Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / redakcia / SITA | Aktivisti: Koľko štát stálo otvorenie diaľnice?

SITA | Aktivisti: Koľko štát stálo otvorenie diaľnice?

Autor: redakcia Poslední změna: Čtvrtek 10.06.2010 13:32
[2010-06-06] Občianske združenie Diaľnica a ľudia okrem toho ministerstvo dopravy vyzýva, aby sa začalo zaujímať o odškodnenie rodín, ktoré sa ocitli v tesnej blízkosti novej diaľničnej estakády.
SITA | Aktivisti: Koľko štát stálo otvorenie diaľnice?

FOTO: SITA / Peter Kapusta

Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke 

http://www.webnoviny.sk/politika/aktivisti-kolko-stat-stalo-otvoreni/154902-clanok.html

Aktivisti: Koľko štát stálo otvorenie diaľnice?
Občianske združenie Diaľnica a ľudia okrem toho ministerstvo dopravy vyzýva, aby sa začalo zaujímať o odškodnenie rodín, ktoré sa ocitli v tesnej blízkosti novej diaľničnej estakády.


Foto: SITA/ Peter Kapusta

TRENČÍN 6. júna (WEBNOVINY) – Občianske združenie Diaľnica a ľudia podalo infožiadosť na ministerstvo dopravy ohľadom pompézneho otvárania diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer. Zaujíma ich finančná spoluúčasť ministerstva na ceremoniáli a propagácii otvorenia diaľnice, ktorú mali hradiť aj z eurofondov. Súčasne požadujú, aby sa ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť začali z vlastnej iniciatívy zaujímať o odškodnenie desiatok rodín, ktorých domy a byty sa ocitli v tesnej blízkosti diaľničnej estakády. V tlačovej správe o tom informoval občiansky aktivista Juraj Smatana.

Ministerstvo však tvrdí, že oslavy otvorenia úseku, ktoré zahrnovali koncert kapely Elán, či raut vo VIP stane pre pozvaných, hradili stavebné firmy, ktoré diaľnicu stavali. Teda Váhostav a Doprastav. Hovorca rezortu Stanislav Jurikovič hovorí, že z eurofondov bola platená len propagácia a medializácia otvorenia úseku, čo je podľa jeho slov bežný trend a Európska únia na tom trvá. Výška prostriedkov záleží podľa neho na veľkosti a dôležitosti stavby a keďže Sverepec-Vrtižer je prvou veľkou dokončenou stavbou z Operačného programu Doprava, na propagáciu bola vyložená adekvátna suma. Tú nespresnil. NDS napríklad do všetkých schránok v meste rozniesla CD nosiče.

Združenie sa sťažuje aj na rozsah odškodnenia. “Národná diaľničná spoločnosť vykúpila a asanovala len tie domy, ktoré sa nachádzali pod kolmým priemetom diaľnice. Ľudia bývajúci len niekoľko metrov od diaľničných pilierov opakovane podávali žiadosti o presídlenie spod diaľnice, alebo aspoň o vyplatenie majetkovej ujmy, pretože ich nehnuteľnosti sa stali prakticky nepredajnými,” uviedol Smatana s tým, že im nebolo vyhovené. “Na úseku D1 Sverepec-Vrtižer bolo 21 asanácii, náhradné bývanie potrebovalo osem rodín a dvaja vlastníci, z ktorých bol jeden vyvlastnený. Ďalší ľudia, ktorí žiadali presťahovanie, boli dvaja. Ich žiadosti boli zamietnuté preto, lebo sa ich nehnuteľnosti nenachádzali v zábere pod diaľnicou, boli mimo územného rozhodnutia,” reagoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že zákon jednoznačne hovorí, koho môžu odškodniť. “Rozhodnutie investovať do nákladných osláv, namiesto vykompenzovania majetkovej ujmy občanom, považujem ja aj moji susedia za neetické, rozporuplné, v protiklade s prioritami Európskej komisie. Žiadam kompetentných funkcionárov, aby bezodkladne začali rokovania s poškodenými občanmi o presídlení, vykúpení našich domov, alebo o vyplatení odškodnenia,” povedal k tomu jeden z dotknutých obyvateľov Ján Panák.

SITA
 

Anonym píše:
Čtvrtek 10.06.2010 21:07
Zas miešate hrušky s jablkami... Odškodniť ÁNO ale tie oslavy patrili k dialnici ako také morálne odškodnenie pre všetkých občanov PB, tak čo zas rýpete?
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Čtvrtek 10.06.2010 21:18
Logika je jednoduchá. Na morálne odškodnenie peniaze sú, a na odškodnenie majetkovej ujmy nie sú?

Komu slúžia nákladné reklamy na spustenie diaľnice, vysielané na viacerých rozhlasových staniciach? Niekto má evidentne veľa peňazí, taká reklama nie je lacná.

Budeme miešať aj iné druhy ovocia: napríklad náklady na osvetlenie diaľnice zospodu. Koľko to žerie elektriky? Koľko obyvateľov by sa dalo odškodniť, keby to na mesiac vypli?

Miešanie a porovnávanie prestane vtedy, keď prestane NDS tvrdiť, že nemá peniaze na presídlenie týchto ľudí.
Anonym píše:
Pátek 11.06.2010 00:26
Už by bolo načase, aby ste vypli ! Dajte už inú tému!
Odškodnenie - iste, keby tam bývali " vplyvní " tak už dávno dostanú čo im patrí,
alebo by sa tadiaľ ani nestavalo !
Ja si myslím, že to už ľudí unavuje, stále dookola jedno a to isté...
Kedy sa rozhodlo o stavbe ? Následne stavba !
Za dva roky to postavili - a keď sa postihnutí touto stavbou nedovolali odškodnenia počas celej realizácie, resp. na začiatku povolenia stavby - tak zrejme teraz je to už v ....

