Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Juraj Smatana / Diaľničnú estakádu zaplatí EÚ. Mohla zaplatiť diaľničný tunel.

Diaľničnú estakádu zaplatí EÚ. Mohla zaplatiť diaľničný tunel.

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Sobota 21.02.2009 14:48
(KOMENTÁR) Včera minister dopravy Vážny publikoval informáciu, že Európska komisia schválila nenávratný finančný príspevok 263,47 milióna eur (7,9 miliardy Sk) na financovanie diaľnice medzi Bratislavou a Žilinou, včítane úseku cez Považskú Bystricu. Tým je podľa všetkého zažehnaný "najhorší z najhorších variantov" - dlhodobo rozostavaná diaľnica ponad hlavy. Z druhej strany - Brusel tým rezignoval na svoje predchádzajúce vážne výhrady a zmieril sa podivne vedeným procesom výberu variantov. Slovenská strana zase pravdepodobne musela v Bruseli dementovať pokusy konzorcia vedeného Doprastavom zjednodušiť nadštandardné technické riešenie estakády.
Odstránenie nadštandardných prvkov estakády bolo požadované Doprastavom, potom predložené ministerstvom dopravy, najprv zamietnuté mestskou radou, potom odsúhlasené mestským zastupiteľstvom a aby bolo Kocúrkovo dokonané, nakoniec zamietnuté ministerstvom dopravy.

Už sa ani nepozastavujem nad tým, že tlačová správa o pridelení finančných prostriedkov opäť recykluje falošný mýtus "výstavbu diaľnice okolo Považskej Bystrice dlhodobo komplikovali námietky občanov."
Kľúčový bol predsa postoj vedenia Mesta Považská Bystrica voči nevyberanému tlaku štátu, presadzujúceho záujem stavebných firiem. Akonáhle bývalý primátor v roku 2004 zavelil, a poslušné mestské zastupiteľstvo zmenilo územný plán, žiadne námietky občanov už nedokázali zabrzdiť procesy ani o pár týždňov.

Aké poznanie nám dnes dostupné informácie prinášajú?

  • Európska únia nás nebude ochraňovať pred nami samými. Uprednostnili Slováci riešenie diaľnice, ktoré by bolo nepredstaviteľné v ktorejkoľvek tradičnej krajine EÚ? Slovenský problém. Európe v prvom rade záleží na fungujúcom dopravnom koridore. 
  • Argumenty, ktoré tvrdili, že tunel poza mesto je finančne neralizovateľný, vzhľadom na možnosti Slovenskej republiky, boli úplne mimo. (Lackovič: "Môžeme sa prikryť len takou perinou, akú máme.") Diaľnica v koridore európskeho významu sa stavia v prvom rade za peniaze z Európskej únie, a tak sa to plánovalo od začiatku.
  • Argumenty, ktoré tvrdili že tunel je technicky nerealizovateľný, boli nepravdivé. V súčasnosti sa v tej istej trase, v kopci Žiar za Považskými strojárňami pripravuje železničný tunel, opäť z eurofondov.
  • O trasovaní diaľnice sa reálne rozhodlo nie v Bruseli, nie v Bratislave, ale v zasadačke mestského úradu v Považskej Bystrici. Žiaľ, naši vtedajší poslanci a primátor mali v rukách rozhodnutie, ktoré neboli schopní zvládnuť. Lackovič a spol neboli ochotní čeliť tlaku štátu, ale ani verejnej mienke, ktorú sami pomáhali formovať. Samozrejme, že neodsúhlasenie zmeny územného plánu v prospech mestskej estakády by pre nich pravdepodobne znamenalo prehru v komunálnych voľbách. Priveľa ľudí si osvojilo riekanku, ktorú tak úspešne šíril samotný Lackovič: "akýkoľvek variant je lepší, ako žiadny", prípadne "nech už to ide kadiaľ chce, len nech už to konečne ide". Komunálne voľby HZDS prehralo tak či tak.
  • Považská Bystrica doplatila na to, že nemala politikov, ktorých horizont by siahal ďalej, než od Sverepca k Vrtižeru.  Politikov, ktorí by uvažovali v dlhších obdobiach, než len po najbližšie voľby. Politikov, ktorých záujem by bol širší, než ich osobný profit.
Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 21.02.2009 19:22

Súhlasím, že Považská Bystrica nemala a nemá politikov - mala totiž vždy hlavne podvodníkov. Ale ruku na srdce - všetkých sme si tam zvolimi MY občania P.B. - tak nám teda treba !! Pokiaľ nezmúdrie obyvateľstvo - dotiaľ nemôže nič lepšie očakávať. P.B. je bašta najskôr komunizmu, potom mečiarizmu a teraz ideme Smerom k prosperite mestského zastupiteľstva !!

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359