Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / redakcia / Mýto sa pravdepodobne prejaví aj zvýšením poplatkov za komunálny odpad v Považskej Bystrici

Mýto sa pravdepodobne prejaví aj zvýšením poplatkov za komunálny odpad v Považskej Bystrici

Autor: redakcia Poslední změna: Pondělí 11.01.2010 21:02
[2010-04-01] Podľa vyjadrenia Viliama Staníka, konateľa firmy MEGAWASTE, musela firma zakúpiť jednotky mýtneho systému. Preto sa MEGAWASTE bude snažiť o prenesenie týchto nákladov do ceny, ktorú za odvoz odpadu platí Mesto Považská Bystrica. Vyjadrenie firmy MEGAWASTE, ako aj názory ďalších regionálnych dopravcov nájdete v článku Bernadetty Pitoňákovej na stránke POVAZSKA.SME.SK:
Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke
http://povazska.sme.sk/c/5177371/nespokojni-su-aj-autodopravcovia-na-povazi.html

Nespokojní sú aj autodopravcovia na Považí

So zavedením mýtneho systému sú nespokojní aj autodopravcovia v Púchove a Považskej Bystrici. V podpore akcie Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) sú však opatrní.

POVAŽSKÁ BYSTRICA/PÚCHOV. Na čerpacie stanice v týchto okresoch sa neprihlásili do ústredia UNAS žiadni koordinátori petičnej akcie.

Niektorí dopravcovia na Považí priamu podporu petičnej akcii dopravcov na čerpacích staniciach nevyjadrili. Voči zavedeniu mýtneho systému však majú veľké výhrady.

Mali začať skôr

Podľa autodopravcu z Považskej Bystrice Milana Kollára, ktorého firma zabezpečuje kamiónovú dopravu, UNAS pravdepodobne nezohnala koordinátora, ktorý by bol ochotný organizovať petičnú akciu na čerpacích staniciach v Považskej Bystrici a Púchove.

„Ja zatiaľ neriešim nič, čo sa týka podpory vyhlásenia, lebo neviem s určitosťou, čo za tým je. Myslím si, že je už neskoro, s podobnou akciou sa malo začať skôr. Vedeli sme o tom všetci dopravcovia minimálne polroka dopredu. Je však pravda aj to, že konečné informácie o mýtnom systéme prišli až mesiac pred zavedením mýta. To bola chyba, malo to byť určite skôr. Že bude mýto, to sme však vedeli, aj že príde spoplatnenie," hovorí Kollár.

Má viacero výhrad

Kollár má však tiež viacero výhrad voči mýtnemu systému. Nepáči sa mu, že na Slovensku sa spoplatňujú aj cesty, ktoré v zahraničí bežne spoplatnené nie sú  a že sú platené úseky, nie prejazdené kilometre. Tiež si myslí, že Sky Toll  podľa neho nezvládol situáciu, čo sa týka informovanosti o mýtnom systéme. „Ako dopravcu ma, samozrejme,  zaujíma, čo sa deje. Na jednej pumpe som už bol a prejdem si aj ďalšie," dodáva Kollár.

Nepostihne to len dopravcov

Podľa Jozefa Daniža z firmy ADP z Púchova nie je celkom pravda, čo tvrdí UNAS o pripomienkach k systému zo strany ČESMAD.

„ČESMAD pripomienkoval, ale ministerstvo mnohým pripomienkam nevyhovelo. Ak mi však niekto v tomto štáte chce tvrdiť, že sa mýtny systém nepremietne do cien, a to nielen za dopravu, ale aj ceny tovarov, je to naivné," hovorí Daniž a dodáva, že poplatky za mýto sa teda nedotknú len dopravcov, ale v konečnom dôsledku všetkých obyvateľov.

„Doteraz stačilo dať na rok na diaľničnú známku do tisíc eur, teraz pri ôsmich až do desaťtisíc kilometroch, ktoré auto prejde medzi hypermarketmi po Slovensku, to robí 17-tisíc eur, čo je obrovský nárast. Dopravcovia sú teraz momentálne bez rezerv, takže určite sa to nejako premietne do ceny prepravy. Tá zas následne ovplyvní cenu za všetko, čo si ľudia kúpia," tvrdí Daniž.

