Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Juraj Smatana / Dom kultúry v roku 2011: hľadanie dna nekultúrnosti (FOTOGALÉRIA)

Dom kultúry v roku 2011: hľadanie dna nekultúrnosti (FOTOGALÉRIA)

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Pondělí 29.08.2011 00:38
[2011-09-28] Považskobystrický "kulturák" býval pýchou nášho mesta. Dnes je obrazom rozkladu takmer všetkého, čo bývalo majetkom vytunelovaných Považských strojární.

Keď som priestory DK ROH s fotoaparátom navštívil naposledy, v roku 2006, myslel som si, že úpadok už nemôže byť hlbší. Vo vstupnom koridore porozkladané stoly trhovcov, predávajúcich handry pochybného pôvodu, postupne miznúce umelecké artefakty...

Teraz som tam vošiel kvôli exkurzii pre mladých architektov a dizajnérov, ktorú som sprevádzal v rámci akcie "Medzi mestom a mostom", organizovanej združením PBLOG.

Už vstup do budovy dával niečo tušiť:

dk-roh-2011-1.jpg 

Vstupný koridor už neexistuje, priečkami bol porozdeľovaný na niekoľko menších miestností - predajní a skladov.

Odborové združenie KOVO prenajalo budovu súkromnej firme, noví nájomcovia budovy prenajali ázijským obchodníkom aj schodištia. Títo dokázali vytvoriť skutočne psychedelické obrazy:

dk-roh-2011-2

Vchody do kinosál sú zatarasené topánkovými krabicami.

Z nich vyčnieva svedok zašlej slávy - prapodivný artefakt zvarený z ôsmych trúb. Toto dielo bolo určite nepredajné, tak prežilo.

dk-roh-2011-3

Ani mladí architekti a dizajnéri niečo také nevidia hocikde - fotoaparáty cvakali.

dk-roh-2011-4

Interiér estrádnej sály. Na oknách stále ešte prežívajú vitráže.

dk-roh-2011-5

Tu sa konali plesy, koncerty, stužkové slávnosti.

dk-roh-2011-6

 

dk-roh-2011-7

Hľa - najluxusnejšie osvetlený čínsky obchod s textilom v strednej Európe! 

dk-roh-2011-8

 

Na tejto stene kedysi visela tapiséria Petra Matejku, stvárňujúca ženu pred zrkadlom. Aj táto sa stala predmetom výpredaja: nebolo na kúrenie...

dk-roh-2011-9

Bez komentára

dk-roh-2011-10

Fotografia cez mreže: schodište vedúce na galériu je ešte nedotknuté.

dk-roh-2011-11

Zverejňujem tieto fotografie z dôvodov zdravotnej prevencie.

Ak ste totiž starý považskobystričan, a vošli by ste do týchto priestorov len tak bez prípravy, mohol vy vás aj šľak trafiť.

Morálne ponaučenie na záver: Prečo túto budovu nemôže odkúpiť mesto Považská Bystrica od odborového združenia a prevádzkovať tu kultúrne aktivity? Lebo mesto Považská Bystrica je zadlžené. Prečo je mesto Považská Bystrica zadlžené? Lebo politici z minulých vedení mesta šafárili s majetkom, predali 80% mestských bytov za smiešnu cenu, športoviská rozpredali za akciovú cenu, pouzatvárali nevýhodné zmluvy. Prečo si to politici mohli dovoliť? Lebo považskobystričania boli ešte z fabriky naučení držať hubu a krok a starať sa len o svoju záhradku.

 

Súvislosti: O kultúre v Považskej Bystrici

Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 00:43
v bratislave boli kvoli podobnej budove PKO velke peticie a bola to volebna tema a budovu sa podarilo zachranit
takze suhlas - ludia maju presne to co si zasluzia
Anonym píše:
Pondělí 05.09.2011 22:25
nehovor hop, pokiaľ nepreskočíš
Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 01:46
Socha oblozena sandalmi... tanecny sal plny plazovych triciek... krabice nahadzane na schodisku... http://i51.tinypic.com/az9jpg.jpg

Tak asi jedina moznost zachrany je verejna zbierka povazskobytricanov na odkupenie celej budovy. Mozno este zeby sa nejaky miestny podnikatel zlutoval.

