Juraj Smatana (člen občianskeho združenia
Diaľnica a ľudia): „K žiadosti nás
primäli doteraz nevídané a v čase krízy aj neprimerane nákladné oslavy,
usporiadané niekoľko dní pred voľbami. Na otvorenie žiadneho diaľničného úseku
nebolo investované do takej nákladnej propagácie, hudobného programu,
bilbordov, CD nosičov roznášaných do všetkých schránok v meste, výstavby
stanu pre VIP hostí, reklamných motokár jazdiacich po meste, a do večernej
párty pre vybraných hostí a politikov. Podľa odhadu skúsenej reklamnej
agentúry šlo o niekoľkomiliónovú kampaň. Časť tejto kampane hradili firmy,
podieľajúce sa na výstavbe diaľnice, avšak viacero akcií bolo označených logom
ministerstva dopravy a Operačného programu doprava. Podľa vyjadrení
pracovníkov Európskej komisie sa mali pri takto nevhodne umiestnenom variante
vykonať maximálne kompenzačné opatrenia pre postihnutých obyvateľov. Namiesto
toho sa v Považskej Bystrici prelievali verejné financie cez reklamné
agentúry a SBSky.“
Národná diaľničná spoločnosť vykúpila
a asanovala len tie domy, ktoré sa nachádzali pod kolmým priemetom
diaľnice. Ľudia bývajúci len niekoľko metrov od diaľničných pilierov opakovanie
podávali žiadosti o presídlenie spod diaľnice, alebo aspoň o vyplatenie
majetkovej ujmy, pretože ich nehnuteľnosti sa stali prakticky nepredajnými
a kvalita života v nich výrazne poklesla. Žiadna takáto požiadavka
však dodnes nebola splnená.
Ján Panák (obyvateľ bytovky nachádzajúcej sa
v tesnej blízkosti diaľnice a člen občianskeho združenia Diaľnica
a ľudia): „Rozhodnutie investovať do
nákladných osláv, namiesto vykompenzovania majetkovej ujmy občanom, považujem
ja aj moji susedia za neetické, rozporuplné, v protiklade
s prioritami Európskej komisie. Žiadam kompetentných funkcionárov, aby
bezodkladne začali rokovania s poškodenými občanmi o presídlení, vykúpení našich domov,
alebo o vyplatení odškodnenia.“
Z uvedených dôvodov členovia občianskeho
združenia Diaľnica a ľudia dnes podali žiadosť o informácie,
v ktorej požadujú ministerstvo dopravy o zverejnenie objednávok
a faktúr, súvisiacich s nákladnými oslavami a PR kampaňou, ktorá
sprevádzala otvorenie diaľničného úseku Sverepec – Vrtižer. Odpoveď by podľa
zákona mali dostať do 8 dní.
Fotografie:


Rub a líc CD nosiča s výberovkou slovenských hitov. CD bolo zdarma roznášané do poštových schránok v Považskej Bystrici.

Záber z koncertu, označeného logami stavebných firiem, ale aj logom Operačného programu doprava. Koncert, ktorého náklady sú odhadované cez 1 milión SKK, bol dostupný zdarma. Foto Juraj Smatana, voľné použitie.

Jedna z reklamných motokár. Vzadu mala namontovaný plagát pozývajúci na slávnostné otvorenie diaľnice. Foto Juraj Smatana, voľné použitie.

VIP stan s nočným rautom pre vybraných hostí. Stan bol postavený na diaľničnom odpočívadle nad mestom, okolie bolo verejnosti uzavreté príslušníkmi SBSiek. Foto Juraj Smatana, voľné použitie.