Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Juraj Smatana / Ako sa žije pod rozostavaným mostom

Ako sa žije pod rozostavaným mostom

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Sobota 24.10.2009 16:08
[2009-10-24] Z hľadiska dopravného je diaľničný úsek Sverepec - Vrtižer dlho očakávanou a potrebnou stavbou. Z hľadiska technického je to ukážka moderných stavbárskych technológií, umenia technikov i robotníkov. Z hľadiska urbanistického je to šialenstvo. A z hľadiska práv ľudí, ktorých štát nevyplatil a ponechal bývať v tesnej blízkosti stavby, je to zločin. Po internete koluje zbierka desiatich fotografií, ktoré zachytávajú všetky rozmery tejto kontroverznej stavby.
Ako sa žije pod rozostavaným mostom

Autorstvo fotografií mi nie je známe. Ak viete, kto ich vyhotovil, alebo kde boli publikované, napíšte prosím do diskusie.

Z diaľnice bude fantastický výhľad na okolitú krajinu, najmä na siluetu Malého a Veľkého Manína.

 

Na obrázku - desiatky metrov dlhé rameno domiešavača s betónom. Stavebné stroje štartujú o šiestej hodine ráno a pracujú obvykle do 22.00.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_01.JPG

 

Doteraz obývaná bytovka na Železničnej ulici. Niekoľko rodín využilo možnosť ponúknutú Mestom Považská Bystrica dočasne sa presťahovať. Pre ostatné rodiny bolo neúnosné platiť súčasne dva byty. 

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_02.JPG

 

Dom, v ktorom býva pani Kalašová.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_03.JPG

 

Pohľad z výšky na križovatku pri policajtoch. V súčasnosti (október 2009) už boli trasy pre chodcov odklonené o niekoľko sto metrov, cez doskami nadkryté podchody.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_04.JPG

 

Pohľad z telesa diaľnice do dvorov rodinných domov. Vyplatení a presídlení boli len tí obyvatelia, ktorých domy boli asanované. 

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_05.JPG

 

Záhradné lehátka na dvorčeku rodiny Kocúrovcov. Spolu so susedmi sa v predchádzajúcich rokoch opakovane obracali na Národnú diaľničnú spoločnosť a na ministra dopravy. Odpoveďou im boli zdvorilostné frázy a opakovaná informácia, že zákony Slovenskej republiky vraj neumožňujú postaviť im náhradný dom, zaplatiť presídlenie alebo aspoň poskytnúť finančné odškodnenie.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_06.JPG

 

Robotníci trávia vo výškach dlhé hodiny. Kabínka mobilného WC.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_07.JPG

 

Pohľad na splanírovaný Šibeničný vŕšok.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_08.JPG

 

Na domoch, kde hluk z prevádzky diaľnice prekročí hygienické normy, boli vymenené okná. Týka sa to aj základných a stredných škôl v najbližšom okolí diaľnice (Obchodná akadémia, Gymnázium, 3. ZDŠ). Izolačné okná sú fajn, ale okná sa robia aj na to, aby sa mohli otvoriť.

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_09.JPG

 

Takýto bude pohľad z diaľnice na sídlisko Lány (vľavo), sídlisko Stred (vpredu) a sídlisko Rozkvet (v strede na kopci Sv. Heleny). 

 

dialnica-povazska-vystavba-2009_10.JPG

 

 

 

 

 

 

Anonym píše:
Sobota 24.10.2009 15:44
tie dvory a trávniky kam bude padať bordel z diaľnice

koľko by z rozpočtu diaľnice robili nové domy pre tých ľudí?

zlomok percenta?
Anonym píše:
Sobota 24.10.2009 15:56
Tie záhradnadné lehátka sú na dvore rodiny Kocúrovcov.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Sobota 24.10.2009 16:09
Vďaka, opravené.
Anonym píše:
Sobota 24.10.2009 16:59
Paťo, kup si bazuku a zostrel to tým ko........ bezcitným. Ja by som chcel vidieť či by tam oni bývali. To je nenormálne. To sa nedá ani pochopiť. Bezcitní hnusní bezcharakterní nenažraní chu......maji. Dúfam, že to Ďuri nevymažeš :o))), musel som, ale nie je mi lepšie , to mi ver.....
Anonym píše:
Sobota 24.10.2009 19:51
náhrada sa nedáva ked je stavebná uzávera....bola tam alebo nie....
Anonym píše:
Sobota 24.10.2009 20:36
Nezaregistroval som, že by sa nejaký "Paťo" niekedy verejne ohradil proti tomu, že mu plánujú postaviť nad hlavu. Možno naopak, bude rád, že sa môže pochváliť aké má pekné lehátka :)
Anonym píše:
Pondělí 26.10.2009 13:20
Ked ten barák kupoval,vedel,že bude pod diaľnicou.Možno bola dobrá cena a on dúfal,že sa predsa len niečo zmení a pôjde to inde.
Anonym píše:
Pondělí 26.10.2009 18:46
Paťo je dosť prostoduchý špekulant.
Anonym píše:
Sobota 24.10.2009 22:33
K tým oknám: Nevzťahujú sa hlukové limity aj na vonkajšie prostredie?
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Neděle 25.10.2009 10:42
Ďakujem za inteligentnú otázku :-)

