Vznikli v roku 2009 a pôvodne pôsobili len v niekoľkých mestách. Do všetkých krajských a okresných miest sa dostali posledné mesiace. A ako povedal pre Omédiách.com Marcel Zahradár, prokurista spoločnosti 14 news, ktorá ich vydáva, "náklad nie je konečný, sme len v začiatkoch nášho projektu."

Prekvapením je obsah. Prvé strany tvoria články o regióne, buď od vlastných autorov, alebo z agentúr, či iných zdorojov. Potom nasleduje dvojstrana o politike. Veľkú časť článkov tvoria agentúrne správy o aktivitách vlády Roberta Fica, sú skôr pozitívne alebo neutrálne. O ostatných stranách sa píše, ale menej. Výnimkou je nová politická strana TIP, ktorá má v novinách nielen inzerciu, ale aj články, čo stranu propagujú. Napríklad článok Zaujala generačná výmena politikov píše o tom, že míting strany zaujal vysokoškolákov a článok propaguje marketingové aktivity strany. Hoci ide o čisto propagačný článok, nemá označenie ako inzercia, je zaradený do spravodajstva aj s autorskou skratkou. Podobne je napísaný aj veľký rozhovor s predsedom strany TIP.

nase_novinky_tip.jpg

Ak sa píše viac o strane Smer, je to pochopiteľné, je to vládna strana, hoci mohli by si všímať aj kritické informácie o činnosti Smeru. Ak píšu noviny pravidelne pekné články o neznámej strane TIP, je to zvláštne.

Na otázku prečo vychádzajú pozitívne správy o strane Smer a strane TIP a či si ich u nich platia Záhradár odpovedal: „Nie, so žiadnou politickou stranou nemáme uzatvorenú zmluvu o vzájomnej spolupráci. Periodikum Naše Novinky sa zameriava najmä na regionálne spravodajstvo. O činnosti politickej strany SMER-SD informujeme v takom rozsahu, ako o iných politických stranách, či už ide o SDKÚ-DS, KDH a pod.. Prioritne sa na činnosť politických strán nezameriavame. Pozornosť venujeme hlavne činnosti prezidenta, vlády, parlamentu, ktoré sú pre ľudí dôležité a zaujímavé." Tvrdí, že noviny nie sú "bulvárne" a nejde ani o periodikum "vo vlastníctve nejakej politickej strany".

nase_novinky_tip_2.jpg

Noviny nemajú veľa inzercie, no veľkú časť tvorí inzercia strany TIP, o ktorej vychádzajú aj články v spravodajstve: „Naša spoločnosť spolupracuje s rôznymi mediálnymi agentúrami, jedna z nich si v našom periodiku objednala inzerciu pre stranu TIP." Na otázku, či sú aj články súčasťou objednávky, neodpovedal.

tip_inzerat.jpg

Hoci je dvojtýždenník bezplatný, má veľký náklad a v každom regióne vychádza s iným regionálnym obsahom, má minimum inzercie. Z čoho teda noviny žijú? „Tak ako každé printové médium, tak aj naše je financované z príjmov inzertných klientov," odpovedá Zahradár.

V tiráži sa neuvádza kto je šéfredaktor, alebo šéfovia oddelení, ako to býva v bežných médiách zvykom. Je v nej len emailová adresa inzertného oddelenia. Noviny patria spoločnosti 14 news.

Vo februári sa objavilo prvé číslo vo viacerých mestách aj v Bratislave. Len v hlavnom meste majú noviny náklad 245 tisíc kusov. "Správy v médiách majú krátky život. Sú ich tisíce, nemôžeme všetky počuť, vidieť, prečítať. Preto sa z nich musíme naučiť vyberať tie, ktoré nás obohatia, potešia. Často nám médiá podsúvajú informácie bez hodnoty," píšu v úvodníku, pod ktorým je len podpis redakcia.

Obsah novín píšu vlastní autori, nakupujú ho aj od TASR, sťahujú ale aj články z obecných webov a údajne i z médií, na ktoré nedostali súhlas od ich autorov. Upozornila na to Michaela Janotová z mestských novín v Malackách, majitelia to odmietajú.

Na mediálnom trhu sa objavil veľmi silný hráč, ktorý propaguje stranu TIP a kritické články na stranu Smer v jeho novinách nájdete ťažko. Náklad novín sa rozrastá. Deje sa tak pred prezidentskými voľbami a kampaňou pred eurovoľbami. V čase, keď takmer neznáma strana TIP zaplavuje Slovensko fialovoružovými bilbordami. Veľmi zvláštne.