Poslanecký denník - posledná stránka: Trestné oznámenie dnes podané na Generálnu prokuratúru
Text trestného oznámenia:
Mgr. Juraj Smatana, poslanec mestského zastupiteľstva,
Považská Bystrica
Generálna prokuratúra SR
812 13 Bratislava
V Považskej Bystrici dňa 13. 11. 2014
VEC: Trestné oznámenie v zmysle § 62 ods. 1 Trestného poriadku.
Obraciam sa na Generálnu prokuratúru SR z dôvodu podozrenia z napĺňania skutkovej podstaty trestného činu – prečinu machinácie pri verejnom obstarávaní v zmysle § 266 Trestného zákona.
Opis skutkových okolností :
Mesto Považská Bystrica vyhlásilo verejné obstarávanie pod značkou PB-08/2013/n1vs/pS/MM, predmetom ktorého verejného obstarania má byť vývoz komunálneho odpadu, separácia odpadu, letné a zimné čistenie mesta, biologicky rozložiteľný odpad a ostatné doplnkové služby v celkovom objeme finančných prostriedkov 11 846 400,- Eur, až 15 400 320,- Eur. Verejný obstarávateľ Považská Bystrica uvedené verejné obstarávanie realizuje prostredníctvom firmy PRVÁ Obstarávateľská spoločnosť s.r.o., ktorej konateľom je Michal Maťašovský. K tomuto chcem uviesť, že sa jedná o totožnú spoločnosť, ktorá v minulosti vykonávala a poskytovala svoje služby v rámci verejného obstarávania mesta Liptovský Mikuláš, kde bola vyhlásená presne totožná zákazka, ako teraz v Považskej Bystrici, pričom rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie bola verejná súťaž zrušená z dôvodu, že spoločnosť PRVÁ obstarávateľská spoločnosť, s.r.o., doporučila obstarávateľovi, teda mestu Liptovský Mikuláš spôsob obstarania formou súťažného dialógu. Práve to bol dôvod, prečo Úrad pre verejné obstarávanie celé verejné obstarávanie zrušil, s odôvodnením, že nie je možné použiť súťažný dialóg na takúto zákazku, čo je zároveň v rozpore so zákonom tak isto, ako odôvodnenie výberu takéhoto postupu.
O tejto skutočnosti v rámci obstarávateľského konania, ktoré vyhlásilo mesto Považská Bystrica, iný subjekt, ktorý bol týmto dotknutý, podal na Okresnú prokuratúru v Považskej Bystrici 16. 1. 2014 podnet a žiadal zjednať nápravu. Mám vedomosti s ohľadom na informácie, akým spôsobom bol tento podnet vyhodnotený, že dozorujúca prokurátorka v Považskej Bystrici nevyhovela tomuto podnetu, ale výlučne z dôvodu vecnej nepríslušnosti. Z dôvodu riešenia tohto podnetu zo strany prokuratúry vyzvala mesto Považská Bystrica, aby predložilo listinné podklady na vec sa vzťahujúce, z ktorých podkladov vyplýva, že verejné obstarávanie je činené formou súťažného dialógu. Aj v tomto prípise okresnej prokuratúry dotknutému subjektu (sp.zn. Pd 8/14/3306-6, z 28.1.2014) sa konštatuje, že uvedená spoločnosť doručila na Mestský úrad Považská Bystrica žiadosť o nápravu vzťahujúcu sa k číslu verejného obstarávania PB-08/2013/nlvs/pS/MM, pričom táto žiadosť bola zamietnutá.
Jednoznačne teda Mesto Považská Bystrica, ako vyhlasovateľ vie o tom, že presne takýto istý postup bol vyhlásený Úradom pre verejné obstarávanie za nezákonný a s určitosťou Mesto Považská Bystrica má k dispozícii aj toto rozhodnutie v súvislosti s mestom Liptovský Mikuláš. Už len z tohto samotného konania je jednoznačne preukázateľné, že mesto Považská Bystrica, v spojení so spracovateľom podkladov pre súťaž a to Prvou obstarávateľskou spoločnosťou s.r.o. majú vedomosť o tom, že takýto postup je nezákonný a nie je možné formou súťažného dialógu takto postupovať. Vyššieuvedené informácie o nezákonnom postupe v Liptovskom Mikuláši som taktiež ako poslanec verejne predniesol formou poslaneckej interpelácie na rokovaní mestského zastupiteľstva, je teda nesporné, že predstavitelia mesta Považská Bystrica informácie o nezákonnosti identického konania v Liptovskom Mikuláši majú. Preto sa obávam, že celé toto konanie zo strany mesta a Prvej obstarávateľskej spoločnosti je zamerané na skutočnosť, že súťaž má vyhrať len jedna spoločnosť, na ktorej podmienky je celá súťaž „napasovaná“ tak, aby týmto kritériám nemohla vyhovieť aj iná firma. Na základe uvedených skutočností považujem za najpravdepodobnejší záver, že uvedeným konaním mesto Považská Bystrica, v spojení s Prvou obstarávateľskou spoločnosťou s.r.o. manipuluje s verejnou súťažou a teda ide o machináciu pri verejnom obstarávaní, s úmyslom inému subjektu zadovážiť prospech, nakoľko bez akýchkoľvek pochýb dlhodobo koná v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom vo verejnom obstarávaní.