Mashin
Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 09:04
Toto dokázali s DK urobiť odbory - pardon jeden miestný boss odborov !
Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 10:22
a banda občanov, ktori sa prizerali a tešia sa z noveho otvoreneho čiňana. Považskobystričkania by chodili asi nakupovať aj do Oswiecimu, keby tam bývali burzy... Hold neprítomnosť obchodných centier v našom meste robí z nás sedlákov...
Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 10:53
nepritomnost obchodnych centier? skor nepritomnost priestorov pre kulturu je typicka pre sedlakov
Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 16:59
tak to je automatické - sama p.Kardosová povedala v TV, ze je uzasne sledovat tie ligotave dievcatka... To je kultura v PB. Na to dom kultury nepotrebujeme.
Anonym píše:
Pondělí 05.09.2011 17:31
trefný príspevok tie ligotavé dievčatká nech skáču na pódiách pred úradmi,aby ich videla široká verejnosť,to je najpodstatnejšie:-( v tomto meste už kultúra bola,ale veľmi dávno :-((((
Anonym píše:
Pondělí 29.08.2011 16:52
Pán asi neskúšal porovnať kvalitu výrobkov zo seriózneho obchodu s "kvalitou" predávanou v takýchto provizórnych priestoroch.
Anonym píše:
Úterý 30.08.2011 10:44
Mozgom celého prenájmu pre súkromnú firmu je odborársky "BOSS" a doživotný šéf už takmer skrachovaných odborov v upadajúcich sa strojárňach ( mubarak a kadáfi mu môžu závidieť jeho teplé miestečko a ktomu dobre platené )a ktože je to ten predseda oz kovo, ktorý asistoval pri všetkých krachoch v strojárňach podľa informácií je to pavol šujak z maríkovej a okrem neho majú odbory ešte jedného univerzálneho zamestnanca jeho pravú rukú - konateľka odborárskej spoločnosti a hospodár odborov p. soňa chovančíková, u ktorej je tiež pravdepodobná doživotnosť ako u jej šéfa, alebo doživotnosť odvodená od doživotnosti predsedu.
Odbory OZ kovo je v podstate už akokeby súkromná firma týchto dvoch predstaviteľov. Ešte jedno jeho volebné obdobie a už nebude mať komu šéfovať, ved PSL má svojho plateného predsedu a ostatné spoločnosti majú pár odborárov, ani sa tomu nečudujem, ved pre odborárov nevybavil v podstate nič a je iba štatista pri zániku spoločností a prepúšťaní. Ako ludia vravia vo fabrike " moc o nás chudákov odborárov asi nestará , hlavne že sa má on a ona dobre" A na záver - aké su odbory taký je aj dom kultúry - v podstate čínsky bazár riadený Mao ce tungom. PS : Zbohom kultúra zbohom !!!!
Anonym píše:
Úterý 30.08.2011 19:48
Notak sa potvrdilo ze si za to bystricania mozu sami. Ved take odbory musia mat valne zhromazdenie, a urcite si predsedu volia, a urcite sa tam schvalue vyrocna sprava. Ale kazdy tam asi drzi hubu a krok a stara sa o svoju robotu a zahradku ako je vyssie napisane.
Anonym píše:
Úterý 30.08.2011 20:09
Odborárov už niet - ostal iba boss Šujak, ktorý žije z ropredávania a prenajímania majetky bývalých odborárov.
Teraz je to prakticky ako jeho, a on sa samozrejme aj tak správa!
Veď Pov. strojárne sú už pár rokov vymazané z odbchodné registra - tak komu by odbory v PS oponovali keď firma neexistuje?? !!
Anonym píše:
Středa 31.08.2011 11:38
tú finančnú zbierku by podľa mňa ľudia podporili. Aspoň ja teda určite.

