Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Blog Jaroslava Semančíka / Priechody pre chodcov neobnovíme

Priechody pre chodcov neobnovíme

Autor: Jaroslav Semančík Poslední změna: Neděle 02.05.2010 18:46
Tešíte sa už na to, ako sa po spustení diaľnice uľaví hlavnej ceste? Na jej premenu na mestský bulvár, o ktorom sa už dlho hovorí alebo len jednoducho na to, že sa cez ňu bude dať normálne prejsť? Zdá sa, že také jednoduché to nebude. V tohtotýždňových Považskobystrických novinkách nájdeme, že priechody pre chodcov cez hlavnú cestu, ktoré boli zrušené v prospech plynulosti cestnej dopravy sa už nevrátia. Dôvod? Kvôli vyššej bezpečnosti chodcov.

Informuje o tom koniec článku „Odbočenie z križovatky na Rajec bude obnovené“:

V rámci opatrení, prijatými pred výstavbou diaľnice, bolo zrušené aj odbočenie z hlavnej križovatky doľava na Rajec a niektoré priechody pre chodcov. Podľa vyjadrenia riaditeľa okresného dopravného inšpektorátu bude odbočenie určite časom obnovené.

„Priechody však v žiadnom prípade neobnovíme. Obyvatelia mesta sa veľmi dlho učili na to, že tam priechody nie sú a doteraz mnohí tadiaľ prebiehajú a riskujú svoje životy. V prvom rade musíme chrániť chodca, ktorý je samozrejme pri zrážke s autom tým slabším a zraniteľnejším. Chodci by si však aj sami mali uvedomiť, že keď budú prechádzať alebo prebiehať po ceste tam, kde nemajú, dopadnú zle. Veď smerovať chodcov pod kolesá áut je predsa nezmysel,“ dodal.

Čo dodať? Podľa zákona o cestnej premávke má chodec uprednostniť priechod, ale cez cestu môže prechádzať aj mimo neho. Vtedy musí ísť kolmo a dať prednosť prichádzajúcim vozidlám. To je aj v súlade so zdravým rozumom, ťažko si predstaviť, že by ľudia v dedinách alebo voľnej krajine mašírovali do najbližšieho mesta na priechod, aby mohli legálne prejsť cestu. Priechod pre chodcov je vyznačeným miestom, kde má prednosť chodec pred vozidlami.

U nás sa žiaľ často uplatňuje princíp, že chodcov či cyklistov ako slabších účastníkov najlepšie ochránime tak, že im obmedzíme vstup. Tým sa však namiesto riešenia dôvodu nebezpečenstva postihujú naopak jeho obete. V tomto duchu by sme mohli bezpečnosť v tmavej uličke, kde došlo k znásilneniu vyriešiť umiestnením značky „Zákaz vstupu ženám v nočných hodinách“.

Verím, že sa priechody pre chodcov na hlavnú cestu predsalen vrátia a tá sa z dopravného koridoru a bariéry konečne stane normálnou mestskou ulicou. Okolo ktorej sa dá žiť a slobodne sa pohybovať.

Anonym píše:
Neděle 02.05.2010 20:12
Súdruh, totalitný strážnik verejnej bezpečnosti, zelený mozog, chce mať kľud a pokoj, a ty občan behaj tade, kade ti my gumové hlavy nakážeme! Súdruh si to pomýlil, on tu nie je pre tú cestu ale pre občana. A tá cesta krája mesto preto, že iný lazník s červenou knižkou a dvoma ľudovými sa tak kedysi rozhodol ! Kedy v tomto meste skoncujeme s tou maríkovskou lúzou ?
Tá cesta by mala mať len dva pruhy plus cyklopruhy, rýchlosť 40 km/hod, kto chce isť rýchlo, nech ide po D1. Všade by sa malo dať odbočiť, vľavo aj vpravo, šírky je dosť na odbočujúce ďalšie pruhy. A mali by byť prechody a pozdĺžne parkovanie - tak si ja predstavujem cestu v strede mesta.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 19:25
Suhlasim,vynikajuco vystihnute.Tato banda primitivov co sedi na mestskom urade to bohuzial nikdy nepochopi,uz len dufam ze konecne vo volbach ich obcania poslu do prd.le,tak kde patria odkedy nastupili.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 20:02
Si nejaký nazúrený, ale to patrí vedeniu polície, nie mestu.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 23:11
To ako a kde budú v meste komunikácie, značky, čiary atď. rozhoduje v prvom rade mesto (odbor dopravy) a polícia do toho priveľmi kecať nemôže. Má len úlohu akéhosi poradného orgánu, ale mesto si aj tak robí podľa seba. A tak to aj vyzerá...
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 22:56
Tak si sadni do kamióna a vleč sa tou rýchlosťou 40 km/h krížom cez celé mesto. Prajem ti príjemnú jazdu, nízku spotrebu pohonných hmôt a veľmi dobré auto, lebo keď budeš takto jazdiť stále a v každom meste, tak ho budeš naozaj potrebovať.