To je veľmi zaujímavý príbeh. Ochranou pred hlukom sa má v prvom rade zaoberať Regionálny ústav verejného zdravotníctva (bývalý okresný hygienik). V roku 1996, keď sa prvýkrát posudzovali diaľničné varianty, vydala okresná hygienička nesúhlasné stanovisko s mestským variantom diaľnice, a to kvôli neprimeranej hlukovej záťaži. Pripomeňme si, že to bolo v dobe, kedy proti Považská Bystrica vystupovala jednotne, od mestského úradu cez okresný úrad až po občianske združenia.
Potom Slovenská správa ciest a Ministerstvo dopravy rozbehli hru na čas. Niekoľko rokov "posudzovali" množstvo variantov, až došlo k dopravnému kolapsu a medzi považskobystričanmi začal prevažovať postoj "nech to ide kadiaľ chce, len rýchlo". Lackovičov úrad začal vyjednávať o kompenzácie, a zmenil sa aj zásadový postoj útvaru verejného zdravotníctva. Nové stanovisko k mestskému variantu bolo súhlasné, pričom v podmienkach súhlasu bolo dodržanie hlukových limitov vo vonkajších priestoroch.
Slovenská správa ciest si teda dala urobiť hlukové štúdie a tie jednoznačne skonštatovali, že hlukové limity podľa požiadaviek ústavu verejného zdravotníctva nie je možné dodržať ani pri maximálnom použití technických opatrení (protihlukové steny okolo diaľnice atď.)
Zdravý rozum hovorí, že ak nie je možné dodržať podmienku súhlasu, súhlas hygieničky je neplatný a treba sa zamerať na iný variant diaľnice (na prvom mieste tunelový variant poza Považské strojárne, tam kde sa v súčasnosti chystá tunel pre železnicu).
Namiesto toho Slovenská správa ciest navrhla výmeny okien v pásme, kde budú hlukové limity prekročené.
Tento postup sme napadli aj v žalobe podanej na Krajský súd a neskôr aj na Najvyšší súd, avšak tam už brali stanovisko ústavu verejného zdravotníctva len ako "súhlasné" a "detailami" ako sú podmienky súhlasu sa nezaoberali. Podobným štýlom sa zaobchádzalo so všetkou posudzovacou dokumentáciou: skontrolovalo sa, či bola vypracovaná, ale na jej obsah sa prakticky nebral ohľad. Pripomeňme si, že dvakrát opakovaný proces posudzovania vždy dospel k odporúčaniu tunelového variantu, variant "ponad hlavy" ktorý sa stavia v súčasnosti bol z hľadiska dopadov na životné prostredie dokonca označený za horší než nulový!

Tak je to s našou "výmenou okien".

Môže padnúť otázka, či nie je možné požadovať dodržiavanie hlukových limitov aspoň po spustení diaľnice do prevádzky, keď sa to už nepodarilo pri rozhodovaní o umiestnení diaľnice. Všeobecne je známe rozhodnutie pražského súdu, ktorý kvôli prekračovaniu hlukových noriem nariadil prevádzkovateľovi magistrály znížiť hluk pod zákonom stanovený limit. Žiaľ, na Slovensku je to inak.
Betonárskej a dopravnej lobby sa podarilo vysekať v zákonoch a vyhláškach na ochranu pred hlukom poriadnu dieru: na hluk spôsobený dopravou sa hlukové normy NEVZŤAHUJÚ. Je to taká nenápadná poznámka malým písmom: "V okolí dopravných zón obstavaných obytnými budovami (existujúca mestská zástavba) tam, kde je preukázané, že v súčasnosti nie je možné prijateľné riešenie, ktoré by umožnilo dodržanie uvedených najvyšších prípustných hodnôt, možno pripustiť i vyššie hodnoty pri maximálnom využití možných opatrení na zníženie hluku."

Predpokladám, že kvôli týmto predpisom dotknutí občania nepochodia na slovenských súdoch, a budú si musieť náhradu škôd uplatňovať pred medzinárodným súdom. Nepochybujem o tom, že ak budú dôslední a vytrvalí, nakoniec vyhrajú. Majetková ujma a ujma na ich životnom prostredí je nesporná a vidí ju každý, komu vlastný záujem nezatemnil oči.