Kým je tam ten obchoďák, moja noha tam nevkročí, lebo asi by som to tam rozbil....
Anonym píše:
Čtvrtek 01.09.2011 19:53
Je to Šujakové, zdedil to po Odboroch ZVL, tas si s tým môže robiť čo chce !!
Anonym píše:
Čtvrtek 01.09.2011 21:40
epic fail...toto musím poslať známym, to mi ani neuveria :-D
Výbor verejného blaha
Výbor verejného blaha píše:
Pátek 02.09.2011 14:35
Zdá sa, že tým ľuďom (alebo žeby ovciam?), ktorí kupujú tie smradľavé chemikálie neprekáža, že kultúrny dom neplní úlohu, na ktorú je určený, čím občania mesta prichádzajú o to, čo by malo byť pre mesto typické - kultúrne vyžitie obyvateľstva. Naviac, mesto týmto spôsobom prichádza o časť svojej histórie. Kultúrny dom bude zrejme za niekoľko rokov v takom stave, v akom stave sa nachádza, v časoch dnešných, nedobudované "kongresové centrum", tiež nachádzajúce sa v Strojárenskej štvrti.
Anonym píše:
Pátek 02.09.2011 15:53
Je smutné, že v Považskej Bystrici už ani neexistuje obchod kde by sa dalo kúpiť trochu kvalitnejšie oblečenie alebo topánky. Všade len samý "Číňan". Ak potrebujete oblečenie na nejakú príležitosť musíte cestovať do Žiliny. alebo do Trenčína. Ani sa nečudujem mladým že odchádzajú preč z Bystrice. Z kultúrneho domu urobili dborári čínske trhovisko a stužkové a iné akcie sa budú robiť v krčmách. Nuž čo, predseda si musí nejako zarobiť na plat.
Anonym píše:
Sobota 03.09.2011 00:21
Žiaľ, to čo sa odohralo v 90-tých rokoch, si dnes málokto uvedomuje.
Kto sa dostal k majetku po KSS???
No predsa komunisti!
Kto sa dostal k majetku odborov???
No predsa komunisti!
Kto sa dostal k majetku po SZM???
No predsa komunisti!
Kto sa skladal na tento majetok???
No predsa PLEBS-slobodné- bezprávne obyvateľstvo, prostý ľud!!!!!!!!!!!
Anonym píše:
Pondělí 05.09.2011 15:19
Ale veď to sa potom dostali tie majetky do správnych rúk, veď predvojom a predstaviteľom bezprávneho obyvateľstva a plebsu boli komunisti.
Anonym píše:
Pondělí 05.09.2011 20:40
Roky nám komunisti hovorili, že sú predvojom robotníckej triedy.
A ono to znamenalo, že prednostne dostávali výhody, a keď ten ich režim padol, tak aj na kapitalizmus naskočili ako prví, s náskokom.
Kdeže mohol obyčajný človek privatizovať.
Anonym píše:
Čtvrtek 08.09.2011 15:58
Z toho logicky vyplýva, že režim nepadol, len sa prefarbil. Nájdi si Analýzu 17. novembra 1989 od M. Dolejšího a pochopíš.
Anonym píše:
Čtvrtek 08.09.2011 23:30
Dolejšího analýza sú pomiešané fakty a rozumné postrehy s úplnými bludmi.
Komunisti sa veľmi radujú z toho, keď považujeme November za prevrat, puč, divadielko.

Ale ja si ešte pamätám nefalšovaný strach v očiach papalášov, aj to ako jeden z nich kikiríkal každé ráno na slnko, lebo sa bál že preňho prídu, tak hral blázna.

Začalo to naozaj hrou tajných služieb, ktoré chceli odstrániť staré vedenie strany. Ale veľmi rýchlo sa im to vymklo - plné námestia, zrušenie vedúcej úlohy strany, odtrhnutie sa od ZSSR, rozstrihanie železnej opony.