Tému pozdĺžneho parkovania radšej ani nevyťahuj. To by sa malo zakázať úplne, alebo aspoň kontrolovať spôsob, akým sa prevádza. Lebo niektorí "tiežvodiči" by sa najradšej nastavali do prostriedku jazdných pruhov s argumentom - "ja tu musím byť".
Jaroslav Semančík
Jaroslav Semančík píše:
Úterý 04.05.2010 22:32
Pre kamióny sú diaľnice. Už aj nad nami. Mesto je v prvom rade miesto, kde žijú ľudia. Ak už ide kamión cez mesto, musí sa tomuto faktu prispôsobiť on a nie všetci obyvatelia kamiónu.
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 14:19
like this ..
Anonym píše:
Neděle 02.05.2010 21:39
Je problém porobiť na Štúrovej podobné ostrovčeky ako je ten pri Maríkodrape? Zišiel by sa aj na MRŠke pri policajtoch, ale tam sa už chystá kruháč.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 00:21
Zdravý človek by čakal,že odbočenie na Rajec budú maľovať hneď v pondelok po nedeľňajšom otvorení diaľnice, ale on povie časom bude obnovené. Takže poobede autá od Žiliny zase budú stáť pri cirkevnej škole a všetko to pôjde na SNP a Rajec po Lánskej? Veď človek sa už hanbí povedať,že je z P. Bystrice.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 06:30
tu si niekto myslí že v 31.5. bude otvorená dialnica, tak sa strašne mýli, ona ju ficko otvorí ale fungovať nebude, ved to nestihnú
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 14:22
Neviem, kto je ficko, ale slovenčinu by si sa mohol doučiť.
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 13:57
Tiez si myslim ze dialnica nebude nacas hotova i ked to reklamuju v TV a dokonca pri prichode od TN i ZA na bilbordoch.Ked denno denne codim okolo stavby dialnice tak tam vidim 5-10 ludi a ti sa rozhodne nepretrhaju.Neviem si dobre predstavit ako to chcu stihat,ved natreli len podporne stlpy na bielo a ten zostatok zospodu je otrasny,vsade visia rozne kable a ten bordel naokolo,to je cosi otrasne.Rad uvidim ten zazrak ako to chcu vsetko dorobit a okolie stavby dat do povodneho stavu.Ako to funguje na Slovensku,tak mi je jasne ze sa zase nic poriadne nedorobi a vsetko sa len tak odflakne ako tu je zvykom,hlavne ze to stalo take obrovske prachy! Som zvedavy ci toto vedenie mesta bude take aktivne a rozhodne ako ked presadzovalo tuto variantu,tak ci bude aj tak tvrdohlavo ziadat aj uplne dokoncenie tejto stavby. Pavol Briestensky.
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 21:08
Pán Briestenský, nie ste naivný? to píšete len tak. Vidíte, že tí magori ani prechody nevedia zariadiť. A ostatné, ako poriadok okolo, dokončenie a hlavne odškodnenie občanov a vyvolané investície? To by sme nemohli mať takého truľa v čele a dalšieho vicetruľa čo si na diaľnici pakuje svoju firmu. Predsa vy by ste od svojho chlebodárcu tiež nič extra nežiadali a nekritizovali. Všimnite si, vždy keď sa jedná o diaľnicu či pochvalu alebo kritiku, vždy trepe a oroduje Haviar, prečo asi? Pekne nás bystričanov ojebal.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 11:31
Bývam na Lánskej. Kedysi to bola pokojná štvrť. V posledných rokoch sledujem, ako sa intenzita hluku zvyšuje. Existuje prístroj, ktorým by sa hluk v byte dal odmerať? Na koho sa mám obrátiť?
                                                      ohučaný obyvateľ Lánskej
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 12:11
Ano, hluk sa da odmerat, treba poslat ziadost na regionalny urad verejneho zdravotnictva ( hygienici)
Len by som chcela podotknut, ze na Lánskej sa nestavia ziadna velka stavba, je tam v podstate len dopravny ruch. Chcela by som sa spytat ohucaneho obyvatela Lanskej, ci on a jeho rodinni prislusnici nepouzivaju auta, ci on a jeho rodinni prislusnici nevyuzivaju mestsku hromadnu dopravu, ci on a jeho rodinni prislusnici nevyuzivaju sluzby a obchody v uvedenej lokalite,
pretoze, kazde zasobovacie vozidlo robi hluk.
Mam pocit, ze ohucany obyvatel Lanskej to uz prehana ... odporucala by som, prestahovat sa do hor na Lazy, kde ho ziadne auto nebude vyrusovat...
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 12:21
Dôvodom na zrušenie priechodov bola plynulosť a frekvencia vozidiel. Nevravím, že tam už nebudú chodiť autá, ale frekvencia bude podstatne nižšia, takže aj bude stúpať počet prebiehajúcich, pretože sa už nebudú tak báť ako pred tým.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 14:20
Ohučaný to už fakt preháňa. Treba ho presťahovať pod diaľnicu alebo na ul.Štefánika,aby vedel čo je hluk. Ak si niekto predstavuje, že po otvorení diaľnice bude v meste korzo po cestách , veľmi sa mýli.Všetcia, ktorí pôjdu z diaľnice do mesta a tí, krorí bu chcieť ísť na ňu, musia ísť na orlovský most!! Ešte len začnú rady v meste.A do Sverepca - žiadna výhoda z diaľnice.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 14:28
Intenzitu hluku nikdy nenamerajú v prospech občana. Nastavenie je také, že musí trhať bubienky, čas merania si určia oni-viď pohostinstvá a sťažnosti. Debil je vždy občan a naviac, bude to mať na papieri.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 22:59
No aj keď sa ti to nepáči, občan z Lánskej má aj kus pravdy. Celá Lánska je už naozaj dosť prepchatá a je to tak vidno, pretože nikdy nebola na takúto premávku projektovaná. Fakt je ten, že tiež by som tam nechcel bývať a pred niekoľkými rokmi to bývala celkom príjemná časť mesta.
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 09:16
to ze je v meste zvyseny dopravny hluk je aj vizitka nas obcanov...je bezne, ze rodina ma jedno, dve auta, popripade ak rodicia byvaju s dospelym dietatom tak aj tri. obchody a sluzby chceme mat pod nosom, smetny kos 3cm od baraku...tak sa potom necudujme, ze tu mame ramus. Keby sme sa vsetci zriekli aut a autobusovej dopravy viete aky klidek by tu nastal? Nikoho nenapadne, ze ten najvacsi ramus si robime my sami? Lanska bola ticha oblast vtedy, ked v jednom baraku, kde je 20 bytov bolo maximalne 5 aut... dnes ich je minimalne 5 krat viac. A netyka sa to len Lanskej. Tak sa mi zda, ze placete na nespravnom hrobe, heh

