Poslanecký denníček: Moje prvé štyri návrhy
Prvý dojem: poslanecké lavice sú úzke a nepohodlné, a nie sú v nich elektrické zásuvky. Keďže sa snažím používať popísaný papier len na archívne účely, všetky podklady a návrhy mám v notebooku. Ten je však 4 roky starý a jeho akumulátor by nevydržal, ani kým by pán primátor dvakrát povedal "nemám s tým problém". A tak som chvíle pred začiatkom zastupiteľstva nevenoval poslaneckému smalltalku (zdvorilostnému konverzovaniu o politickom počasí), ale zháňaniu predlžovačky. Presne v zmysle leninského "Komunizmus - to je sovietska moc plus elektrifikácia!".
Úvodné rituály odovzdávania a preberania moci ma veľmi nebrali, aj keď si uvedomujem ich historický a civilizačný význam. Veď to je asi najdôležitejšia vlastnosť demokratického systému: noví vládcovia starým vládcom pekne podajú ruky. Žiadna streľba ako v Kremli, žiadne vypichovanie očí ako na Veľkej Morave, žiadne vyhadzovanie múmie z pyramídy a odsekávanie tvárí sochám ako v starovekom Egypte.
Stále sa niečo začína, každý deň sa niečo končí.
Foto: Jaroslav Ševčík
Pobavil ma len pán predseda mestskej volebnej komisie, ktorý pri mojom mene neprečítal názov politického hnutia "Zmena zdola", ale "Smer zdola". Blízko sediaci poslanec KDH (ktoré v Považskej Bystrici vytvorilo koalíciu so SMERom a SDKÚ) to pohotovo okomentoval slovami "A už si tam aj ty!".
Pohodlná väčšina tejto koalície a poslanecká skúsenosť nového primátora boli príčinou, že počas prvých 12 bodov programu sa naše hlasovacie zariadenia podobali skôr na počítačové myši. Niekedy som ani kliknúť nestačil - obvykle pri menách kandidátov, za ktorých minulosťou stále neviem urobiť "hrubú čiaru".
Návrh prvý - zmena Zásad pre zriaďovanie a činnosť výborov v mestských častiach (VMČ).
Primátorom predložený návrh Zásad obsahoval len jednu zmenu: zlúčiť VMČ tak, že namiesto 19-tich vznikne 17.
Navrhol som, aby sme dokument prepracovali komplexnejšie. Niekoľko téz z môjho diskusného príspevku:
- Výbory v mestských častiach sú výborná vec, ktorú by nám mali závidieť aj omnoho väčšie mestá. Za priestor vzniku skutočnej demokracie nepovažujem parlamenty a zastupiteľstvá, ale domové sušiarne a kočikárne, kde sa stretávajú susedia, aby diskutovali o spoločných veciach. A práve VMČ sú k týmto "prameňom demokracie" najbližšie.
- Po prečítaní Zásad pre zriaďovanie VMČ je zrejmé, že v Považskej Bystrici sa hlavné časti tohoto dokumentu tradujú ešte z dôb Uličných výborov strany. Duch agitačných stredísk neklamne vanie z formulácií ako: "Výbory oboznamujú občanov príslušnej mestskej časti s rozhodnutiami a uzneseniami orgánov mesta, s činnosťou výboru, získavajú ich na spoluprácu s orgánmi mesta pri riešení problémov súvisiacich s mestskou časťou." V roku 1989 z toho odstavca asi len odmazali vetu o plnení záverov 17. zjazdu KSČ. Klasický demokratický centralizmus : rozhodnutia sa prijímajú "hore", v centre, a demokraticky pomenované inštitúcie majú za úlohu iba zrealizovať politiku strany a vlády medzi "masami".
- Dokument ignoruje nielen politické zmeny, ale aj zmeny technologické: nenájdete v ňom zmienku nielen o zverejňovaní informácií na internete, ale ani v mestom platených televíziách, v mestských novinách, či na výveskách.
- So spolupracovníkmi hnutia Zmena zdola sme preto pripravili nové znenie Zásad, ktoré zakotvujú povinnosť VMČ informovať občanov ešte pred prijatím rozhodnutia alebo stanoviska, vytvárať im priestor na informovaný dialóg, a získané podnety potom predkladať zastupiteľstvu. Iste, niektoré VMČ to tak robili spontánne, vzorné sú najmä VMČ na Strede, Lánoch a Rozkvete, ale túto dobrú prax treba zakotviť. Aby to nebola len dobrá vôľa niektorých výborov, ale povinnosť všetkých.
- Do návrhu sme samozrejme doplnili aj povinnosť mesta zverejňovať podklady pre stanoviská VMČ aj na mestskej webovej stránke, zverejňovať v mestských novinách a televíziách termíny a miesta konania zasadnutí VMČ, a povinnosť obdobne zverejňovať stanoviská VMČ tak, aby sa s nimi mohli občania oboznámiť ešte pred konaním mestského zastupiteľstva. Nech sa môžu informovane rozhodnúť, či je nutné, aby sa osobne zúčastnili zastupiteľstva.
Výsledok (zatiaľ len čiastkový): primátor sa vyjadril, že s návrhom nemá problém, avšak diskusia o jednotlivých bodoch by neúmerne predĺžila dnešné zastupiteľstvo. Verejne sľúbil, že na program najbližšej schôdze zastupiteľstva zaradí novelizáciu Zásad fungovania VMČ. Ja som sľúbil, že do konca januára mu doručím návrh novelizácie zásad, ako poslanecký návrh. (Text mám už hotový, avšak získaný čas chcem využiť na diskusiu na stránke PB.OTVORENE.SK, s cieľom získať podnety od občanov.).
