Otvorený list ZO OZ KOVO primátorovi mesta Považská Bystrica
„Otvorený list primátorovi mesta Považská Bystrica“
Vážený pán primátor, vážené poslankyne, poslanci,
Rozhodol som sa osloviť vás touto formou preto, aby som vysvetlil niektoré skutočnosti v súvislosti s Domom kultúry odborového zväzu kovo (ďalej len Dom kultúry OZK) o ktorom ste diskutovali na ostatnom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Myslím si, že bude korektnejšie vypočuť si k tejto téme aj dotknutú stranu.
Začnem majetkovým vysporiadaním. Koncom roku 1990 bolo rozhodnuté, že Považské strojárne pôjdu do privatizácie. To bol hlavný dôvod prečo došlo k prevodu vlastníckych práv formou hospodárskej zmluvy na odborovú organizáciu. Dom kultúry OZK bol totiž financovaný v rokoch 1967 až 1969 prevažne z prostriedkov bývalej Ústrednej rady odborov, teda z odborárskych peňazí.
Som presvedčený, že keby k tomuto prevodu nedošlo ešte pred privatizáciou Považských strojární, bol by už Dom kultúry OZK „v súlade s privatizáciou a transformáciou“ vykradnutý a zlikvidovaný tak, ako samotné Považské strojárne.
Prevodom vlastníctva prevzala odborová organizácia aj zodpovednosť za prevádzkovanie a technický stav. Lenže na to, aby Dom kultúry OZK slúžil na to na čo má, bolo potrebné vynaložiť nemalé finančné prostriedky. A tie už na stále sa zvyšujúce náklady nestačili.
Tu je treba pripomenúť, že príchodom akcionárov finančnej skupiny HTC holding v roku 1996, boli pretrhané aj posledné nitky spolupráce Domu kultúry OZK a Považských strojární, odkiaľ dovtedy formou fondu kultúrnych a sociálnych potrieb boli poukazované prostriedky na podporu kultúrnych, spoločenských podujatí a technickú prevádzku.
A tak sa prevádzka a údržba Domu kultúry OZK začala dotovať len z prostriedkov členov odborov napriek tomu, že poslanie odborov sa pohybuje v inej sfére činnosti ako kultúra. To boli hlavné dôvody, prečo sme sa rozhodli dať Dom kultúry OZK do prenájmu.
V prvom rade sme oslovili mesto, požiadali sme o stretnutie. S vtedajším vedením sme sa stretli štyrikrát a navrhli sme viaceré možnosti spolupráce ako – prenájom celého Domu kultúry OZK, prenájom iba estrádnej sály a kinosály, ale aj kapitálové formy v zmysle Obchodného a Občianskeho zákonníka. Zároveň sme predložili výkazy hospodárenia Domu kultúry OZK, s.r.o. za rok 2006 a plán na rok 2007. Spočiatku sa zdalo, že možno k nejakej dohode predsa len dôjde a pre mesto by bola najschodnejšia cesta forma prenájmu. Po treťom rokovaní nám už bolo jasné, že k žiadnej dohode nedôjde a na poslednom stretnutí nám bolo naznačené, že mesto má momentálne iné závažnejšie problémy.
Ostatne pán poslanec Kubovič môže potvrdiť to, čo hovorím, lebo on bol akýmsi sprostredkovateľom týchto stretnutí. So samotným primátorom sme sa ani nestretli. Takže mesto nemalo záujem o Dom kultúry OZK a keďže sme ho nechceli zatvoriť ani predať, oslovili sme súkromný sektor.
Z viacerých subjektov, ktoré na ponuku prenájmu Domu kultúry OZK odpovedali bola komisiou zriadenou výborom základnej organizácie vybratá spoločnosť Amaltheia, s.r.o., s ktorou sme koncom roku 2008 podpísali nájomnú zmluvu.
O tom, že to bol dobrý výber svedčí skutočnosť, že nájomca už začiatkom roka 2009 začal odstraňovať havarijný stav technických zariadení v Dome kultúry OZK a zabezpečovať opatrenia smerujúce k zefektívneniu jeho prevádzkovania. Ostatne môžete si to prísť pozrieť. Ktokoľvek z vás sa ohlási, radi ho prevedieme priestormi Domu kultúry OZK, aby sa na vlastné oči presvedčil o jeho skutočnom stave. Tým sa nám dúfam podarí aj vyvrátiť fámy, ktoré sa šíria mestom, ako je Dom kultúry OZK zdevastovaný a ako chátra.