Technické problémy

Ľubomír Kozák z firmy ADP bol na stretnutí, kde sa prezentoval systém, v máji minulý rok. „Boli sme vtedy šokovaní, že všetci zodpovední za zavádzanie mýtneho systému boli absolútne nepripravení. Navrhovali niektoré technické riešenia, ktoré nemali obdobu v okolitých krajinách, kde je systém zavedený. Už vtedy sme hovorili, že budú problémy s fungovaním," vracia sa do minulosti Kozák.

Treba riešiť dane

S protestnou akciou UNAS sa Kozák nestotožňuje. Všetko, čo až teraz únia žiada, podľa neho už ČESMAD a Asociácia dopravcov Slovenska pripomienkovali dávnejšie pred zavedením mýta.

„Môžu však len vyjednávať, nemôžu ministerstvu dopravy nič nariaďovať. Všetci sme nespokojní. Po valnom zhromaždení ČESMAD ešte v novembri minulého roku boli zaslané listy na ministerstvo dopravy, financií aj predsedovi vlády. Doteraz sa nikto neunúval odpovedať. Ak sa postoj nezmení, nedá sa vylúčiť, že aj zo strany dopravcov združených mimo UNAS dôjde v blízkej budúcnosti k nejakej dôraznejšej akcii," dodáva Kozák. Tvrdí však, že najprv treba vyjednávať. Riešiť treba podľa neho otázku cestnej dane a spotrebnej dane z palív, na čo tlačí ČESMAD už dlhšie. „Na zníženie spotrebnej dane z palív tlačí ČESMAD už štyri roky," hovorí Kozák.

Nezohľadnené ekoinvestície

Zlé je podľa Kozáka aj to, že v akýchkoľvek daniach aj poplatkoch pri mýtnom systéme sa len minimálne zohľadňujú emisné normy vozidiel, čo je pre dopravcov bezvýznamné a nemotivujúce.

„Ak investujete do nových vozidiel, aby ste chránili životné prostredie, v našom daňovom systéme, ani mýtnom sa to dopravcom nezohľadňuje. V zahraničí je to inak. Sadzby sa aktívnym dopravcom znižujú," hovorí Kozák.

Kritika pokutovania

Veľmi kriticky sa Kozák ako dopravca stavia k systému pokút.

„Mýtna polícia je schopná nadviazať komunikáciu počas jazdy vozidla so systémom a vidí, či je všetko, čo sa týka mýtneho systému, zo strany vozidla správne navolené a či je zariadenie na snímanie v prevádzke.  Ak zistí nejaký nedostatok, zastavia vás a najnižšia pokuta pre vodiča je stanovená na hranicu 1600 eur. Keď ju nie je vodič schopný zaplatiť na mieste, potom sa to postúpi na obvodný úrad dopravy, kde to bude už 2600 eur. Keby sa preukázal úmysel, že jednotka nie je účinná, pokuta môže byť až 16,5-tisíc eur," hovorí o vysokých pokutách, ktoré sú likvidačné, Kozák.

Problémy, že by bola jednotka nečinná nedopatrením, sú hlavne v prípade nie pevne nainštalovaných jednotiek (zdroj napätia zo zapaľovača). Preto dopravcovia tlačili na to, aby boli jednotky na pevnú montáž.

Zvýšenie nákladov

Nárastu nákladov pre zavedenie mýtneho systému sa obávajú aj iní dopravcovia.

„Zavedenie mýtneho systému mi veľmi zvýšilo náklady. Predtým som platil za diaľničnú známku ročne necelých 664 eur (20-tisíc korún), a teraz to môže byť okolo 4900 eur (140 až 150-tisíc korún) ročne v závislosti od najazdených kilometrov," povedal menší dopravca Jozef Brečka z Púchova. Na vládu mali tlačiť podľa neho hlavne väčší dopravcovia už skôr. Menším sa lobuje ťažšie. Teraz už je dosť neskoro.

„Autobusy mi zatiaľ ešte stoja, ale obávam sa zvýšenia nákladov. Neviem, čo sa stane, keď zvýšené náklady premietnem do ceny za prepravu. Je otázne, či si niekto bude ochotný pri zájazde zaplatiť zvýšenú cenu, či budú mať športové kluby, ktorým zabezpečujem prepravu, peniaze na takto zvýšené náklady. K ničomu dobrému to nepovedie. Keby zrušili cestnú daň, išlo by to. Ale tá sa platí, nafta je drahá a teraz ešte mýto... Neviem kam nás to dovedie," hovorí Miroslav Pavlech z Dolných Kočkoviec, ktorý zabezpečuje autobusovú dopravu.

