Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Juraj Smatana / Kvôli ignorovaniu práv občanov pri výstavbe diaľnic hrozí Slovensku strata dvoch tretín eurofondov

Kvôli ignorovaniu práv občanov pri výstavbe diaľnic hrozí Slovensku strata dvoch tretín eurofondov

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Úterý 02.02.2010 21:06
Európska komisia hrozí Slovensku pozastavením platieb. Ohrozená je až 2/3 eurofondov, čo je čiastka, blížiaca sa polovici štátneho rozpočtu. Príčinou je skutočnosť, že Slovenská republika kvôli urýchleniu výstavby diaľnic výrazne obmedzila práva občanov. V Považskej Bystrici o tom vieme svoje. Najvýraznejším príkladom je zmena vyvlastňovacej legislatívy, ktorá umožňuje stavať diaľnice na nevyvlastnených a nevyplatených pozemkoch súkromných vlastníkov. Druhým dôvodom je vylúčenie občianskych združení z účastníctva na povoľovacom konaní. Slovensko musí podať vysvetlenie do 15. februára, inak hrozí pozastavenie platieb. Podrobnosti prináša server ETREND.SK:
Kvôli ignorovaniu práv občanov pri výstavbe diaľnic hrozí Slovensku strata dvoch tretín eurofondov

Kliknutím obrázok zväčšíte. Autor: SHOOTY

Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-slovensko/za-zurivú-stavbu-diaľnic-hrozí-Brusel-trestom.html

 

Za zúrivú stavbu diaľnic hrozí Brusel trestom
Pre obmedzovanie práv občanov môže prísť Slovensko o dve tretiny eurofondov
02.02.2010 / Pavol Kubík , Kristian Slovák

Na začiatku bola snaha stavať diaľnice. Ambíciu vládnej koalície postupovať čo najrýchlejšie bude Slovensko pociťovať ešte ďalších 30 rokov pri splácaní projektov postavených v rámci PPP schém. Vysoký účet krajine hrozí aj za to, že jej volení predstavitelia výstavbu diaľnic a iných diel povýšili nad práva občanov spolurozhodovať o podobe prostredia, v ktorom žijú. Čo je, okrem iného, v rozpore s európskou legislatívou. Keďže dostatočná náprava neprišla ani po opakovaných varovaniach, Európska komisia Slovensku priamo hrozí pozastavením platieb. Aspoň tak sa to uvádza v liste riaditeľa odboru regionálnej politiky Európskej komisie Dirka Ahnera stálemu predstaviteľovi Slovenska pri Európskej únii Ivanovi Korčokovi. (List je k nahliadnutiu tu a tu.)

Vládny valec

Obmedzovanie práv občanov hovoriť do veľkých projektov spustil parlament na jar 2007 schválením mimoriadnych opatrení na urýchlenie výstavby diaľnic. Jedným z nich bola zmena zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, podľa ktorej verejnosť stratila pri povoľovaní výstavby diaľnic postavenie účastníka konania. Ostal jej len štatút takzvanej zúčastnenej osoby, ktorej námietkami sa úradníci zaoberať nemusia. O niekoľko mesiacov neskôr parlament na návrh poslanca Smeru-SD Mariana Záhumenského vylúčil verejnosť aj z rozhodovania o všetkých ostatných projektoch, pri ktorých sa posudzuje vplyv na životné prostredie - ako sú továrne, čističky, elektrárne.

Takáto úprava je v priamom rozpore s eurosmernicou EIA, ktorá garantuje „včasné a účinné príležitosti zúčastniť sa procesov environmentálneho rozhodovania“. Komisia Bratislavu varovala, že zákon nie je v poriadku, dvoma listami ešte v roku 2008. K čiastočnej náprave došlo zmenou zákona, ktorú parlament schválil vlani v auguste. Lenže podľa Bruselu sú aj po tejto úprave naďalej obmedzované práva občanov.

„Tento nesúlad môže zablokovať proces schvaľovania mnohých projektov spadajúcich pod smernicu EIA,“ varoval v liste zo začiatku minulého mesiaca D. Ahner. Zdôraznil, že potenciálne problémy hrozia nielen projektom z operačného programu životné prostredie, ale aj ďalším programom. Občianske združenie Via Iuris vlani odhadlo, že nesprávna transpozícia smernice môže priamo ovplyvniť takmer dve tretiny z 12-miliardového balíka určeného pre Slovensko na programové obdobie 2007 až 2013. Čo je suma blížiaca sa polovici ročných výdavkov štátneho rozpočtu.

Bezmocní jednotlivci

Problém súčasného, čiastočne opraveného zákona, spočíva v tom, že negarantuje na práva jednotlivcov. Podľa slovenského zákona sa môže svojich práv v povoľovacom konaní napríklad pri výstavbe fabriky dovolávať „zainteresovaná verejnosť“. Tá sa ale vymedzuje tiež ako občianske združenie, ktoré má najmenej 250 členov, z ktorých má aspoň 150 trvalý pobyt v dotknutej obci. Ak má obec menej obyvateľov, má smolu. Nehovoriac o prípadoch, ak si chce niekto práva obhajovať ako jednotlivec. Napríklad do výstavby fabriky kúsok od jeho domu nemá šancu hovoriť, ak priamo s ňou nesusedí jeho pozemok.

