Národná diaľničná spoločnosť nie je národná
Častokrát zaznieva porovnanie nadštandardne architektonicky stvárneného mostu Apollo v Bratislave s "podštandardným" diaľničným mostom ponad Považskú Bystricu. Zhodou okolností je autor mosta Apollo súčasne aj autorom "našej" spornej estakády.
Nedá mi na túto tému nezapojiť sa.
- Krásna estakáda s jazierkom - presklenený tunel nad mestom... s reštauráciou a fontánkou. Bude postavený za pomoci helikoptér... a bez veľkých mechanizmov... na dopravu v meste nebude mať vplyv.
- Krásna estakáda bez jazierka, bez preskleneného tunela, bez reštiky, bez stavania cez helikoptéry, s malým vplyvom na dopravu.
- Krásna estakáda, zavesená na pilieroch s lanami, s väčším vplyvom na dopravu v meste, stavaná ťažkými mechanizmami.
- Estakáda... teoreticky bez zmeny... akurát že most už nebude zavesený... úplne to isté dielo... šak má 4 pruhy, má dva pruhy v kažom smere, ako tie predchádzajúce, šak bude na pilieroch... šak bude mať obrubníky... šak....
- Spravíme Vám lávku... a držte huby... čo môžete byť radi že máte most... ešte aj pindať budú..
- No nejak nevyšlo. Budú dva pruhy... sorry tak my už ideme :) Čaká nás ešte stavba ďalšieho architektonického skvostu cez Dunaj.
Považujem za dôležité povedať pár veci. Tak po prvé - nezáleží komu fandíme, kto je pri moci. Či to bol Mečiar, Dzurinda či Fico. Každému jednému z nich je Považská ukradnutá. Každému jednému z nich ide len o to, aby to šlo čo najlacnejšie a čo najrýchlejšie. Preto by bolo fajn vzbudiť v nás Bystričanoch pocit sebazáchovy, keďže mnohí z našich poslancov ho už stratili. Nejde tu o to, či im zas prejde zmena diaľničného mostu. Ide tu o to jednanie. Keď sa vie, že sa ešte stavať nebude, tak sa oblbuje, aké prenádherné budú projekty. Keď sa už vie, že sa stavať môže, tak sa začne oblbovať s tým, že treba ušetriť, a treba to celé skrátiť. Potom sa dostanú na projekt peniaze z EU... a zrazu je tu oblb číslo tri. Z tých peňazí si musíme čosi potiahnuť - lebo viete ako to býva u chorobných kleptomanov... no hádam, by som si neukradol... keď som si na to už zvykol. Áno, presne o to tu kráča. Je to lúpež. A pekne vymyslená.
Oblb č. 1: "Umožní dokončenie výstavby o 15 mesiacov skrátiť." To je kravina, pretože veriť v dnešnej dobe stavbárovi, ktorý každý rok prehadzuje termíny dokončenia? Čudoval by som sa, keby mu to ktosi zožral. Bohužiaľ, je nás tu viac takých.
Oblb č. 2: "Umožní nám to zmenšiť náklady na výstavbu a na následnú údržbu." Ďalšie klamstvo a oblbovanie. Hádam, keď ja ako zadávateľ a investor stavby urobím projekt s určitými požiadavkami, a verejnú súťaž vyhrá firma, ktorá sa uchádzala zhotoviť ten daný mnou navrhovaný projekt, tak hádam to tá firma aj musí zhotoviť? Lebo ak s tým má problém - tak asi to nevyhrala čestne. Alebo teraz nastala nová doba, že investor stavby obhajuje neschopného realizátora? Je to úplne zvrátené a choré.
Príde mi to, ako keď si dá manželský pár postaviť firme dom na kľúč. A po vykopaní základov firma zistí, že nemá žiadnu miešačku, nemá žiadne nákladné auto, a že vlastne nemajú ani ľudí, ktorí by vedeli stavať dom. A ešte manžel - čoby jeden z investorov, teraz začne presviedčať manželku. Že tá firma je síce skvelá, ale dom ti nepostaví. Iba ti urobia malú montovanú chatku... kúpenú v záhradníctve... a ešte ju tam aj dovezie manžel na vlastné náklady. Ale firme sa dá sľúbený honorár - za celú stavbu rodinného domu.
Oblb č. 3: "Architektonicky sa nič nezmení." To je ďalší oblb, ktorý však zaberá, lebo sa oháňa oblbom č. 1 a č. 2, a tak ľudia mávnu rukou. Á... šak aj tak to bude len most tak či onak... tak čo tam potom.
Oblb č. 4. Vraj stĺp "nie je v dobrej geológii." Skutočne odborný výraz od niekoho, kto sa tým zaoberá. Myslím, že by ho hoc aj vrátnik na SAVke poslal s takým vyjadrením do čerta. Veď ako môže zodpovedný geológ robiť iks mesiacov geologický prieskum so všetkým čo mu k tomu náleží, a súhlasí s budovaním mosta a s osádzaním pilierov tam kde sú teraz, s víziou mosta aký mal stáť s rozmermi aké mal mať, ktorý vydá povolenie, že je to v poriadku, a následne je zrazu proti? Zaujímavé, nie? To potom hovorí o jeho odbornosti... si myslím.
A ako slovo na záver. Pýtam sa: Myslíte si, že keby Bratislavčanom spravili z predkladaného a x-krát uverejňovaného projektu mostu Apollo nejakú lávečku cez Dunajík, že by s tým súhlasili, a nechali by si to? No, treba porozmýšľať, kde je chyba. Či u nás, či na meste, či vo vláde - a či náhodou my všetci nestojíme v zlej geológii!
Podvod
Vložil(a) Peter Hanák 07. 03. 2009 22:29
Vážení čitatelia, jednoznačne sa stotožňujem s predcházajúcim príspevkom. Celý postupný vývoj s našou budúcou považskou "dominantou" sa stává v mojich očiach smiešny. Zdá sa, že aj prehľadné pravidlá EÚ o poskytovaní nenávratných dotácíí na infraštruktúru na Slovensku dokážu tzv. veľkí hráči obísť. Je až nepredstaviteľné, že zamietnuté zmeny zo strany NDS sú tu znovu. Závery (v prípade, že zmeny prejdú - a ja si myslím že prejdú) sú jednozačné.
- Vedenie nášho mesta svojim rýchlým schválením navrhovaných zmien (tesne pred európskym "pobúrením") vytvorilo precedens a zrieklo sa vačšinovej mienky obyvateľstva
- NDS nie je národnou spoločnosťou a nezabezpečuje plnohodnotne svoje záväzky a jednozačne nehrá čistú hru s rovnakým metrom. Viď uvedený príklad bratislavského mosta Apollo verzus mestská estakáda. Prečo nešetrili na Apolle? Tiež by sa dalo postaviť lacnejšie a rychlejšie, atď.
- Ministerstvo výstavby v područí našej vlády na čele s naším RÓBERTOM nezabezpečuje férové pravidlá a naďalej umožňuje obrovské finančné spreneverenia (zadarmo to snáď nerobia:)), rozmáhajúcí sa klientelizmus a stiera sa rozdiel medzi obstarávateľom a zhotoviteľom
- Považskobystričania sa účelovo a racionálne nebránia.
(príspevky sú redakčne upravené)
Toto už je priveľa, podľa mňa by sme sa mali spojiť a skonštruovať jasné stanovisko aj voči úradu aj voči NDS a správe to nejak medializovať, aby si tie beštie nemysleli, že nás dostanú bez "boja".