Lenze, aut sa nezriekneme, pretoze v dnesnej dobe je to uz nevyhnutnost...takze je nevyhnutne sa sluchovo prisposobit
Jaroslav Semančík
Jaroslav Semančík píše:
Úterý 04.05.2010 22:19
Máte pravdu, hluk z dopravy veľmi závisí od správania nás občanov. Ale my si nemusíme vybrať len medzi dvoma možnosťami - buď sa zmieriť so súčasným stavom alebo sa úplne zriecť používania áut. Môžme jednoducho auto používať menej, len keď to skutočne treba a mať za to mesto príjemnejšie pre život. Kde je menej hluku, menej prachu, lepší vzduch, da sa bezpečne prejsť ulica. Túto voľbu máme pred sebou každý deň. Vždy, keď nasadáme do auta.

Odkiaľ sa berie dogma, že v dnešnej dobe je to nevyhnutnosť, že všetky dopady masového automobilizmu sú jednoducho "daňou za pokrok"? Že nemáme na výber? Čím je táto doba špecifická, že to dnes už bez auta nejde? Naozaj je to pokrok? Mestá v západnej Európe individuálnu automobilovú dopravu obmedzujú v prospech obývateľnejšieho mesta a podporujú šetrnejšie formy dopravy (verejná, pešia, bicyklová). A práve tieto mestá vyhrávajú rebríčky v kvalite života.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 12:16
Dnes 3.5.2010 o 17:00 zasada výbor VMČ Lány tam to treba povedať.
Bližšie info o vybore kontakt zapisnice z VMČ Lány:

http://www.povazska-bystric[…]_level=1&stop_menu=8323

Zloženie VMČ Lány

Stanislav Kardoš – predseda (č.t. 0907 776 590)
Ing. Peter Adam – podpredseda
Ing. Stanislav Haviar – viceprimátor
MUDr. Rudolf Karas – poslanec
Ing. Milan Sklenář – člen
Ing. Martin Kerepecký – člen
Mária Škrabáková – sekretárka

Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 09:59
Na VMČ Lanská celková účasť prekvapujúco až 13 ľudí diskusia sa nakoniec dostala do otvorenej rozpravy o meste ako celku o čom poslanci hlasovali a ako prečo tak hlasovali problémy mesta možne riešenie atd... Bolo to skôr širšie zameraná diskusia ako priamo Lanská. Tento výbor ma potenciál na otvorene diskusie riešenia, ešte dotiahnuť konkrétne riešenie a realizáciu.
Počkáme si na zverejnenie zápisnice z rokovanie VMČ.
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 20:55
Prosím ťa netrep. Alebo si jeden z nich hmm viceStando???. O čom môžu diskutovať Haviar, Adam, Kardoš? Hochštapler, zlodej a sukničkár? Len sľuby a sľuby, veď sa pozri ako vyzerá mesto, tak zobuď hlupák.
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 21:39
No veru o čom diskutovali to veru nevieš lebo si tam nebol ale kecat o nich vieš ale povedať im to do očí vieš???.
A vieš o tom že tie mena nesedia čo si napísal boli teda na VMČ alebo neboli???
Diskutovali konkrétne mená čo si napísal alebo nie????
A sľubovali niečo na VMČ alebo nie???
A disktovali o meste alebo len o Lanskej???
Ako to zistíme???
tak zobuď hlupák.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 19:27
To by sme sa obcania museli zobrat na MU a urobit tam defenestraciu tych magorov co tam sedia,bohuzial je to nizka budova,co je velka skoda.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 20:06
To je reakcia k čomu? Ak podstata je len urážať, tak choď radšej spať, demokrat. Voľby sú slobodné, tak sa musíš podriadiť väčšine. Za to si ty určite štrngal kľúčmi a reval, že chceš slobodné voľby. Tak ich máš.
Anonym píše:
Pondělí 03.05.2010 23:01
... už len dodaj: a preto je zbytočné tam ísť. To je úplne typický slovenský prístup. Každý by chcel niečo zmeniť, ale len do doby, dokedy preto nemusí niečo spraviť. Akonáhle sa má človek niekde ukázať, razom už nič nepotrebuje.
Kedy sa tento národ prebudí a zistí konečne, že keď sa nebude starať a ozývať, tak sa nikdy nič nezmení?
Anonym píše:
Úterý 04.05.2010 08:42
podľa veštkyne Helgy k prebudeniu príde niekedy medzi 16.novembrom 2010 - 17.34 hod. a 19. novembrom toho istého roka 19.11.hod. Nakoľko to bude len krátke prebudenie, nemáme byť veľkí optimisti. Ak by to nevyšlo, skúste volať iné audiotextové číslo...
Anonym píše:
Středa 05.05.2010 20:29
Sa pošuškáva, vraj dynamické skúšky diaľnice nedopadli dobre. Udajne tretí pilier od žiliny je nestabilný, vraj sa začal prepadať. Keď sa pôjdete na to pozrieť, tak uvidíte dosť veľkú aktivitu, lešenia, žeriav... Asi iba na montovanie zábran to nebude
Anonym píše:
Čtvrtek 06.05.2010 12:17
Normálny človek sa musí zamyslieť, či v Považskej Bystrici žijú ľudia, alebo autá. Dokonca, či sa aj volieb miesto občanov nezúčastňujú automobily, a či po voľbách nesedia v mestskom zastupiteľstve kamióny miesto poslancov. Zatiaľ tomu všetko nasvedčuje - diaľnica ponad stred mesta, doprava v meste brutálne