Pri zachovaní všetkých doterajších odvodov štátu je to pre dopravcov situácia neúnosná.

Nikto náklady na mýto nezohľadní

Jaroslav Hudec z Púchova čaká, ako sa situácia vyvinie. Sadzby v mýtnom systéme sa mu zdajú vysoké.

„Nepáči sa mi, že sa platí za celé úseky, nie od kilometra, nikto nevie presne, ktoré úseky sú platené a ktoré nie. Celý systém nie je dobre pripravený. Náklady mi vďaka zavedeniu mýtneho systému vzrastú o osem možno až desať percent. Ťažko povedať, že ak premietnem toto zvýšenie nákladov do ceny za prepravu, či bude ten, pre koho zabezpečujem dopravu, ochotný to akceptovať. To asi nie. Navrhnem to, ale ako to dopadne neviem, lebo každý sa aj minulý rok snažil tlačiť ceny dolu. Čakám, uvidím," hovorí Hudec.

Zabezpečoval rozvoz pneumatík, ale aj iného tovaru pre firmy malými nákladnými autami. Štát by podľa neho po neustálych zmenách pri platení odvodov do štátnej kasy mal pre dopravcov potom garantovať minimálnu cenu za prepravu.

Zvýšia sa aj poplatky za odpad?

Jednotky na mýtny systém musela zakúpiť aj spoločnosť Megawaste, ktorá zabezpečuje v Považskej Bystrici zvoz komunálneho odpadu. Aj jej náklady stúpli. Cenu za odvoz odpadu zavedenie mýtneho systému tiež ovplyvní.

„Pôjde to mimoriadne hore. Dal som príkaz riaditeľovi, aby to vypočítal, o aké zvýšenie pôjde. Firma sa bude snažiť premietnuť ho aj do ceny za odvoz odpadu, ktorú platí za služby samospráva," povedal Viliam Staník, konateľ z Megawaste. To by potom mohlo mať dopad aj na následné zvýšenie poplatkov za komunálne a dobné stavebné odpady pre obyvateľov mesta.

pondelok 4. 1. 2010 16:45 | Bernadetta Pitoňáková
© 2010 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

 

Čítajte viac:

http://povazska.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=5177371#ixzz0cKkzg6Tz

Anonym píše:
Pondělí 11.01.2010 23:59
Prvýkrát keď spriaznené firmy stavali predražené cesty,
druhýkrát keď ste na ich zaplatenie okrem cestnej dane a diaľničnej známky a dane z palív zaviedli mýto,
tretíkrát keď ste vyberanie mýta pridelili za predražené peniaze firme JNT,
štvrtýkrát keď ste uzavreli predraženú zmluvu na odpady s Megamaste,
piatykrát keď nám zvýšite poplatky za odpad.
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 15:40
nevidím dôvod prečo by sa mala nejak radikálne zvyšovať cena za vývoz komunálneho odpadu, možno o niečo, keď si zoberiem koľko ciest v okrese PB podlieha mýtnemu spoplatneniu a koľko kilometrov po nich nabehajú vozy zvážajúce odpad. Po uliciach na sídliskách im asi ťažko bude palubná jednotka pípať!!! :D
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 18:42
A hlavne sa nabali Megaweste aj s darebakmi co zariadili aby tu vobec tato firma bola.Sudruhovia zo Smeru vo vedeni nasho mesta maju take ciste ruky ako tie smetiaky co vyvaza Megaweste.Zas je to len o biznise pre nasicg "polobohov",ale snad sa to konecne zmeni po volbach a ludia uz snad konecne vidia kam to nase mesto pod jeho skorumpovanym vedenim doviedlo. Bristensky Pavol.
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 21:54
A čo bude po voľbách ?
To isté len vzelenom, alebo máme veriť na zázrak ?
Vždy bude niekto vo vedení a niekto bude frflať.
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 23:59
Ty si sa teraz zobudil? Vieš,kde sa ten zozbieraný odpad vozí? Skládka Luštek pri Dubnici.
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 22:10
A čo takto triediť odpad, aby ho bolo menej ?
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 09:59
Možno nás zdraženie dopravy donúti viac sa zamerať na lokálne zdroje, aspoň čo sa týka potravín, pri iných tovaroch som si nie celkom istý. Ale potraviny z blízkeho okolia by logicky mali byť lacnejšie ako tie zo vzdialenejších oblastí.

