, 32 - a potom opäť dlho nič. Nešlo by to presunuť na bloky napt. čo 15 minút / u spojov, kde idú jedným smerom viaceré autobusy./ Obdobne je to aj na Rozkvet. Tam ide jeden autobus super natrieskaný, že ledva víjde na kopec a za ním idú dva prázdne a kopu ľudí pešo. Keby šli napr. po 15 munútach, boli by všetky priebežne vyťažené a iosto aj viacej využívané a teda platené občanmi. Kedy to v MDS pochopia ? Asi nikdy - oni MHD nepužívajú !!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Úterý 20.01.2009 08:06

Porovnávať odbočovanie pri policajtoch a pod mostom je sakra rozdiel. Pod mostom máš na dopravu tri pruhy. Pri policajtoch v smere na stanicu jeden doľava zapchatý neprehľadný, a jeden rovno,kde po pravej strane stoja autá a zacláňajú na prechod pri herni. Ad. SOU a bytovky. Chcete zmenu dopravy, plynulosti a nechcete nič zmeniť a nie ste ohotní sa prispôsobiť. Tak sa môže nechať jedna linka, ktorá bude tadiaľ chodiť.... NAPR. 2,5 SAD TN by tiež mohla vylúčiť ul.Kukučínovu nahradiť zástavkou PARK.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Úterý 20.01.2009 12:36

Stačí zopár malých prepravcov o akých sa tu už písalo.V noci by sa jazdilo drahšie,ale nestalo by sa že by nezastavil,išiel skôr a pod.Konkurencia je jediným riešením.A smradi z úradu + typu Keruľ by nás menej okrádali.Doba to prinesie dúfam.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Úterý 20.01.2009 18:26

a prečo sa "chytrý" nepripoja k http://www.mestskadoprava.net/diskusia/viewtopic.php?f=51&t;=527&sid;=c14e0123756b1af2850b11923028812c&start;=100

Anonymous User
Anonymous User píše:
Středa 21.01.2009 15:38

kašlem na teba a tvoj biznis-zlodejinu!Ked raz za čas chcem ísť autobusom MHD a on nejde alebo nezastaví,nieje o čom.Teda preto ty súdruh!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Čtvrtek 22.01.2009 21:07

Dnes 22.1. meškala 11, ktorá mala isť od SPŠ o 14,50, - meškala asi 5 minút- čo beriem, lebo výjazd z Kukučinky kôli magorom čo robili cestovný poriadok urobí aj viac, keď tam naraz stoja 2-4 autobus&y;, to je potom ťažke. No asi predposledná cestujúca išla s malým, asi 4 ročným harantom, Tento tam dobre 2 minúty maturoval s kartou, ta jeho krava - matka mala asi veľký zážitopk akého ma šikovného dmentka, a čofer, ten rozhadzoval rukami za violantom ,ale nepodnikol nič. Kedy ju dôsledne okríkol - bol by vzbudil riadný rešpekt ostatných cestujúcich, lrbo každého to sra..., ale on iba ako gašparko na motúziku rozhadzoval rukamni a meškanie sa robilo ´dalej. Odišli sme asi po 5 minutách, hoci cestujúcich bolo snád do 20 a obehli ho asi 4 ďalšie autobusy, do ktorých naskočilo skôr aj viacej cestujúcich. Potom kôli čomu sa sťažuje MDS. Veď treba kontrolovať zamestnancov aj v teréne ako robia! Keď vodiči kôli ručeniu spojov - lebo ľudia budú chodiť radšej pešo prídu o prácu budú sa náramne ľutovač !!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 23.01.2009 08:24

No, to decko sa to nejak musí naučiť, alebo nech potom vymyslia trenažér... A matka nie je podľa mňa krava,ale uvedomelá matka, pretože chce decko naučiť ako má brať lístky (za predpokladu, že ho chcela naučiť a nechcela byť len zaujmavá). Ale to môžeme potom povedať, že debil je dôchodca, ktorý má problém s technikou, alebo že sú sprotí tí, čo majú znížené mobilné schopnosti.... A možno sa budú za čas smiať tebe, keď raz budeš mať parkinsona, že nevieš trafiť na strojček.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 24.01.2009 10:07

Trojročné decko ešte nepotrebuje vedieť používať kartu MHD, lebo nepredpokladám, že takéto dieťa cestuje samo. Aspoň ja by som si dieťa v takomto veku nedovolil nikde same pustiť do MHD !! A ono ale neprikladalo kartu, ale proste sa hralo !!! Preto ten príspevok predtým. Matka synáčikovi nedokázala zakázať jeho vrtoch. Učiť sa s kartou mu stačí keď bude mať 6 rokov !!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 02.02.2009 17:02

Pani, keď ste sa tak ponáhľali, prečo ste nič nepodnikli, prečo ste za tým malým nešli a neukázali mu, kde ma priložiť kartu? Tým krikom by sa to asi nevyriešilo, prečo kričať keď sa to dá vyriešiť aj inak.

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359