Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Juraj Smatana / Regionálne televízie – informačný nástroj pre občanov, alebo nástroj politickej propagandy?

Regionálne televízie – informačný nástroj pre občanov, alebo nástroj politickej propagandy?

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Sobota 12.09.2009 20:47
Príspevok, ktorý som predniesol poslankyniam a poslancom na rokovaní mestského zastupiteľstva dňa 10. 9. 2009. Keďže ma obmedzoval 5-minútový limit, v nasledovnom materiáli nájdete aj informácie, ktoré sa do diskusného príspevku nezmestili.

Vážené panie poslankyne, páni poslanci,

považskobystrické regionálne televízie sú veľmi dôležité. Na stretnutiach protikorupčných aktivistov, včítane zahraničných, častokrát uvádzam ako úspešný príbeh, ako v našom meste občania sledujú nezostrihané záznamy zastupiteľstva, a o dianí na zastupiteľstve čulo diskutujú.

Nebudem teda spochybňovať potrebu regionálnych televízií, ale efektivitu vynaložených finančných prostriedkov na informovanie občanov, a o podmienkach pre slobodné, vyvážené a objektívne vysielanie. Aby boli regionálne televízie informačnými nástrojmi pre občanov na kontrolu verejnej moci, a nie propagačnými nástrojmi pre politikov.

V súčasnosti totiž mesto Považská Bystrica platí 2,4 mil SKK ročne televízii Marika (ITV), a 1,74 mil korún pre TV Považie. Okrem toho mesto financuje vlastné noviny, Považskobystrické novinky, a na mestskom úrade zamestnáva hovorcu, ako samostatnú funkciu. Teraz máte na stole návrh platiť TV Považie 2,2 mil sk ročne. Trúfam si povedať, že takéto výdavky na mediálnu prezentáciu nemajú obdobu v žiadnom slovenskom meste.

Možno nezaškodí pripomenúť, ako Považská Bystrica k svojim dvom televíziám prišla. V roku 2006 prišiel majiteľ TV Považie, Peter Galovič, za vtedajším primátorom Lackovičom a ponúkol mu prevádzkovanie regionálnej TV, pričom od mesta žiadal len poskytovanie informácií. Ak si dobre pamätám, viackrát hovoril aj na tomto zastupiteľstve a argumentoval, že je ochotný prevádzkovať informačný kanál pre mesto aj zdarma. Túto vec je možné overiť si na videozázname, ktorý už vtedy vyhotovovalo naše združenie Klub Strážov.

Vtedy ľudia blízki HZDS radšej rozbehli vlastný projekt – asi aby ho mali pod kontrolou – a vytvorili televíziu, ktorej konateľkou bola primátorova hovorkyňa Dobroslava Krajačičová. Naviac, mesto uzavrelo zmluvu s TV Marika na 12 rokov dopredu. Začiatky televízie Marika boli plné škandálov, napríklad keď hovorkyňa Krajačičová odmietla pánovi Galovičovi poskytnúť kópiu zmluvy mesta s televíziou Marika, a omylom sa nepodpísala ako hovorkyňa mesta, ale ako konateľka súkromnej televízie. Klub Strážov od začiatku nesúhlasil s financovaním takejto televízie, naše návrhy však vtedajšie zastupiteľstvo ignorovalo.

Táto kauza bola podľa môjho názoru jednou z príčin, prečo staré vedenie mesta prehralo voľby. Nové vedenie okamžite zmluvy s TV Marika napadlo, kvôli ich zjavnej nevýhodnosti, ale na súde neuspelo – zmluva je de facto nevypovedateľná. Naviac súd skonštatoval, že mesto sa ani nepokúšalo vymáhať plnenie predmetu zmluvy, teda nespochybňovalo kvalitu alebo rozsah produkcie ITV. Citát: „Napriek námietkam žalovaného mesta k poskytovaniu služby, nepredložil tento podľa súdu žiadne relevantné dôkazy o tom, že plnenie podľa zmluvy nebolo poskytnuté riadne. Žalovaný nepredložil žiadne reklamácie na verejné vysielanie, ktoré si mohol odkontrolovať.“

 

Nechceným, ale pozitívnym dôsledkom rozhodnutia starého vedenia mesta je relatívne nezávislá televízia, kritická voči súčasnému vedeniu mesta.

