Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / redakcia / O diaľničnej kríze aj dnes večer na STV2

O diaľničnej kríze aj dnes večer na STV2

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Středa 22.04.2009 21:56
[AKTUALIZOVANÉ - linka na videorchív v texte článku] Vo štvrtok 30. októbra o 22.00 na STV2 bude dvojhodinová diskusia na tému "Ako ďalej, slovenské diaľnice?" Keďže som jedným z hosťov tejto relácie, budem sa snažiť upozorniť na problémy s budovaním diaľnice cez Považskú Bystricu, o ktorých sa v slovenských médiách príliš nehovorí. Napríklad o tom, že rýchle dokončenie diaľnice cez PB najviac ohrozuje to, že kvôli minulým aj súčasným chybám pri príprave Európska komisia stále neuvoľnila na náš úsek diaľnice ani euro. Účasť v relácii prisľúbil aj generálny riaditeľ NDS Choma, osobne však o jeho účasti pochybujem - po včerajšom zasadnutí vlády údajne šiel "hasiť" financovanie diaľnice do Bruselu.
Reláciu si môžete pozrieť vo videoarchíve STV:
http://stv.livetv.sk/tvarchive//video/video.html?video=38226

Štvrtok STV2 22:05
Večer na tému . . - Ako ďalej, slovenské diaľnice?

Diskusna relácia
Pôvodný zámer vlády Róberta Fica bol spojiť diaľnicou Bratislavu a Košice do roku 2010. Malo sa pritom dostavať asi 150 kilometrov diaľnic. Do konca tohto roka by malo mať Slovensko okolo 400 kilometrov týchto komunikácií. Je to veľa alebo málo?
Principiálnou otázkou ale zostáva najmä zdroj financovania. Štátny rozpočet ani zďaleka nestačí pokryť potreby a nároky výstavby, kombinácia súkromného kapitálu a verejných zdrojov sa u nás zatiaľ uplatnila len v minimálnom rozsahu. PPP projekty, teda public-private partnership - partnerstvo súkromných peňazí a verejných zdrojov, by mohlo byť tým riešením, ktoré nám umožní diaľnice postaviť. Napriek tomu podobné projekty už vo svete neuspeli. Za príkladmi netreba chodiť ďaleko – stačí sa pozrieť k našim južným a západným susedom. V Maďarsku i Česku sa pri aplikovaní PPP výstavba značne predražila a štát doplatil na zlé zmluvy so súkromnými investormi. Kto teda vie posúdiť riziká podobných projektov na Slovensku? Sú PPP projekty jediným riešením?
Navyše v mene urýchlenia výstavby diaľnic prijali poslanci pomerne prísny vyvlastňovací zákon, ktorý vyvolal búrku nevôle najmä medzi občanmi, ktorým by štát vo verejnom záujme mohol vyvlastniť ich súkromný majetok. Čo je to ale verejný záujem? K zaplateniu diaľnic patrí navyše aj mýto. U nás sme doteraz nevyriešili tendre, ktoré by mali určiť druh mýta. Teda spôsob, akým sa bude mýto vyberať. Nejde pritom o zanedbateľný zdroj financovania. A nakoniec, argumentom v prospech výstavby diaľnic mala byť napríklad lepšia dostupnosť na celom našom území pre zahraničných investorov. Nestráca sa dnes práve tento argument v čase, keď nás ohrozuje globálna finančná a u nás už aj ekonomická kríza?
O tom, aká je a bude u nás situácia pri výstavbe diaľnic, sa dozviete v diskusnej relácii Večer na tému: ako ďalej slovenské diaľnice, ktorú pripravuje moderátor Jozef Hübel spoločne so zaujímavými hosťami na štvrtok 30. októbra 2008 krátko po 22:00 h na Dvojke.


DISKUTUJÚCI
Ing. Igor Choma, splnomocnenec vlády SR pre urýchlenie výstavby diaľnic a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a.s
Ing. Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žilina
Ing. Peter Chovanec, Asociácia PPP
Mgr. Juraj Smatana, stredoškolský učiteľ a občiansky aktivista
Doc. Ing. Katarína Bačová, PhD., Katedra dopravných stavieb SF STU
singular plural
singular plural píše:
Čtvrtek 30.10.2008 15:24

Choma, to je ten IQač. čo povedal, že nestaviame skvosty? :)

Anonymous User
Anonymous User píše:
Čtvrtek 30.10.2008 16:05

sám je skvost./údik nieje nadávka však/

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 31.10.2008 11:22

Ďakujeme p.Smatana za Váš prístup k nám obyčajným ľuďom a hájenie našich práv aj vo včerajšiej debate na STV.Každý mohol vidieť velký rozdiel medzi názorom slušného človeka a chamtivcami ktorí hladia iba na svoje potreby a zisky aj za cenu nešťastia iných. Vážime si Vás a ja i moje okolie budeme radi ak budete kandidovať na primátora Považskej Bystrice a nahradíte týchto neschopných a klamárov.

Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 31.10.2008 14:33
Keď si predstavujem primátora, ktorého by Považská Bystrica potrebovala, vidím inú tvár, než poznám zo zrkadla :-)

Nemám takéto ambície, ja som učiteľ, ktorý sa vo voľnom čase venuje kontrole moci, aby mal právo študentom niečo rozprávať o dejinách tejto krajiny.

Ale ďakujem za pochvalu, patrí tímu ľudí, ktorí mi pri príprave na túto reláciu pomáhali. Včítane viacerých považskobystričanov.
Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 31.10.2008 18:29

fajn.

Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Pátek 31.10.2008 14:52
Stačí, keď sa v Považskej Bystrici nájde nejakých 23 "spravodlivých", a budú ochotní stať sa poslancami, bez toho aby im táto funkcia prinášala nejaký osobný prospech, kariéru, zákazky pre firmu. A pôjdu kandidovať, aj mimo nejakých politických strán, len s vlastnou tvárou a menom.

Naozaj je to tak veľa, v 43-tisícovom meste?
Televízne prenosy zo zastupiteľstva, hoci ich dosť draho platíme, majú jeden veľký prínos: "obyčajní ľudia" vidia, že komunálna politika nie je výsadou nejakej kasty vyvolených.
Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 31.10.2008 15:23

Az mi zle prislo z neho, ked hovoril. Myslia len na zisky. Nech si vymeni byt s niekym pri stavbe. Ked stat nemal financie na dialnicu mohli radsej spravit len obchvaty poza mesta. Spomalenie dopravy je v mestach na krizovatkach. Radsej urobili dialnicny lievik, aby obcanov nervoznych z aut, prinutili pristupit na variantu cez mesto. Ked pojde zeleznica v tunely mohla aj dialnica. Slovensko ma mostarske firmy. Nedivil by som sa keby bol v tom aj uplatok. Este zmenili k horsiemu aj tvar dialnice. Mesto nemalo inu moznost. Nad peniazmi nevyhra. Usetrili miliardy. Peniaze by na byty zostali. Nechcu dat ani na zvukovu izolaciu. Nieje to ich povinnost. Ale cez mesto to stavaju. Mohli si tym "kupit" od obcanov stavbu cez mesto. Kedysi som niekoho pocul hovorit o 3 pilieroch. Teraz je to 5. Keby pri stavbe bola vilova stvrt mocipanov, slo by to tunelmy, alebo by sa prestahovali na naklady dialnice.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 31.10.2008 18:23

odporny,kminil bez hanby-bezcharakterny podliak,do pekla s takymi.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 31.10.2008 20:22

Ked sa na to pozriem bez emócii, nemyslim si, ze práve Choma je ten zodpovedný za to, ze diaľnica ide cez stred mesta, ze sú tu zápchy vozidiel a aj mrtvi na cestách. Choma sa stal riaditelom NDS cca. pred dvoma rokmi, čo znamená, že v PB vôbec nič neovplyvnil, ani pozitivne, ani negativne. Choma vo funkcii generalneho riaditela akurát zdedil nejaký stav diaľníc a ako menežer podniku koná čo najefektívnejšie.

To že Považská Bystrica je s prepáčením v sračkách, za to si môžeme LEN MY a ešte raz MY POVAŽSKOBYSTRČANIA, či si to priznávame, alebo nie. Keď poviem že MY POVAŽSKOBYSTRČANIA, tak mam na mysli v prvom rade predstaviteľov ms. zastupiteľstva a vedenia mesta, toho minulého, ale aj tohto súčasného. Lebo títo majú k dispozícii všetky podstatné. relevantné, dôležité informácie a páky na to, aby rozhodli správne a v prospech obyvateľov PB a nielen svoj.

Vinu však máme aj všetci tí, ktorí viac, alebo menej tolerujeme všetky tieto ich psie kusy, nechávame si im udeľovať státisícové odmeny za ich nekvalifikované a niekedy trestuhodné rozhodnutia, miesto toho, aby sme im ukázali mantinely našej tolerancie.