Riziko, že Slovensko pre tento nedostatok príde o veľké peniaze, si už uvedomuje aj vláda. Podľa záznamu z januárového koordinačného rokovania ministrov zodpovedných za eurofondy hrozí pozastavenie platieb „pravdepodobne všetkým infraštruktúrnym projektom“ financovaným z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a z Kohézneho fondu. Pri hľadaní odpovede na otázku, či je nedostatok v zákonoch viac výsledkom babráctva, alebo cieleného potláčania práv občanov spolurozhodovať, pomôže list komisie zo septembra 2008. Už vtedy Brusel upozorňoval vládu na nedostatok, ktorý v súčasnosti ohrozuje platby z EÚ. No ešte vlani v decembri ministri namiesto prijatia urýchlenej nápravy hľadali čudné výhovorky. Podľa záznamu z ich rokovania špekulovali napríklad o tom, že za kritikou komisie je rakúska loby proti plánovanej dostavbe jadrovej elektrárne v Mochovciach.

Ďalšie problémy

Komisia kritizuje Slovensko aj za ďalšie nedostatky. Napríklad pri transponovaní smerníc v oblasti ochrany prirodzeného výskytu zvierat, vtáctva, či zákona o ochrane vôd. Pripomenula tiež takzvané „odôvodnené stanovisko“ komisie z marca minulého roka vo veci smernice o skládkach odpadov. Podľa D. Ahnera neboli všetky jej námietky vyriešené a ak by mala situácia pretrvávať, hrozí krajine žaloba pred Európskym súdnym dvorom.

Slovensko má čas rozptýliť obavy komisie do 15. februára. Odpoveď Bratislavy by mala obsahovať ubezpečenie vrátane jasných záväzkov a časových harmonogramov, ako bezodkladne vyrieši nedostatky. Čo už, pravda, nemusí znamenať, že únia preplatí skôr schválené projekty, pri ktorých občania nemali možnosť vyjadrovať sa.

Vyžehlenie problému má na starosti okrem iných aj ministerstvo životného prostredia. To uviedlo, že problematika je mu dlhodobo známa a jeho generálni riaditelia na nej intenzívne pracujú. Len aby sa nezabudlo, ide o rezort, ktorému je okrem iného známa aj problematika obchodovania s emisnými kvótami.
 

Anonym píše:
Sobota 06.02.2010 14:07
ono nejde o rýchlosť výstavby dialníc, ale o čo najrýchlejšie naliate čo najviac peňazí do tých správnych vreciek najväčších podnikateľov a hlavne sponzorov KSSmeru.
KSSmer a jeho kamaráti nevedia postaviť dialnice ako štát, požičiať peniaze ako štát, zaručiť sa ako štát a dať výber v EU meradle. LEbo to by bolo lacné a nešlo na správne miesta. PPP sú v podaní štátu nezmysel, lebo štát vybavuje peniaze, štát za ne ručí, na čo je nám potom tá súkromná firma TUNEL sro?
Anonym píše:
Sobota 06.02.2010 21:12
Čo sa týka PP projektov. To je ako aj s tým vtipom, že komunisti nás viedli 40 rokov do prdele, Foco vynašiel skratku. Teda keby dialnice staval i naďalej štát, tak na tom by sa v danom čase priživovala štátna moc - momentálne vladnúcích straníkov. Smer sa poistil, nakoľko predpokladá, že dôchodci postupne pomrú a ľudia zmúdreju - čo bude mať negativný vplyv na ich voličskú základňu. Teda v budúcnosti by nebol vládna strana. To znamená - koniec biznisu do stranickej kasy a kamarátom!! Formou PPP so svojími ľúdmi si takto poistia isté príjmy minimálne na 30 rokov dopredu! A to je myslím slušný biznis a zaopatrenie sa do svetlej budúcnosti!!
Tá časť ohľadne toho zmúdrenia voličskej základne ovšem neplatá pre okres Pov. Bystrica - vzhľadom na 20 ročné zverejňovamné voličských výsledkov jednotlivých druhov volieb !!!
Anonym píše:
Pondělí 08.02.2010 11:25
Slovensky minister dopravy sa zastavi na nasteve u svojho nemeckeho kolegu. Vidi, ze v garazi ma same ferari, lamborginhi, vsetko drahe auta, ma velku vilu, vsade same stripterky a luxus jak h o v a d o. Slovak sa pyta ze ako moze takto zit, ze odkial ma tolko penazi, nemecky minister hovori:
"No to mas tak, vidis hen tu dialnicu?"
"Vidim"
"Tak mala byt siroka 20 m, ale som to stiahol na 19 a z toho si takto zijem!"

Po pol roku ide zase nemecky minister na nastevu k slovenskemu, a vidi, ze plna garaz maseratti, rolls roysov, 2krat taka vila ako ma on, vlastny park, helikopteru....
Udivene sa ho pyta, ze ako zarobil tolko penazi na takyto strasne luxusny zivot...
"No, to mas tak, vidis tu diaľnicu hen tam?"
"Aku dialnicu?"
"No vidis!!!"
Anonym píše:
Pondělí 08.02.2010 16:43
Toto NEBOL vtip - to je Slovenská skutočnosť !!
Anonym píše:
Pondělí 08.02.2010 11:22
http://ekonomika.sme.sk/[…]/podpis-pod-uver-pre-d1-sa-odklada.html

Ak si dobre pamätám, tak diaľnica cez Považskú bola prevalcovaná práve ignorovaním procesu EIA.

« srpen 2017 »
srpen
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359