 

Nové vedenie mesta po voľbách začalo financovať TV Považie. Táto televízia má podstatne lepšie pokrytie, produkuje viac spravodajského materiálu. Avšak istý tieň na jej financovanie z mestského rozpočtu vrhá fakt, že manažér TV Považie Ing. Anton Martaus pôvodne kandidoval na primátora mesta, niekoľko dní pred voľbami svoju kandidatúru stiahol v prospech Miroslava Adameho, a po voľbách sa objavil na mestskom úrade vo funkcii vedúceho útvaru správy daní a spoločností mesta.

 

Boli tu silné náznaky, že súčasné vedenie má tiež snahu ovplyvňovať obsah vysielania aj v tých častiach, ktoré nefinancuje. Všetci vieme o prípade redaktorky Zuzany Glabazňovej z TV Považie, ktorá sa dostala do problémov po odvysielaní reportáže o poslaneckých zakázkach v televízii TA3. Stopy nátlaku viedli k najvyšším funkcionárom mesta. Z tohto hľadiska je lepšie prijať zmluvu, ktorú kontroluje zastupiteľstvo, než udržiavať súčasnú prax, kedy financie pre televíziu závisia len od vôle jednotlivca - štatutára mesta.

 

 

Nechcem však absolutizovať vlastnícke vzťahy v médiách. Vždy je tu slobodná vôľa novinára, ktorý rozhoduje, aká miera zásahov do jeho práce je preňho prijateľná, a aká už nie. Máme v regióne viacero novinárov, ktorí si za svojou prácou stoja.

 

Nasledujú konkrétne návrhy poslancom mestského zastupiteľstva:

    1. Mesto by malo poslancov a verejnosť informovať, aké má výhrady voči vysielaniu TV Marika - ITV, a ako uplatňuje využívanie existujúcej zmluvy. Inými slovami, ako mieni ovplyvňovať využívanie toho 2,4 mil korún ročne, ktoré mesto bude musieť platiť ešte nejakých 9 rokov. Vie vlastne niekto uviesť konkrétny príklad dôležitej informácie, ktorú ITV odmietla odvysielať?

    2. Vedenie televízie Považie by malo poslancom dokladovať, aká je sledovanosť relácií, za ktoré má mesto platiť. Keďže sa uchádza o mestské peniaze, malo by takúto informáciu poskytnúť. Lebo podľa mojich rozhovorov s ľuďmi sú práve informácie o regionálnej politike, a zastupiteľstvá, jednými z najsledovanejších relácií. Inými slovami, najlepšie priťahujú sledovanosť a tým aj inzerciu, z ktorej majú súkromné televízie žiť. Veď o čom by tie regionálne televízie mali vysielať, ak nie o týchto veciach? V celoslovenských súkromných televíziách to je presne naopak – za najsledovanejšie programy sú ochotné televízie draho platiť, a nie ešte aby si pýtali za ich vysielanie peniaze.

    3. V návrhu zmluvy sa uvádza, že TV Považie má informovať o zastupiteľstve, rokovaniach VMČ, komisiách, akciách mestských organizácií. Upozorňujem, že o týchto udalostiach informuje najmä týždenník Obzor, ktorý nemá od mesta ani korunu, ale napríklad o dianí v stavebnej komisii, ktorej som členom, informuje najpodrobnejšie. Kedy začnú chodiť zástupcovia mestom platených médií aj na komisie, výbory mestských častí a na mestskú radu? Tam sa dôležité informácie objavujú ešte v čase, kedy sa dajú ovplyvniť, teda ešte pred rokovaním zastupiteľstva. Na zastupiteľstve sa už obvykle nedá veľa zmeniť – poslanecké kluby sú už väčšinou vopred dohodnuté, ako sa bude hlasovať.