Jaro Ševčík

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pátek 31.10.2008 20:58

Za stav dialnice v P.B má zodpovednosť LL a jeho bývalých 23 či koľko bolo tých blbov v zastupiteľstve

Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Sobota 01.11.2008 09:51
Naozaj netrpím prehnanými sympatiami k Ľubošovi Lackovičovi, alebo minulému mestskému zastupiteľstvu. Ale oni nesú vinu len za to, že sa nedokázali ubrániť bezohľadnému projektu. Oni ten bezohľadný variant diaľnice ani nevymysleli, ani nepretláčali. Oni len - ustúpili, lebo už nevideli inú možnosť.
Vo štvrtok naši poslanci tiež len ustúpili, lebo nevideli inú možnosť.

Nevyužili šancu ukázať nám, ako sa hrá proti brutálnej presile. Nevyzvali obyvateľov v roku 1997 alebo 2004, aby si šli ľahnúť na križovatku. Nesadli do lietadla a nešli do Bruselu osobne vysvetliť, ako sa v tomto štáte zametá s jedným 42-tisícovým mestom. Koľko ľudí v tomto meste má právo im to vyčítať?
Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 01.11.2008 10:55

..."Oni len - ustúpili lebo už nevideli inú možnosť".

To snáď nie je myslené vážne! Oni tie možnosti vidia až príliš jasne a sú až príliš lákavé. Prečo sa na post prednostu msu teraz dotlačil zástupcu fy. Raven? (Žeby náhle osvietenie :) Alebo prečo budú na zakázkach profitovať a profitujú fy. typu HaStando, HAntondo,.. (Snáď nie preto že Stando stavia krivé domy)

Prosil by som nabudúce zachovať trochu súdnosti. Ďakujem. Che.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 01.11.2008 12:34

Z dobrých zdrojov opäť víceeštebák loboval za predaj mestskej budovy (Steiger) v areály futbalového štadióna.Ako to treba predať,že mestu to je nanič. Našťastie mu to neprešlo. Sviniar,má krčmu v kine,kongresovú halu a ešte chcel aj Staiger. Veď jeho fitipaldy synáčik ma realitnú kanceláriu. Vraj mu to oplatil Fábry,za to,že eštebáčik sa stále do neho navážal a dodrbával. Tak ti treba,hviezda štb!

Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Sobota 01.11.2008 09:37
Nemám problém uznať, že Ing. Choma je podľa všetkého energický, pracovitý menežér ktorý sa výborne vyzná v stavaní diaľnic. Avšak z tej televíznej diskusie, ale aj z fungovania NDS, ktorú riadi, je zrejmé, že preňho je na prvom mieste, aby sa diaľnice stavali čo najviac a čo najrýchlejšie. Bez veľkého ohľadu na legislatívu - ak v rýchlej výstavbe prekáža nejaký zákon, treba ho zmeniť. Bez zbytočných ohľadov na ekonomiku - ak nebudú peniaze z Bruselu, tak sa bude stavať na štátny dlh, honosne nazvaný PPP. Bez ohľadov na hygienické normy - ak hluk z diaľnice prekračuje povolenú hranicu, nech minister zdravotníctva zdvihne povolenú hranicu. Bez ohľadov na mestá a obce - ak je diaľnica v rozpore s územným plánom, treba zmeniť územný plán. Bez ohľadov na jednotlivcov, ktorým diaľnica ničí život - nech sa mamička s malými deťmi alebo babka na dôchodku idú súdiť o primeranú náhradu! Bez ohľadu na životné prostredie - environmentálne štúdie sa robia len aby sa odfajkla povinnosť, nie aby sa rešpektovali ich odporúčania. Bez ohľadu na verejnosť zastúpenú novinármi - namiesto odpovede na ich nepríjemné otázky NDS publikuje rozsiahlu platenú oslavnú inzerciu. Bez ohľadu na transparentnosť - ak nespokojní uchádzači úspešne namietali zákonnosť tendra, treba zo zákona odstrániť možnosť dávať námietky. Bez ohľadu na podpísané zmluvy - predstaviteľ Doprastavu sa pred kamerami preriekol, že v Považskej Bystrici sa už stavia podľa zmien, ktoré ešte neboli schválené.