obmedzená v prospech tranzitujúcej, cyklisti vytlačený totálne na perifériu a chudáci chodci nemajú v tomto meste áut čo hľadať. Takže človeka potom vôbec neprekvapia tvrdenia "kompetentných" (a riaditeľ okresného dopravného inšpektorátu by takým mal byť) "smerovať chodcov pod kolesá áut je predsa nezmysel". Možno keby sedeli v zastupiteľstve namiesto "kamiónov" ľudia, ale hlavne "chodci", ktorí sa dennodenne potrebujú dostať cestou do práce, alebo do školy na druhú stranu cesty I/61, vyzeralo by to v meste inak. Možno by to vyzeralo ako v Žiline, kde len v časti Strážov sú na tejto ceste 3 prechody pre chodcov (dokonca so semaformi) a to v miestach, kde na druhej strane cesty na nich nečaká práca, či škola, ale záharadkárska osada, alebo cintorín, teda ciele ozaj nie každodennné ... O niečom takom neboráci, bývajúci napr. na Sládkovičovej ulici v P.B., môžu ozaj len snívať ... A pritom na začiatku boli sľuby o tom, ako je to všetko len dočasné, len kým sa postaví diaľnica, že potom sa všetko obnoví, aj prechody, aj ľavé odbočenie na Rajec ... Ba čo viac - zo Štúrovej ulice "urobíme" bulvár "vnútromestského" typu s parkovacími miestami po krajoch a zelenými ostrovčekmi uprostred. A teraz toto? Lenže míľovými krokmi sa neblíži len termín spustenia diaľnice ponad P.B., ale aj termín jesenných komunálnych volieb. Takže ak to niekto myslí s ľuďmi - občanmi - chodcami - a v neposlednom rade voličmi úprimne, teraz je ten správny čas zahájiť verejnú diskusiu na tému budúcej podoby cesty I/61 v meste, a to hlavne v miestach, kde ju voláme Sládkovičova, či Štúrova ulica - kde a ako vybavený prechod pre chodcov treba obnoviť, či vybudovať. Pretože aj keď to tak v súčasnosti možno nevyzerá, v meste Považská Bystrica predsa len žijú ľudia - a to nielen vodiči, ale aj chodci, či cyklisti. Zostáva nám teda dúfať, že si potom po nálepke "automobil-friendly-city" zaslúži aj nálepky "human-friendly-city", alebo "bike-friendly-city".

Anonym píše:
Úterý 01.06.2010 18:48
asi to naozaj myslia vazne:
http://povazska.sme.sk/c/54[…]-cestu-zrejme-nevratia.html

najlepsie je logika vo vyjadreni inspektoratu citovanom v tom clanku:
"Nesúhlasíme s obnovením priechodov pre chodcov z dôvodu, že od ich zrušenia sme nezaznamenali žiadnu smrteľnú nehodu na priechodoch."
zeby na vtipoch o policajtoch nieco bolo?
Anonym píše:
Úterý 01.06.2010 19:27
Ja neviem, zákon zakazuje chodcom prechádzať mimo prechodu pre chodcov? Nie je tam skôr formulácia, že sa musí prechádzať kolmo na cestu....
Pozná niekto presnú citáciu zákona?
Anonym píše:
Úterý 01.06.2010 19:37
8/2009 Z.z. ZÁKON z 3. decembra 2008

o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov


§ 53

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359