Ponechávam bokom skutočnosť, či takéto konanie je za odplatu, alebo podniká tieto kroky z osobitného motívu, ale je absolútne neprijateľné, aby Mesto Považská Bystrica ako zadávateľ a Prvá obstarávateľská spoločnosť s.r.o. ako zhotoviteľ podkladov pokračovali v tejto činnosti, napriek tomu, že Úrad pre verejné obstarávanie v rámci svojho konania presne identicky špecifikované verejné obstarávanie pre mesto Liptovský Mikuláš spracované tým istým obstarávateľom (Prvou obstarávateľskou spoločnosťou) toto vyhlásil za protizákonné a protiprávne.
Z dikcie uvedeného zákonného ustanovenia § 266 Trestného zákona je jednoznačne zrejmé, že kto v súvislosti s verejným obstarávaním alebo verejnou dražbou v úmysle spôsobiť inému škodu alebo zadovážiť sebe alebo inému prospech, koná v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom o verejnom obstarávaní, alebo verejnej dražbe alebo dojedná niektorému súťažiteľovi alebo účastníkovi verejnej dražby prednosť alebo výhodnejšie podmienky na úkor iných súťažiteľov alebo účastníkov verejnej dražby, potresce sa odňatím slobody na 6 mesiacov až 3 roky. Z uvedeného zákonného ustanovenia teda možno vyvodiť právny záver, že pre naplnenie skutkovej podstaty uvedeného prečinu postačí už len skutočnosť, že v súvislosti s verejným obstarávaním niekto koná v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom o verejnom obstarávaní, teda v tomto konkrétnom prípade skutočnosť, že mesto nezrušilo verejné obstarávanie, napriek vedomosti , že bez akýchkoľvek pochybností tým, že verejné obstarávanie sa rozhodlo vykonať formou súťažného dialógu, porušuje predpis. Nie je potrebné skúmať, či to je z dôvodu zvýhodnenia určitého subjektu v súťaži, či to niekto robí za odplatu a podobne. Zákon jasne definuje a právna literatúra (JUDr. Ján Šanta PhD.- Úrad špeciálnej prokuratúry GP SR, Trestný zákon 300/2005- judikatúra Beck a pod.), že trestné je už samotné konanie, teda nie je potrebné pre naplnenie skutkovej podstaty uvedeného prečinu dokončenie takéhoto verejného obstarávania, eventuálne sa ho snažiť zrušiť prostredníctvom Úradu pre verejné obstarávanie. Úrad pre verejné obstarávanie už len konkrétne verejné obstarávanie v rámci verejnej kontroly môže vyhlásiť v prípade zistenia nedostatkov za protiprávne a takéto verejné obstarávanie zrušiť. Úrad nemá dostatok kompetencií pre trestnoprávny postih a preto napriek takémuto konštatovaniu páchatelia takéhoto skutku nemusia byť trestnoprávne zodpovední.
Z týchto dôvodov žiadam, aby Generálna prokuratúra SR ako najvyšší gestor zákonnosti SR si titulom svojich kompetencií a možností vyžiadala všetky podklady k tomuto, zaujala stanovisko, ktorý príslušný úrad vyšetrovania SR je vecne a miestne príslušný vo veci konať, aby nad vecou nariadila tzv. dohľad generálneho prokurátora a vec náležite objasnila, nakoľko nie je možné, aby v Považskej Bystrici mesto ignorovalo tak závažné skutočnosti, ako je pokračovanie v protiprávnosti napriek viacerým upozorneniam. A teda žiadam, aby v rámci tohto konania bolo pozastavené protiprávne konanie zo strany mesta Považská Bystrica, ako aj protiprávne konanie zo strany Prvej obstarávateľskej, s ohľadom na tú skutočnosť, že oba tieto subjekty vedia, že konajú protiprávne, napriek tomu v tomto protiprávnom konaní zotrvávajú.
Záverom chcem podotknúť, že v prípade mojej osoby nejde o možného súťažiaceho, teda žiadam, aby sa toto trestné oznámenie nepovažovalo za akt konkurenčného boja podnikateľov a podobne. Ako občanovi a poslancovi mesta Považská Bystrica mi záleží na tom, aby boli výberové konania transparentné, aby sa včas zamedzilo protizákonnosti, poprípade súdnym sporom, ktorým aj v minulosti Považská Bystrica čelila z dôvodu porušovania zákonov, čo v konečnom dôsledku sa potom platí z daní všetkých občanov mesta.
S úctou, Juraj Smatana (vlastnoručný podpis).