Je to najlepšia historická udalosť ktorú som zažil. Škoda že sa toho nedožili moji dedovia.
Anonym píše:
Sobota 03.09.2011 21:22
jeeej, konečne nové butiky aj pri stanici, hneď tam zajtra idem nakúpiť :)
Anonym píše:
Pondělí 05.09.2011 18:04
Ako hlboko sme klesli... :(
Anonym píše:
Pondělí 05.09.2011 18:04
Ako hlboko sme klesli... :(
Anonym píše:
Čtvrtek 08.09.2011 14:24
Najviac sa mi páči záver toho článku ktorý si azda mnohí pisatelia v rozčúlení z toho čo si pozreli ani nevšimli.
Anonym píše:
Čtvrtek 08.09.2011 21:23
Toto je tak odporné, že mi to pripomína biblické Kristovo vyháňanie kupcov z chrámu, keď im rozbíjal stánky a kričal, že sú v dome jeho Otca, v dome modlitby...., toto síce nie je kostol - dom modlitby ale bol to Dom kultúry...je mi smutno a ľúto a hanbím sa, že vôbec niečo také existuje. Hnus najhrubšieho zrna.
Anonym píše:
Pátek 09.09.2011 21:54
Bože, čo si  myslel ten chudák, keď nevedel čo oni  činia. Firma Almadeia sú mladí ľudia, ktorí v budúcnosti chcú urobiť z DK ROH Pov.strojární kultúrny stánok pre koncerty významných hudobných skupín a pre divadelné predstavenia známych hercov a ich divadelných predstavení to je názor Bobinky a ja tomu verím.
Anonym píše:
Pondělí 12.09.2011 12:16
áto firma si prenajala kultúrny dom od odborárov : http://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=72853&SID=6&P=1

Anonym píše:
Čtvrtek 22.09.2011 12:58
...zrazu ste stráááášne kultúrný..zástancovia kulturáku ....bla bla bla a kecy a kecy.......keby ste boli majitelia tejto budovy...teda Domu kultúry...čo by ste robili ???..........nechali by ste ho prázdny...nechali by ste ho chátrať......myslíte si ,že niekoľko stužkových a zopár plesov túto budovu vytrnú z biedy ???...kde boli a kde sú tí bystrický podnikateľský patrioti ????......prečo si to neprenajalo mesto ?????..čo bránilo ale aj teraz čo bráni mestu aby vstúpilo do jednania z majiteľom o prípadnej kúpe trebárs aj na splátky...alebo nájmu....čo bráni mestu aj teraz osloviť a jednať z podnikateľskými subjektami o vytvorení združenia kultúry s cieľom odkúpiť tento objekt....majiteĺovy je srdečne jedno,kto má dá peniaze...či číňan alebo mesto alebo Janko Hraško....vyhovárať sa len na minulé vedenia....to je jednoduché...akú iniciatívu ste pán Smatana vyvinul teraz ako poslanec zastupiteľstva....ukazovať prstom je jednoduché...čo vám bráni zorganizovať verejnú diskusiu s relevantnými subjektami v meste s cieľom získať pre obyvateľov mesta Dom kultúry ????.....som presvedčený , že majiteľovi je jedno od koho bude mať peniaze....mimochodom mesto má dostatočné páky na to , ako "presvedčiť" majiteľa o odpredaji kulturáku ......mimochodom...mesto vydalo súhlas na zriadenie prevádzky .....takže....mesto ak chce....tak dokáže v medziach zákona čokoĺvek....hygiena...bezpečnostné normy...požiarne normy....ŠOI....a číňan bude rád , že odíde bez veĺkej ujmi..parkovanie...vybavenie prevádzky podĺa noriem...zaradenie medzi mestskú kultúrnu pamiatku.....atď. ( zjednodušene a po slovensky ..keď chcem psa byť,palicu si nájdem )..takže nič nie je pre mesto stratené...je to len o chcení..... a o iniciatíve...skúste to pán Smatana,určite Vám mnoho bystričanov v tom pomôže....
Anonym píše:
Čtvrtek 22.09.2011 22:43
Smatana je opozičný poslanec tak poukazuje.
Návrh na mestskú kultúrnu pamiatku je o ničom, lebo z toho nevyplýva žiadna zákonná ochrana.
Dávať ponuky na odkúpenie, zvolávať sponzorov a posielať kontroly je vec vedenia mesta, čiže primátora Janasa.
 