Ešte keby kamióny s drevom prestali ničiť cesty a všetko drevo by sa spracovalo na Slovensku, vznikli by nové pracovné miesta. Takto má z vyvážaného dreva zisk len zopár ľudí, vrátane dopravcov, zatiaľ čo kdesi inde vznikajú hladové doliny bez šance nájsť si robotu.
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 12:40
Spamätaj sa - v normálnej krajine by to tak bolo, ale nie na Slovensku.
Tu sa ešte zvýši drancovanie - Fico jedným dychom ohlásil zrušenie ministerstva životného prostredia.
Bude sa ešte ľahšie drevo rabovať.

Koho asi vláda uprednostní - nejakého stolára z Podmanína, alebo nadnárodný nábytkársky a papierenský monopol? Stolár z Podmanína im nedá milión na volebnú kampaň, aby mu zabezpečili dodávky dreva. Papiere dajú (a dali). Z každého kubíka výpalné na účet politickej strany.
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 20:54
Áno, to ste tak robili Dzurindolackovičovci?
Anonym píše:
Úterý 12.01.2010 21:55
Áno, tak ako aj Močiarovoliči!
Anonym píše:
Středa 13.01.2010 10:11
Reakcia ku prvému príspevku : päťnásobné predraženie...

Znova je tu ktosi zaslepený, nie je to iba o vývoze komunálneho odpadu.
Kedy sa už konečne ľudia zorientujete v situacií?
Vidíš si iba na koniec nosa, pokiaľ si presvedčený, že je to o navýšení cien za vývoz komunálneho odpadu.
Aké naivné si myslieť, že keby prevádzkoval vývoz odpadu Ščefo tak by sa cena nenavýšila ?
Už si konečne otvor oči, už sa pomaly pol roky nevozí na skládku do Sverepca, ale o 30 km ďalej,
a tie autiaky tam samozrejme nepreletia -
a keď naša spoločnosť vidí za mýtom iba celkový zisk do štatnej kasy -
tak preto sa udialo to čo sa udialo, nespokojnosť dopravcov, v podobe " štrajku ".
Pochopiteľne s násilím nesúhlasím, ale zainteresovaní boli donútení sa touto formou zviditeľniť.
Začo boli aj následne podporovaní širokou verejnosťou, v podobe vyhlásení, ake sme mali možnosť počuť v rádiach...
A naša demokratická spoločnosť nám ukazala silu v podobe vyjadrení Packu...
Preto aj opatrné vyjadrenia Kollára, predpokladám, že tých čo bolo nespokojných bolo percentuálne viac,
ale asi z obavy o svoje zadky, radšej tichúčko sedeli doma, a čakali ako to tí čo vyšli do ulíc a zablokovali Rožňavsku, resp. ine križovatky po celom Slovensku dotiahnu.

A hľa, stalo sa!

Zrejme si to uvážili aj naši chlebodárcovia, a urobili ústupok...
Za čo v konečnom dôsledku môžeme poďakovať aj my všetci,
pretože zatiaľ nezdražie v podstate všetko, čo sa týkalo prepravy.
Takže najskôr keď si v obchode niečo kupime - musí to tam niekto dvoviesť, až následne produkujeme odpady,
či v podobe prázdnych obalov - od čohokoľvek, až po smeti z naších domácností, resp. firiem.
Takže som presvedčený, že sa uvedený problém natýka iba Megawastu, ale aj všetkých ktorý zabezpečujú dovoz tovarov do akejkoľvek obchodnej siete.
Možno aj Dalitrans, ADP, AB speed, RONA, NDP, Udos, RD trans, JR,
a ja neviem ešte kto všetko lieta po naších cestách, aby zabezpečilo
dovoz tovaru, a ako je na Slovensku zvykom potom sa niekto vyjadrí ako sa vyjadrí...

Prečo sa nevozí tovar po dotovaných železniciach ?
Prečo nás polícia stráži, aby si napr. na Orlovskom moste " neletel " príliš nízko ?
Prečo bola mýtna polícia vybavená tak ako bola vybalená ?
A prečo....
A prečo.....
A prečo......

« srpen 2017 »
srpen
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359