Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / redakcia / Ďalší diel zo seriálu "Odkladáme termín ukončenia diaľnice".

Ďalší diel zo seriálu "Odkladáme termín ukončenia diaľnice".

Autor: Juraj Smatana Poslední změna: Pátek 17.04.2009 20:23
[2009-04-15] Súčasný minister dopravy pokračuje v tradícii svojich predchodcov a oznamuje posunutie termínu ukončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Už to začína byť nudné. Ako reakciu na toto "prekvapujúce" posunutie termínu len stačí skopírovať citát z textu, ktorý som uverejnil minulý rok: "Za tie roky som si už zvykol, že nový "teraz-už-naozaj-záväzný" termín ukončenia výstavby sa vyhlasuje s pravidelnosťou štátnych sviatkov. Chvíľu som sa domnieval, že je to kvôli tomu, že vládni plánovači si temíny cicajú z prsta. Potom som si uvedomil, že ministrovu vetu, začínajúcu novým termínom, obvykle dopovedali výkonní úradníci vymenovaním ústupkov, ktoré sa budú musieť urobiť na úkor občanov. Mečiarov minister dopravy Alexander Rezeš ohlásil skrátenie termínu dokončenia diaľnic z roku 2015 na rok 2005. A jeho zástupcovia v Považskej Bystrici skonštatovali, že na tunel V1 poza mesto máme zabudnúť, lebo by sa nedal postaviť vo vládou stanovenom termíne. Dzurindova vláda prisľúbila Kórejcom dostavanie diaľnice do Žiliny do roku 2006, ale Považská Bystrica sa musela rozlúčiť s predstavou tunela V7 popod mesto. Ficov minister Vážny sľubuje dokončenie diaľnice do roku 2010, ale musíme zabudnúť na akúkoľvek ochranu súkromného vlastníctva, a nabrať si ďalšie miliardové pôžičky. Zapamätajme si: vyhlasovanie skrátených termínov slúži ako baranidlo na prevalenie prekážok v zámeroch veľkých stavebných spoločností. "
Ďalší diel zo seriálu "Odkladáme termín ukončenia diaľnice".

Komentár karikaturistu Shootyho na stránkach SME. Kliknutím zväčšíte.

Pokiaľ je to možné, pozrite si správu v pôvodnom kontexte aj s vloženými videami na portáli denníka SME:

http://ekonomika.sme.sk/c/4392196/vazny-priznal-ze-prestrelili-dialnica-bude-neskor.html

AKTUALIZOVANÉ 18:25
Vážny priznal, že prestrelili. Diaľnica bude neskôr

Plán preťať Slovensko naprieč diaľnicou do roku 2010 je mŕtvy. Podľa vlády za to môže finančná kríza. Opozícia tvrdí, že vláde ani nešlo o to, aby Bratislavu s Košicami spojila čo najrýchlejšie, ale o „kšefty“ pre firmy blízke vláde.

BRATISLAVA. Pred necelými dvoma rokmi premiér Robert Fico hovoril o snahe vlády spojiť do roku 2010 Košice a Bratislavu diaľnicou. Minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý sa o to mal postarať, oficiálne oznámil, že to bude až v roku 2011.

Realizáciu takzvaných PPP projektov, čiže projektov verejno­súkromného partnera, totiž zdržuje neochota bánk požičiavať na diaľnice v čase krízy.
Program naplnili

„Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk," povedal po rokovaní vlády Vážny.

Vláda schválila aj dodatok k výstavbe druhého z troch balíkov PPP, čiže rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Prvé jej úseky majú byť po novom hotové v roku 2011.

autor: Silvia Pňačková
VIDEO
Vážny priznal problémy

Politickej zodpovednosti sa minister Vážny vyhne. Premiér Robert Fico totiž dlhodobo deklaruje, že záväzok preťať Slovensko diaľnicou do roku 2010 si vláda stanovila nad rámec svojho programového vyhlásenia, ktoré hovorí len o sto kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto cesty sú už podľa Vážneho postavené. „Máme ešte rok a pol, aby sme programové vyhlásenie prekročili približne o 60 až 70 kilometrov," povedal.
Opozícia: Nešlo o cesty

Ivan Štefanec, poslanec za SDKÚ však za tým finančnú krízu nevidí. „Kríza tu pred troma rokmi nebola a vláda rezignovala na stavbu diaľnic. Dva a pol roka sa nič neurobilo, takže výhovorky na krízu nie sú adekvátne." Znaky toho, že premiér zo svojich plánov poľavuje, boli podľa neho zjavné aj doteraz.

„Sľúbil najprv diaľničné spojenie, potom sa rátalo s jedným pruhom, nakoniec to skončí pri leteckej linke," povedal Štefanec. Jediným cieľom rýchleho zazmluvňovania ciest je tak podľa Štefanca len rozdeľovanie „kšeftov" pre vláde blízkych dodávateľov.

Vláda odsúhlasila podmienky zmluvy na vybudovanie asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1, prvý balík PPP. Postaviť a prevádzkovať ho má konzorcium, ktorého súčasťou sú Doprastav a Váhostav Juraja Širokého. Celkovo si víťaz tendra vypýtal za zákazku 3,3 miliardy eur, po zvýšení sumy o úroky však štát napokon zaplatí viac. Pri R1 vláda počíta s úrokovým zvýšením z 1,354 na 3,465 miliardy eur. Rovnaká matematika znamená pre prvý balík cenu 8,445 miliardy eur.

Diaľnica v roku 2010 je reálna, tvrdil Fico v júli 2007

VIDEO
Fico o dialniciach
Vložte si video na vlastnú stránku, kliknite na menu - kód na stránku

streda 15. 4. 2009 13:35 | Daniela Krajanová, čtk, tasr, sita

« srpen 2017 »
srpen
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359