Myslím si, že plakať nad rozliatým mliekom sa už neoplatí !
Dnes už majú na stole " ine " starosti.

Ale jedno je isté - mesto má kľud, a to je hlavný prínos !
Aj vo vojne sú obete ! Sorry !
Anonym píše:
Pátek 11.06.2010 07:47
Už je to neunosné to trepanie o diaľnici, veď vy tam ani nebývate, len potrebujete stále do niečoho rýpať.Počul niekto sťažovať a takto to tu rozoberať ľudí zo stredu, však tí majú panelák priamo v križovatke a celé tie roky to znášali.Už si to všetci uvedomte-tie dristy.
Keď dialnica nebola bolo zle, keď sa robila bolo ešte horšie a teraz už je a stále ste nespokojný.Nech z Vás niekto skúsi robiť tak, aby vyhovel všetkým ľuďom ak to dokáže niekto tak klobúk dole.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 11.06.2010 13:16
- Áno keby tam bývali vplyvní, tak sa tadiaľ diaľnica nevedie, alebo ich vyplatia. Preto je potrebné tým ľuďom pomôcť, lebo nie sú vplyvní, ale sú to obyčajní ľudia. Preto potrebujú pomoc spoluobčanov, sami nemajú šancu. Zvlášť starí ľudia, ktorých je medzi postihnutými väčšina.

- Áno ostatných ľudí nepochybne unavuje stále počúvať o tom, že nejaká nespravodlivosť trvá. Nech si pustia STV a čítajú považskobystrické novinky, tam sú len dobré správy. Odhadujem že bude trvať niekoľko rokov, kým sa podarí tých ľudí odškodniť, čo je zlá správa pre všetkých ktorých téma už otravuje. Iný spôsob, ako je stále pripomínanie, žiaľ neexistuje. Budú si to musieť osvojiť politické strany a zmeniť zákony.

- Poškodení žiadali odškodnenie aj počas výstavby, aj na to upozorňovali počas schvaľovania trasy. Teraz bola stavba dokončená, dajú sa teda zosumarizovať škody spôsobené výstavbou aj odmerať vplyvy spôsobené prevádzkou.

- Výstavba diaľnice nie je vojna, aby pri nej museli byť obete. Je to biznis ako každý iný. Obeťou by bolo už to, keby sa museli presťahovať do náhradných domov. Uvedomte si, že ak súhlasíte s obetovaním majetku týchto ľudí, čoskoro môže byť obetovaný váš majetok.

- Áno nebývam tam. Keby som tam býval, tak by ste frflali, že sa chcem obohatiť. Ľuďom z nášho združenia na tom záleží principiálne. Ak nezabránime nespravodlivosti voči ľuďom spod diaľnice v PB, nespravodlivosť bude pokračovať ďalej a raz dostihne aj nás.

- Ľuďom zo Stredu alebo z Kukučínovej nič nebráni, aby chránili svoje životné prostredie. Ak mlčia, je to ich rozhodnutie. My sme občianske združenie, ktoré nepoberá žiadne verejné zdroje, nemáme teda povinnosť venovať sa každému prípadu. Prípad ľudí spod diaľnice považujeme za vážnejší.

- Aktivity združení Diaľnica a príroda, Diaľnica a ľudia skončia vtedy, keď sa rozhodneme skončiť, alebo keď nás o to požiadajú ľudia, ktorých práva obhajujeme. Zatiaľ nám ďakujú. A to je pre nás podstatné, nie frflanie ľudí, ktorých majetok diaľnicou poškodený nebol, ale ktorým vadí počúvať o kauze z médií. Každý televízor, rádio alebo počítač má zariadenie, ktorým sa to dá okamžite prepnúť. Využívajte túto možnosť.
Anonym píše:
Pátek 11.06.2010 21:06
Čudujem sa aj ďiaľničiarom, že nevyplatili tých pár eur/ v porovnaní s nákladmi na ďiaľnicu/, aby tých pár poškodených nedali na poriadok, zachovali sa ľudsky a odišli relativne s čistým kontom.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 11.06.2010 22:01
Presne tak, náklady na odškodnenie sú smiešna položka v porovnaní s nákladmi na celú stavbu.

Nevdojak musíme uvažovať, prečo.

Existuje iný dôvod, než ten, že si budovatelia diaľnic neprajú takýto precedens? Pretože ich zámery vedú bez ohľadu na mestá a dediny, a odškodňovanie by im takúto bezohľadnosť ekonomicky narušilo.

Ďalšia vec:
Predstavte si, že by Fico počas slávnostného otvorenia zišiel v diaľnice, a navštívil jeden-dva domy pod diaľnicou. Veľa ľudí by si získal takýmto gestom. Ale on nedokázal prekročiť svoj tieň.
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 11.06.2010 22:04
Ešte jedna poznámka: Pre diaľničiarov je ako-tak prijateľné urobiť nejaké tie individuálne ústupky.

Čoho sa naozaj boja, sú zmeny zákonov. Napríklad stanovenie ochranného pásma pre diaľnice v osídlených oblastiach, teda pásma, z ktorého musia byť obyvatelia na náklady investora presídlení.

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359