Anonym píše:
Pondělí 26.09.2011 09:12
Síce to akože píše muž, ale podľa mňa to píše žena a to možno odstrčená žena, ohrdnutá láska...tažko povedať alebo skôr napísať , žeby to bola naša konateľka odborov Sonička Chovančíková, alebo niekto iný ???, môžeme len typovať ...
Jedine čo viem isto, bývalé vedenie mesta aj malo záujem o dom kultúry, ale pre neústretovosť a nereálne požiadavky jej šéfa a poloboha a akože skoro majiteľa Paľka Šujáka to skončilo tak ako to je.
Veď isto už mal v pláne to prenajať súkromnej firme a to dokonca na 30 rokov, kto to preboha videl nájom 30 ROKOV !!!, ale to viete poloboh Šuják v podstate ako si naplánoval tak to aj zmajstroval. A on tam už dožije svoje funkcionárske obdobie a to hádam až do smrti, nepísal som do dôchodku ale do smrti, lebo taký ludia-funkcoinári na dôchodok nechodia oni zomierajú vo funkciách ako to bolo zvykom v ZSSR.
Naše heslo znie : S Paľom Šujakom na večné časy a nikdy inak ...
Anonym píše:
Pondělí 26.09.2011 20:58
Veĺmi trefný príspevok, niekto kto do toho vidí, až sa mi oči otvorili...myslím to úprimne
Anonym píše:
Pondělí 26.09.2011 21:53
Viete niekto spoľahlivo, čo žiadali odbory od mesta za budovu kulturáku?
Lebo ja som také počul, že mesto chcelo budovu skoro "za korunu", v štýle darujte nám to a my už s tým (možno)niečo urobíme.