Najhoršie je, že dôsledky zlých rozhodnutí neponesú tí, ktorí ich urobili a profitujú z výstavby diaľnice ponad hlavy. Dôsledky v prvom rade ponesú dotknutí obyvatelia, ktorí budú musieť venovať veľa času a peňazí, aby sa domohli spravodlivosti. A keď pred medzinárodnými inštitúciami uspejú, platiť sa bude zo štátneho rozpočtu, nie z rozpočtu firiem a jednotlivcov, ktorí diaľnicu ponad naše hlavy prelobovali.
Anonym píše:
Neděle 25.10.2009 11:12
Pamätáme časy,nie tak dávne,ako nás HASTando alias I.zástupca primátora Haviar-ďalší úspešne prezlečený bývalý komunista v TV Podlažie uisťoval,ako zariadi všetko preto,aby ľudia žijúci a postihnutí výstabou diaľnice boli odškodnení napr aj. montážou plastových okien, výstavbou náhradných bytov a čo ja viem čo ešte.Výsledok? 99,99 percent ludí nemá nič.Ale nebudme zlí. Pre niekoho predsa len spravil všetko.Pre svoju firmu a svoje vrecká!
Anonym píše:
Čtvrtek 29.10.2009 12:43
Vďaka za vyčerpávajúcu odpoveď. Aj podľa takejto legislatívy je jasné, v Slovakistane žijeme.
Anonym píše:
Pátek 30.10.2009 12:23
Preboha uz konecne vzdychat nad dialnicou a nad ubiedenostou tych co byvaju po nou.Skuste mysliet aj na ten zvysok co byva na Strede od kostola az po krizovatku a dalej az k salasu ze tym sa neuveritelne ulahci zivot ked budu bez toho smradu co je tam denno-denne z tolkych kolon kamionov a ostatnych aut.A to co sa deje kazdy den na cestach v povazskej to je hrozne,uz nie je mozne sa normalne dostat na Rozkvet alebo Lansku,Snp a Rozkvet,rady a kolony aut su po celom meste,hlavne na okruznej pri zeleznici,ked nasi idioti z mesta tam dali tie spomalovace a tak byva rada az po pamatnik a dalej.Takze pre mna jedine VIVAT dialnica,nech uz to je konecne dorobene a zivot sa konecne skludni.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 30.10.2009 13:33
Ale to predsa nemusí byť v rozpore. Vodičom, ktorí chcú rýchlo prebehnúť po diaľnici, je jedno, či pod tou diaľnicou niekto trpí, alebo bol normálne odškodnený. Chápem prečo to politici stavajú proti sebe, ale nerozumiem prečo to robia normálni ľudia.

Koľko % z rozpočtu diaľnice by tvorilo odškodnenie ľudí ktorým to zničilo majetky? Promile?

Čo sa týka hluku a emisií ktorými trpia ľudia v blízkosti hlavnej cesty I/61: považujem za svinstvo, že zo zákona o ochrane pred hlukom bol vylúčený hluk z dopravy. Aj títo ľudia by mali mať nárok na ochranu zdravia, a raz ho aj budú mať. Skôr či neskôr príde európska civilizácia aj na Slovensko.
Anonym píše:
Pátek 30.10.2009 18:07
Pán Smatana sním o tom, že sem dorazí europská civilizácia, no až to tu bude azaj ako vo vyspelej europ myslím - že my dvaja už nebudeme na tomto svete. Jedine že by sme sa dožili tak 150 rokov veku !!!
Naši politici - hlavne tí čo neustale hovoria, že robia všetko pre ľudí, potichu robia všetko preto aby sa tak skoro nestalo!!
Totiž bolo po ich kšeftoch a o to politikom predsa ide. Nová politika je tu 20 rokov. Politici prišli do politiky z " králikarni " a na Škodách 120 alebo Ladách! Aké su ich majetkové pomery teraz?? Koľko oficialne zarobili napr. predsedovia strán HZDS, SNS, Smer? Ktorí najviac akože robia všetko najlepšie pre ľudí - a aký je ich majetok?? To aby im na to vyšlo z ich platov, tak to by musel mať každý už aspoň po 800 rokv !!!
Anonym píše:
Pátek 30.10.2009 19:42
No prejazdil som po diaľniciach takmer celú Europu. Ale tie, napr. v Španielsku, prip. v Grécku sú ďaleko aj za tými našimi. Hrôza. Iné, napr. v F, I, A zase lepšie. My sme podla môjho názoru taký lepší priemer.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 30.10.2009 21:31
Asi ide aj o to, v ktorom období boli tie diaľnice budované.
Pokiaľ viem to čo sa robilo v Grécku v poslednom období, za eurofondy, tam veľmi citlivo obchádzali osídlené oblasti, desiatky kilometrov kvôli obyčajným dedinám.
To aspoň tvrdil chlapík z Európskej komisie, keď videl fotky z Považskej Bystrice a krútil hlavou.
Anonym píše:
Pátek 30.10.2009 23:10
Netvrdím že som prešiel všetky úseky diaľnic v Gr, ale šiel som aj po nových úsekoch, aj starších. Spôsob ich výstavby a ich zakomponovanie do prostredia by som nazval "brutálne", značne špinavé okolie, o nejakej výsadbe náhradnej zelene popri diaľnici ani reči.
Asi najkrajšie úseky diaľníc čo som zatiaľ videl, bolo talianske Stredomorie, desiatky tunelov striedajúce vysoká mosty, krásne harmonicky zladené aj s prírodou, ale aj okolitou architektúrou.
Anonym píše:
Sobota 31.10.2009 08:21
Raz darmo, Taliansko je europska Mekka dizajnu.

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359