A čo sa týka komunikácie so súčasným vedením mesta na tému Dom kultúry OZK. Tá začala ešte pred voľbami na stretnutí členov funkcionárskeho aktívu našej základnej organizácie s vtedy ešte kandidátom na primátora p. Janasom, ktorý sme zorganizovali v Dome kultúry OZK.
Jeho odpovede na otázky našich členov ako si predstavuje spoluprácu mesta s Domom kultúry boli pre nás viac ako optimistické a my sme sa naivne nádejali, že sa v tejto veci ľady konečne pohnú.
Pol roka po voľbách sme sa ohlásili u pána primátora a požiadali sme ho o stretnutie. V apríli 2011 sme sa stretli v zložení pán primátor, ja za vlastníka a za nájomcu konatelia obchodnej spoločnosti Amaltheia. Toto stretnutie bolo mojím posledným v tejto súvislosti, pretože rokovania o konkrétnych podmienkach spolupráce boli už v plnej kompetencii nájomcu. Myslel som, že tým to pre nás ako vlastníka Domu kultúry OZK skončilo. Ale keď som si pozrel záznam z ostatného zasadnutia mestského zastupiteľstva a vypočul si diskusiu na tému Dom kultúry rozhodol som sa dať veci na pravú mieru. Zatiaľ iba touto formou - formou „Otvoreného listu“.
Nebudem tu na tejto pôde komentovať výroky, ktoré odzneli na minulom zasadnutí, lebo si myslím, že boli vyslovené v dôsledku nedostatočných a mylných informácií. To ale neznamená, že sa nebudeme brániť.
O tom, akú pozornosť tejto téme venoval pán primátor, či už minulý, alebo súčasný, svedčí aj to, ako ste boli o priebehu a výsledkoch týchto rokovaní informovaní vy poslanci. Som presvedčený, že kým ste nedostali list od nájomcov Domu kultúry OZK, väčšina z vás ani netušila, že sa vôbec nejaké rokovania uskutočnili. Pritom pri použití materiálov, ktoré sme ešte v roku 2006 odovzdali mestu bolo možné urobiť si aspoň hrubý prehľad, z ktorého by bolo vidieť, koľko prostriedkov je nutné ročne vynaložiť na prevádzkovanie, údržbu a rekonštrukciu Domu kultúry OZK.
Našou snahou od začiatku bolo a je, aby sa tieto nemalé náklady rozdelili medzi vlastníka, nájomcu, mesto a prípadných sponzorov, čo je určite efektívnejšie a šetrnejšie aj z pohľadu mesta. Pretože takú kinosálu a estrádnu sálu už ťažko na Slovensku nájdete. A tieto sme chceli zachovať na kultúrne a spoločenské aktivity predovšetkým pre občanov mesta Považská Bystrica.
Lenže snaha je jedna vec a skutočnosť druhá. Ak by mala byť naša snaha o spoluprácu chápaná ako vydieranie, ako to odznelo na minulom vašom zasadnutí, tak skutočne veľa priestoru na seriózne riešenia nezostáva a tým potom aj naše možnosti na využitie Domu kultúry OZK sú obmedzené. To nás nakoniec môže viesť k rozhodnutiu súhlasiť aj so zmenou účelu využitia v prípade, ak nás o to nájomca požiada.
Tento Otvorený list Vám rozdám a v prípade akýchkoľvek otázok k Domu kultúry OZK ponúkam komunikáciu prostredníctvom našej webovej stránky: www.odboryps.sk.
Ďakujem za pozornosť.
Pavol Šujak
predseda ZO OZ KOVO
Považské strojárne, a.s.
Považská Bystrica
Najprv nedovolil odborárovi prečítať otvorený list na zastupiteľstve.
Vlastne nie, on mu to nezakázal! On o tom dal iba hlasovať a poslušní Janasovi poslanci neodsúhlasili Šujakove vystúpenie.
No a na druhý deň poslal Janas do kulturáku kontrolu zo stavebného úradu.
Vlastne nie, on tam kontrolu neposlal! To len poslušní Janasovi úradníci sa rozhodli úplne náhodne, že treba skontrolovať, či pri stavebných úpravách v kulturáku neporušuje sa niektorý z tisíc predpisov.
Aký rok sa to píše, súdruh Janas? 1972?