    4. Ak je naozaj cieľom informovanosť obyvateľstva, a nie politická reklama (PR – public relations) pre politikov, teraz pred krajskými a komunálnymi voľbami, tak sa pýtam, prečo doteraz neexistuje na mestskom webe úradná tabuľa, aby si novinári a občania nemuseli chodiť každý deň pozerať na tabuľu pred mestským úradom? A prečo nemajú občania a novinári k dispozícii materiály ktoré idú do zastupiteľstva, elektronicky, na webe, aby si mohli zistiť, či sa ich niektorý bod osobne netýka, prípadne ich neohrozuje? Prečo na webe nevisia dohody a návrhy dohôd, aby si ľudia mohli overiť, za akých podmienok sa hospodári so spoločnými peniazmi?

Občania nepotrebujú z televízie dostať informáciu, že bol opravený chodník. Cestou do práce si to všimnú aj sami. Nepotrebujú počuť príhovor politika na úvod kultúrnej akcie. Taká informácie totiž nie je použiteľná, a nie je ani zábavná. Je to len propagácia politika.

Občania sa potrebujú včas dostať k informáciám, ešte kým sa dá ovplyvniť rozhodnutie. Či im niekto nechystá bytovku pod oknami. Či niekto nechce odkúpiť ihrisko, na ktorom sa hrávajú ich deti. Či sa nechystá predaj budovy, ktorá mala slúžiť všetkým.

Akonáhle budú na mestskom webe včas zverejnené takéto informácie, nebudete musieť novinárom platiť za vysielanie, ale sami za vami budú chodiť a žiadať vaše vyjadrenia.

Zaviesť elektronickú úradnú tabuľu a zverejňovať na webe zmluvy, podklady komisií, mestskej rady a mestského zastupiteľstva môžete za zlomok sumy, ktorú dáte dvom súkromným televíziám.

Anonym píše:
Neděle 13.09.2009 21:49
a čo nevidím? Najskôr prvá vícezbytočnosť hovorí o hospodárskej (anti)koncepcií mesta a o chvíľu na to skupinka občanov, len zhodou nešťastných okolností kandidujúcich za smer do TSK si zmyslela po dlhom čase navštíviť detský domov v Domaniži. Aj so sudr. Bačíkom, sudr. Janassom, sudr. tušim Kožutovú. Šťastné to deti...

Vidím, že tie peniaze pre ratlíkovú TV boli schválené zaslúžene :))
Anonym píše:
Pondělí 14.09.2009 07:07
súcitu k detičkám v Domaniži bola zrejme len predohra. Určite podstatnejšie bolo dohodnúť určité transakcie so Všadestavom.
Anonym píše:
Pondělí 14.09.2009 16:09
ktorý to šecko platil, určite má z čoho-buzerpľac pred kostolom to istí-to je studňa bezodná platíme ju totižto všetci.
Anonym píše:
Úterý 15.09.2009 09:40
Aj ja so tú reláciu videla. Chúďence deti, takto ich zneužívať. Aj pána Sádeckého z firmy Sadestav som tam zazrela. Stále sa tu píše o veľkom predražení tej výstavby pred kostolom a vy sa ním resp. tou firmou necháte vydržiavať? Sklamali ste ma pán Janas
Anonym píše:
Úterý 15.09.2009 20:35
Šialenci - a to si snáď myslite, že to bude platiť zo svojho?? Nespali ste odniekial na hlavu. Veď politika je najlepší jobb. Prečo sa tak tie xichti držia jak tubera !!!
Anonym píše:
Sobota 17.10.2009 02:09
TO Ťa Janas až teraz sklamal? Nó, aspoň že si sa konečne zobudila
Anonym píše:
Sobota 17.10.2009 02:05
Vzápätí zas v spravodajstve Považia vystupuje Janas, potom zase Janas, sem tam Kubovič a potom zase Janas...atď.
Anonym píše:
Středa 21.10.2009 07:55
Veď si to súdruhovia odhlasovali na zastupiteľstve, tak treba tie 2milióny z našich daní ročne neako splatiť. Keď nebudú mať školy za čo kúriť, potom to treba tým hajzlíkom pripomenúť načo sa korunky použili.
Anonym píše:
Středa 21.10.2009 09:45
Aj pani Fortúniková pekne rozprávala na TV Podlažie a kandiduje zhodou okolnosti do VUC. Asi tiež nebola proti bezodnému a zbytočnému plateniu a vydržiavaniu tejto televízie.

« srpen 2017 »
srpen
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359