Bukekele kampaň
Ako prvý som zaregistroval bilbord kandidáta Ing. Ľubomíra Chalupku, ktorý bol ešte len v štádiu lepenia. Z diaľky na mňa jeho úsmev pôsobil, akoby mu ho vyrobili vo Photoshope.
Na výveske pred bývalým Národným frontom som našiel "recyklovaný" plagát Ing. Pavla Jurčíka spred roka, z volieb do VÚC. V týchto voľbách Ing. Jurčík uspel. Tak prečo meniť veci, ktoré sa osvedčili, napríklad kravatu?
Susedná výveska už bola aktuálnejšia. Plagát ponúka veršovánku "Spokojní obyvatelia mesta, to je moja cesta" a informáciu o tom, že tento kandidát je nezávislý.
Na páse bilbordov naproti železiarstvu U Melotu bol v stredu poobede zatiaľ len bilbord kandidáta SAS a spol., Mariana Kirscha. Vymyká sa z obvyklej kampaňovej šablóny neformálnym oblečením, gestom vyhŕňania rukávov, grafikou, a tiež tým, že autori si odpustili stokrát prefláknuté klišé panoramatických pohľadov na mesto v pozadí. Aj tento kandidát je "nezávislý". Snáď mi raz niekto vysvetlí, v čom akože spočíva výhoda toho, že kandidát nie je formálne členom politickej strany, za ktorú kandiduje.
Bilbord Ing. Ľubomíra Chalupku na hlavnej križovatke, tentokrát už úplne nalepený. Dozvedáme sa z neho posolstvo, že "mesto potrebuje odborníka a nie politika". Krátko sa zamýšľam nad tým, čo by teda malo byť tou odbornosťou nového primátora. Právo? Financie? Personalistika? Komunikácia? Menežment? Médiá? Životné prostredie? Stavebníctvo? Kultúra? Šport? Prognostika? Vyjednávanie a diplomacia? To všetko v plnom rozsahu sa veru nezmestí do jednej hlavy. A keď je to mix zo všetkých uvedených odborností, tak sa takýto odborník nazýva - politik...
Naproti priemyslovke stál jeden exemplár univerzálnej kampane SMER-u. Takéto bilbordy sú po všetkých slovenských mestách. Spoločná fotka smeráckeho kandidáta s Ficom, ako v roku 2006, sa už určite konať nebude.
Ing. Marián Papšo pri východe z LIDLu. Tento kandidát sa pokúsil preniesť na bilbord aj body zo svojho volebného programu. Nikomu neodporúčam zamýšľať sa hlbšie nad takýmito textami na bilbordoch - na obmedzenú plochu sa zmestia len heslá. Napriek tomu: "Oživiť myšlienku vybudovania centra mesta" je žiaľ podstatne ľahšie, ako získať už raz predané pozemky do vlastníctva mesta, alebo dotlačiť majiteľov k tomu, aby na svojom súkromnom majetku prevádzkovali skutočné námestie. Oživovať nič netreba. Každý kto príde do Považskej Bystrice, zákonite sa spýta - a vy tu preboha kde máte centrum mesta?
Susediaci bilbord Ing. Jána Haranta (SNS). Ako hovoria reklamní profíci - dieťatkom a zvieratkom nič nepokazíš. A ani heslom v štýle "všetkým všetko".
Na fasáde "krematória" (Troch veží podnikateľa Konečného) obvykle býva propagácia kandidátov najbližších bývalému primátorovi Ľubošovi Lackovičovi (Nová demokracia). V stredu tam visela len reklama na ich televízny kanál a záhadná modrá krava. Keby mala volebné číslo, určite by aj ona dostala zopár hlasov.
Prechádzka č. 2 - sobota 13. novembra:
Kampaňovať začal aj Karol Janas z červeno-čierno-modrej koalície SMER, KDH, SDKÚ. Konečne mu niekto urobil lepšiu fotku. Obligátny pohľad na mesto je tentoraz nahradený siluetami diaľnice, kostola, administratívnej budovy, Považského hradu a kaplnky sv. Heleny. Ešte keby tam bol pamätník SNP a teplárenský komín, mix by bol dokonalý.
Ing. Jaroslav Ševčík, enfant terrible považskobystrického mestského zastupiteľstva, tentokrát vsadil na opačný prístup. Žiadne tričko s Che Guevarrom. Klasické oblečenie, klasická póza, klasický pohľad na mesto, klasické heslo stavajúce na znechutení občanov politikou (tento motív použil aj kandidát Chalupka).
Celkový pohľad na plagátovaciu plochu na Štefánikovej ulici. Reklamné agentúry majú žatvu. Fotky plešatých a šedivých chlapov vytlačili aj modelku s peknými nohami, predávajúcu obkladačky do kúpeľne.
Najviac ma zasiahol bilbord Ing. Stanislava Haviara, umiestnený pri Centre voľného času na Lánoch. Na tomto mieste roky visela reklama firmy HANT. Diaľničný most... lokálpatriot srdcom... a tá fotografia... Prečo mám pocit, že fotograf asi nepatrí medzi voličov pána Haviara?
Samkovi sa posmievali: "Samko Tále, smrdí stále."
A on sa trápil: "Prečo sa to rýmuje, keď to nie je pravda?"
Ale možno je to myslené inak. Pán Jurčík by mal upresniť, ktorí spokojní obyvatelia mesta, ba až najspokojnejší, ho nesú na svojom chrbte.
Také koncert Repeťákov, a skladačky na kriedovom papieri, to nie je lacná vec. Pre "nezávislého kandidáta".