Návrh druhý - plat nového primátora mesta
Prednosta mestského úradu Milan Novák predložil návrh mesačného platu primátora Karola Janasa. Plat by mal byť 1,6 násobkom minimálneho primátorského platu pre mesto do 50 000 obyvateľov.
Základné tézy môjho diskusného príspevku:
- Zákonom určený minimálny primátorský plat pre mesto veľkosti Považskej Bystrice je 2390 EUR, teda 72 000 Sk mesačne.
- Použitie koeficientu 1,6 fakticky znamená zvýšenie tohto základného platu o 60%, teda na 3 824 EUR (115 200 Sk mesačne).
- Nielen poslanci, ale ani nové vedenie mesta nemajú dosť informácií o tom, či sú mestské financie natoľko zdravé, aby vyplácanie takejto odmeny nebolo na úkor základných životných funkcií mesta (prevádzka základných škôl, čistota a bezpečnosť v meste...).
- Odchádzajúci primátor síce obhajoval svoje gazdovanie tým, že zo 100 slovenských miest má Považská Bystrica piaty najmenší dlh. Avšak podstatná nie je výška dlhu, ale schopnosť firmy splácať ho. Človek s desaťmiliónovým dlhom môže byť v lepšej finančnej situácii, ako človek s tisíckorunovým dlhom. V hospodárení Považskej Bystrice je priveľa neznámych - pokuta od NKÚ, ktorá je v odvolacom konaní, a najmä prebiehajúce súdne spory.
- Preto navrhujem, aby sme primátorovi schválili namiesto 1,6 násobku iba 1,25 násobok platu. Prečo práve 1,25? Funkčné obdobie je štvorročné. Plat sa schvaľuje každý rok. Maximálna možná výška je podľa zákona 2-násobok základu. Ak bude primátor úspešný, teda vyvedie mesto z hroziacej dlhovej pasce a stabilizuje hospodárenie mesta, sám mu rád navrhnem každý rok zvýšenie o 0,25. Takže posledný rok vo funkcii môže poberať maximálny možný plat.
- Prijatie môjho návrhu by znamenalo, že nový primátor dostane 2988 EUR (90 000 Sk mesačne), čo je oproti pôvodnému návrhu úspora mestských peňazí 25 200 Sk mesačne. Je kríza, treba šetriť, a v súkromných firmách tiež nie je zvykom nastupujúcemu menežérovi hneď na začiatok prihodiť 60% k základnému platu.
Výsledok: pár kolegov som zneistil. 6 sa zdržali, 5 nehlasovali, a 13 boli proti:
Hlasovanie za pôvodný návrh (koeficient 1,6 čiže 115 200 Sk mesačne) už bolo konsolidované: 23 za, 1 proti (Smatana), 1 nehlasoval (Letko). A máme vyrysované základné politické kontúry, verzia december 2010.
Tretí a štvrtý návrh, oba načisto virtuálne.
Záverečná diskusia začala obligátnymi nesvietiacimi lampami a neodhrnutými chodníkmi. V diskusii som navrhol dva zlepšováky z virtuálneho sveta:
- Mestský úrad zverejňuje poslanecké podklady aj na webovej stránke mesta, takže sú prístupné nielen poslancom, ale aj verejnosti. Tieto dokumenty sú vo formáte PDF, pričom je v nich zamknutá (zaheslovaná) možnosť kopírovania. To úplne zbytočne komplikuje prácu každému, kto chce napríklad pripravovať návrhy zmien v týchto dokumentoch. Musí si ich prepísať ručne. Osobne som použil softvér na zlomenie hesla - pre bežných používateľov však vyhľadanie, nainštalovanie a používanie takéhoto softvéru môže byť nad ich sily. Riešenie je jednoduché: primátor nech nariadi informatikom, aby nastavili generovanie PDF dokumentov tak, aby boli chránené len proti pozmeňovaniu, nie však proti kopírovaniu vybratých častí.
- Poslanci do 5. januára odovzdávajú mestskému úradu svoje základné kontaktné údaje (mobil, e-mail...). Navrhujem, aby bola e-mailová adresa každého poslanca zverejnená na mestskej webovej stránke, aby sa na nich voliči mohli obracať aj týmto spôsobom. Je to predsa súčasť práce každého poslanca. Nehovoriac o tom, že napríklad bratislavskí poslanci zverejňujú nielen svoje e-mailové adresy, ale aj čísla na mobil.
Výsledok: primátor sa vyjadril, že s prvým návrhom nemá problém, ak je to technicky možné. Čo sa týka zverejňovania e-mailov, môžu byť na webovej stránke mesta hneď pri fotografii poslancov. Tí poslanci, ktorí si neprajú zverejnenie svojho e-mailu, to môžu na prihlasovacej kartičke vyznačiť. Čiže - do budúceho zastupiteľstva uvidíme.
Následne jeden z kolegov poslancov navrhol hlasovať o ukončení diskusie, ale keďže už nikto nebol prihlásený, o jeho návrhu sme nemuseli hlasovať.
Dovidenia v polovici februára! (Presnejší termín konania druhého zastupiteľstva zatiaľ nie je známy.)
Tieto komentáre majú rýdzo subjektívny charakter a tak aj boli myslené. Ak sa vám zdá, že vy by ste tie udalosti skreslili úplne inak, nič vám nebráni publikovať svoje vlastné memoáre ;-)