Jedným slovom, Choma stavia diaľnice BEZOHĽADNE. Rovnako ako jeho predchodcovia. Ľudia najviac postihnutí diaľnicou nemajú žiadny dôvod odlišovať Chomu napríklad od Dušana Faktora. Choma písomne potvrdil všetky Faktorove rozhodnutia "nemáte nárok..."
Nie je to určite jeho osobné rozhodnutie - robí to, čo od neho chce priamy nadriadený, ministerstvo dopravy. To, že by uvedená bezohľadnosť korenila v záujmoch veľkých stavebných firiem typu Doprastav alebo Váhostav, Choma vehementne popiera. A tak pri hľadaní zodpovednosti nie sú iné možnosti, než riaditeľ Choma alebo minister Vážny. A teraz, v stredu, z Chomu urobil Vážny obetného baránka, kvôli ktorému nedostaneme v roku 2008 na diaľnice ANI EURO. Pretože Európska komisia ODMIETLA, ABY SA Z EURÓPSKYCH PEŇAZí FINANCOVALI BEZOHĽADNÉ PROJEKTY.
Keď si slušný človek uvedomí, že sa podieľa na bezohľadnom projekte, čo by mal urobiť? V najbližších dňoch uvidíme, čo urobí Choma.
Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 01.11.2008 10:35

V tejto diskusii nebudem riešiť dopravnú politiku štáu. Aj keď by som predstavu mal (napr. diverzifikácia predovšetkým nákladnej dopravy na železničnú prepravu..., čo si koniec koncov spomenul aj ty), nemám na to čas a ani reálne páky to ovplyvniť.

Ale obaja dobre vieme, že legislatíva (aj keď nie je ideálna) je postačujúca na to, aby diaľnica nešla cez stred mesta, keby to KONKRÉTNI ĽUDIA v meste NEODOBRILI. NDS a.s. mesto PB sú pri výstavbe diaľnice partneri daného projektu, ktorí majú možnosť komunikovať, riešiť problémy, hľadať kompromisy. Ak sú predstavitelia mesta politicky slabí a odborne nekompetentní, prípadne skorumpovateľní, je pochopitelné že druhá strana má navrch. Ale to platí všade a nemá zmysel z toho viniť NDS! Tá sa len chová tak, aký má priestor.

Hlavný problém Považskej Bystrice sa skrýva na ms. magistráte, a to už dosť dlho! A toto treba riešiť a toto možno ovplyvniť vieme.

Jaro Ševčík

Anonymous User
Anonymous User píše:
Neděle 02.11.2008 14:45

je jeden bezohladný,chamtivý...a či je pracovitý...nieje podstatné=aj Lackovič je pracovitý,aj Mengele bol,ty mudrlant.My si za všetko možeme samy,ale teraz nás zastupuju tie osoby z msuradu...

Anonymous User
Anonymous User píše:
Neděle 02.11.2008 21:05
  1. Smatana
Anonymous User
Anonymous User píše:
Neděle 02.11.2008 21:11
  1. Smatana som nutený si to s Vami rozdať najmä potom čo ste predviedli na TA3 žiaľ momentálne nemám čas,ale ja si ho určite nájdem
Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 03.11.2008 12:56

mali by ste to ešte zvážiť/kandidovať na primátora/.Myslenie ludí a celkovo vývoj vo svete sa myslím výrazne zmení po výťazstve B.Obamu v USA.Dostane sa to aj do Bystrice.Ludia sa chytia šance.Nebudú si viac ubližovať volením menšieho či večšieho zla.Takto to predsa nemôže ísť ďalej.V "amerike" to už pochopili.Ani Bystričania niesu úplne hlúpi!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 03.11.2008 14:24

Kamarát(ka), máš problém zmaturovať? :-))) To treba riešiť inak, začni sa učiť !!!

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 03.11.2008 14:55

maturovala som asi s Tvojou mamou a možno i starou mamou.Skús použiť hlavu.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Pondělí 03.11.2008 15:27

vo vašom veku sa tiež nečudujem, že vás môže niečo také napadnúť. A koho ste volili naposledy ? :-))) A čo to vlastne podla vás v Amerike pochopili? :-))) Obama už vyhral? Joj, to je mi novinka!!! Babi, budíček.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Úterý 04.11.2008 15:28

píšeš.Myslím že som naposledy volila teba.Alebo si niektorého z nich potomok.Budík si strč niekam,aby si tam aspoň niečo mal.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 08.11.2008 15:36

Tento štát riadí premiér FICO a nie NDS. A neriadí ho ani MUDr. Adame a ani poslanci hornej a dolnej a ostatnej Považskej. Nechápete? Píšete tu kraviny. Toť odkaz od brata bielych gentlemanov - Winetou. HOWG.

Anonymous User
Anonymous User píše:
Sobota 08.11.2008 19:59

čiastočne maš pravdu. Ale len vtom, MUDr. Starý Ujo a jeho poslanci neriadia v meste nič. Len nejaké tie svoje kšeftíky...

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359