Ale je to neoverená info cez troch ľudí.
Anonym píše:
Pondělí 26.09.2011 23:06
Tak to je ozaj vtákovina, čo som ja počul z dobrého zdroja Šujak pýtal ročne milión Sk na kultúru od mesta a to za nič, a mesto predsa nemôže investovať peniaze do cudzieho majetku, a predať ho len tak sám nemôže lebo väčší podiel majú v kulturáku v ustredí OZ KOVO na čele s Machyňom a bez Blaváckeho súhlasu ho teda ozaj predať nemôže, ale prenajať áno a tým sa tam zabetónuje na teplom fleku a s parádnym platom až do smrti, tak preto robil len také akože jednanie s mestom aby sa nepovedalo , lebo čo by z toho mal on keby sa mesto vložilo a staralo o kulturák a on by nemal z čoho žiť, lebo z kultúry by veru neboli bohvie aké zisky a mesto by kontrolovalo vynaložené finančné prostriedky, preto bolo pre neho nájsť dakoho čo mu bude platiť mesačný prenájom a žiť bez roboty ako ali paša až na veky vekov...ámen.
Anonym píše:
Čtvrtek 06.10.2011 19:30
Včetci krákate, ako choré sliepky a nič neviete, len kotkodákať.
Náramní politici, čo meditujú o h...e
B.
Anonym píše:
Středa 26.10.2011 15:51
TK
TK píše:
Neděle 02.03.2014 22:34
Neviete niekto, v akom stave je teraz ta velka kinosala? (prip. ako to je s prenajmom a pod.) Dakujem.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pondělí 03.03.2014 13:00
Keď tam bol pred pár mesiacmi ples gymnázia, v kinosále sme mali odložené veci a kinosála vyzerala byť nedotknutá. Kvôli prenájmu sa ozvite firme Amaltheia - p. Osrman a p. Ošlejšek.
TK
TK píše:
Středa 05.03.2014 15:47
Dakujem za info.
TK
TK píše:
Neděle 02.03.2014 22:34
Neviete niekto, v akom stave je teraz ta velka kinosala? (prip. ako to je s prenajmom a pod.) Dakujem.
Anonym píše:
Středa 05.03.2014 22:49
treba ho ponuknut Stachovi,on je mecenas v PB,nech ma zaujem aj o take nehnutelnosti...nie iba o pozemky v Orlovom za 5 korun,ktore casom bude chciet predat drahsie...teraz nech sa ozvu p.podnikatelia...
Anonym píše:
Středa 05.03.2014 22:50
treba ho ponuknut Stachovi,on je mecenas v PB,nech ma zaujem aj o take nehnutelnosti...nie iba o pozemky v Orlovom za 5 korun,ktore casom bude chciet predat drahsie...teraz nech sa ozvu p.podnikatelia...
Anonym píše:
Středa 05.03.2014 22:50
treba ho ponuknut Stachovi,on je mecenas v PB,nech ma zaujem aj o take nehnutelnosti...nie iba o pozemky v Orlovom za 5 korun,ktore casom bude chciet predat drahsie...teraz nech sa ozvu p.podnikatelia...
Anonym píše:
Středa 05.03.2014 22:50
treba ho ponuknut Stachovi,on je mecenas v PB,nech ma zaujem aj o take nehnutelnosti...nie iba o pozemky v Orlovom za 5 korun,ktore casom bude chciet predat drahsie...teraz nech sa ozvu p.podnikatelia...
palo
palo píše:
Čtvrtek 06.03.2014 08:45
Nuž takto vám poviem.To ,kto toto zariadenie vlastní a bude vlastniť nie je teraz podstatné.No podstatné je ,aby nedopustil devastáciu tejto k srdciam sa viažúcim bystričanov nehnuteľnosti.Ako som počul ,je tam odšramovaná socha z červenej žuly ,tam ako sa deli schodisko do estrádnej haly a kinosály.Už je určené v koho obývačke či hale skončí.Ak je to naozaj pravda, tak toto je naozajstné kultúrne a historické barbarstvo !
Anonym píše:
Čtvrtek 06.03.2014 09:32
Mozgom celého prenájmu pre súkromnú firmu je odborársky "BOSS" a doživotný šéf už takmer skrachovaných odborov v upadajúcich sa strojárňach ( mubarak a kadáfi mu môžu závidieť jeho teplé miestečko a ktomu dobre platené )a ktože je to ten predseda oz kovo, ktorý asistoval pri všetkých krachoch v strojárňach podľa informácií je to pavol šujak z maríkovej a okrem neho majú odbory ešte jedného univerzálneho zamestnanca jeho pravú rukú - konateľka odborárskej spoločnosti a hospodár odborov p. soňa chovančíková, u ktorej je tiež pravdepodobná doživotnosť ako u jej šéfa, alebo doživotnosť odvodená od doživotnosti predsedu.
Odbory OZ kovo je v podstate už akokeby súkromná firma týchto dvoch predstaviteľov. Ešte jedno jeho volebné obdobie a už nebude mať komu šéfovať, ved PSL má svojho plateného predsedu a ostatné spoločnosti majú pár odborárov, ani sa tomu nečudujem, ved pre odborárov nevybavil v podstate nič a je iba štatista pri zániku spoločností a prepúšťaní. Ako ludia vravia vo fabrike " moc o nás chudákov odborárov asi nestará , hlavne že sa má on a ona dobre" A na záver - aké su odbory taký je aj dom kultúry - v podstate čínsky bazár riadený Mao ce tungom. PS : Zbohom kultúra zbohom !!!!
Anonym píše:
Čtvrtek 06.03.2014 21:45
wav, tak to je pravda? Už som o tom počula, ale že až takto? A že odbory?

« prosinec 2017 »
prosinec
PoÚtStČtSoNe
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359