POVAZSKA.SME.SK | Cestovanie v MHD sa zjednodušilo
Pokiaľ je to možné, prečítajte si nasledovný článok v pôvodnom kontexte na stránke http://tlacovespravy.sme.sk/ts/2271/cestovanie-v-mhd-sa-zjednodusilo/#rf=hp-p
Cestovanie v MHD sa zjednodušilo
Schválením dodatku k zmluve o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy medzi mestom Považská Bystrica a MDS, a. s., vstúpili do platnosti zmeny v cestovnom, týkajúce sa všetkých kategórii ľudí. Doprava sa tým nielen zlacnila, ale aj zjednodušila. O efektivite zmien hovoríme s riaditeľom a predsedom predstavenstva MDS, a.s., Ing. Jozefom Keruľom.
Môžete priblížiť v skratke, k akým najpodstatnejším zmenám došlo?
- Pre cestujúcich sa paušálne zaviedol systém mesačníkov, ktorý držiteľov čipových kariet oprávňuje cestovať spojmi MHD za cenu 22 eur mesačne bez rozdielu, či prestupujú alebo nie. Pre dieťa bola cena mesačníka stanovená na 15 eur. Novinky sa dotkli i dôchodcov nad 65 rokov ZŤP a ZŤP-S, ktorí mimo dopravnej špičky, v sobotu a v nedeľu, môžu cestovať za 0,10 centov. Všetky zmeny boli uskutočnené po konzultácii s mestom.
K čomu smerovali všetky novinky?
- Cieľom bolo pomôcť najmä starším občanom, aby mohli v čase mimo dopravných špičiek cestovať lacnejšie. Ak hovoríme o zľavách, tak u dôchodcov o výrazných, pretože v porovnaní so súčasnými cenami je desať centov, za ktoré môžu cestovať, veľkou výhodou. Zvýhodnenými mesačnými lístkami sme chceli poukázať na fakt, že cestovať verejnou dopravou je pre rodinu ekonomickejšie. Všetko nové však chvíľu trvá, pokiaľ sa ujme. Ľudia ešte stále prepočítavajú. Výsledné číslo by ich však malo presvedčiť. Keďže sme v Považskej Bystrici začali ako prví s čipovými kartami, osemdesiat percent cestujúcich ide touto formou. Dnes už vydávame druhú generáciu čipových kariet. Spomeniem napríklad nedávnu akciu v Bratislave, zameranú na zníženie počtu áut na cestách, s názvom Zober suseda. Výsledok nebol až taký prekvapivý. Ak zoberieme do úvahy zúženú vzorku desiatich áut, cestovali v nich jeden, dvaja, maximálne traja ľudia. Len na prepravu 30 ľudí, čo je v autobuse bežný počet, je potrebných 12 – 15 áut, s čím sú spojené nemalé sumy za pohonné hmoty a ostatné poplatky. Verím, že časom sa cestovanie preklopí do verejnej dopravy tak, ako to je v okolitých a vyspelejších štátoch.
Odrazili sa zmeny v cestovnom vo vyťaženosti autobusov?
- Tým, že sa umožnilo jednotlivým skupinám cestovať mimo dopravných špičiek, stúpla vyťaženosť o 2 až 3 percentá. Hodnotenie je za minulý rok, nakoľko aktuálne údaje budú vyhodnotené po 6. mesiaci. K vyťaženosti spojov čiastočne prispela aj zmena v cestovnom poriadku. Pri tvorbe grafikonu máme záujem vyhovieť všetkým mestským častiam, bohužiaľ nie vždy sa ich požiadavky dajú splniť na sto percent. Aj keď vo viacerých prípadoch berieme ohľad na pripomienky výborov mestských častí (VMČ), musíme uznať, že ľudia cestujú hore - dole v určitých časoch. Najzložitejšie sú rána a popoludnia. Momentálne je veľmi vyťažená trasa Šebešťanová, kde je priemyselný park, ale taktiež SNP, Rozkvet, Moštence, či Praznov, kde ráno musíme nasádzať kĺbové autobusy. Aby sme získali aspoň trochu pochopenia zo strany VMČ, zaviedli sme spoj „stovku“, ktorý premáva po meste a zberá ľudí. Opakujem, preprava ľudí je veľmi zložitý proces, ktorý ovplyvňuje množstvo parametrov. Netreba za všetko iba haniť, ale aj pochopiť. Kritika neškodí vtedy, keď je na správnom mieste. Občanov spokojných s mestskou dopravou je podľa prieskumu 80 percent, čo je pre nás úžasným ukazovateľom.
Na cestách vidieť nový biely autobus. Ide o nový prírastok?
- Odpoviem frázou, kde iní začínajú, my už končíme. Aj keď majú autobusy len 5,7 roka, začíname s ďalšou obnovou, a to novou radou autobusov v niečo kratšej verzii. Na dopravnú špičku to rozhodne nie je, ale podstatné je, že spĺňa parametre na prepravu ľudí v hromadnej doprave. V technickom preukaze má uvedené aj miesta na státie, čo je pre MHD podmienkou. Opäť reagujeme na potreby cestujúcich v súlade s európskymi pravidlami. Zo zákona musíme zabezpečovať podmienky aj pre zdravotne handicapovaných ľudí. Určite ich ocenia aj nevidiaci, pretože hlásenie o trase je počuť vo vnútri i vonku. Sú určené aj pre vozíčkarov, ale rovnako zabezpečujú komfort pre všetkých ľudí bez rozdielu. Čas ukáže, či to bolo správne rozhodnutie. Pre nás je dôležité, aby autobusy chodili načas a bezpečne prevážali cestujúcich.
Od prvého mája je v platnosti nový cestovný poriadok. V čom sa udiali najpodstatnejšie zmeny?
- Sú to len drobné úpravy, plynúce z pripomienok výborov mestských častí. Zmenila sa napríklad trasa stovky, ktorá už nechodí na Partizánsku, lebo je to zbytočná zachádzka. Aby sa preprava urýchlila, trasa vedie cez kruháč pod plynármi a ďalej na SNP. Opäť sa museli niektoré odchody autobusov zosúladiť s príchodmi a odchodmi vlakov. Možno sa budem opakovať, keď poviem, že je tu dvaapoltisíc zamestnávateľov s rozdielnymi pracovnými časmi, takže úplne každému sa vyhovieť naozaj nedá.
13. 5. 2013 0:00:01
Súvisiace články:
POVAZSKA.SME.SK | Autobusy budú jazdiť po novom
Cestovný poriadok od 01.05.2013
Optimalizácia MHD v Považskej Bystrici - pripomienky a návrh cestovného poriadku
Samozrejme, že sa nedá vyhovieť každému. Ale pokiaľ je zamestnávateľ s počtom napr. 5 zamestnancov, tak s takým zamestnávateľom nebudem riešiť zásané zmeny v cestovnom poriadku. Partnerom pre rokovanie by mali byť zamestnávatelia s vyšším počtom zamestnancov, kde je predpoklad vyťažiť autobusy práve nimi. A možno im ponúknuť aj zaujímavé zľavy, čím by sa odbremenili cesty od osobných automobilov s jednym šoférom. To by bol vklad aj do životného prostredia a počas sezóny uľahčenie pre cyklistov.
A že zamestnávatelia majú rozdielne pracovné časy? Pracovná doba práve u väčších zamestnávateľov začína o 6,00 hod. resp. o 7 hod.
Akurát neviem odhadnúť čo je väčší zamestnávateľ. Nad 25 ľudí? Nad 50? Asi by som potreboval zoznam tých 2500 zamestnávateľov aj s počtom zamestnancov.