Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Ivan Capko / Parkovanie a bezpečnosť

Parkovanie a bezpečnosť

Autor: Ivan Capko Poslední změna: Sobota 08.11.2014 17:38
[2014-11-08] Problém s bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky na Rozkvete a návrh čiastočného riešenia.
Parkovanie a bezpečnosť

Kliknutím obrázok zväčšíte.

To, že je na Rozkvete nedostatok parkovacích miest, je nezvratný fakt. Myslím však, že je jasné aj to, že sa parkovanie nesmie riešiť na úkor bezpečnosti na cestách a chodníkoch.

V lokalite, na ktorú by som rád upozornil sa to ale deje dosť často. To je samozrejme príčinou situácií od nervóznych po nebezpečné. Keď sa totiž na ceste, kde sa  dve autá v protismere obchádzajú dosť natesno, rozhodne v zákaze státia zaparkovať ten, čo si takto skráti cestu ku vchodu, pri prerábke okien, alebo len pri príchode z práce, je tu celkom problém . Pre menej zdatných šoférov, alebo tých s väčšími autami. A tu treba myslieť aj na smetiarov, poštu a kuriérov, ale i zdravotníkov a hasičov.

Zažili sme aj situáciu, keď vo vchode bytovky č. 2065 horelo, a z hlavnej cesty sa smerom dolu nemohlo dostať hasičské auto, pretože sa proste - kvôli autám parkujúcim v zákrute - nemohlo vytočiť.

Tak isto je to nebezpečné i pri výjazde na hlavnú cestu, alebo pri zjazde dolu kopčekom, keď v zákrutách nemá vodič prehľad, čo ho môže čakať za zaparkovaným autom. Nemám na mysli len deti, ktoré môžu spomedzi zaparkovaných áut vybehnúť: keď jazdíte smerom dolu a vpravo, je veľký problém vidieť i auto, ktoré sa samozrejme do kopca väčšinou potrebuje rozbehnúť.

Aj preto aby sa takýmto situáciám predišlo, sú tu nainštalované dva zákazy zastavenia a pred bytovkou 2065 i zákaz státia oproti tej strane, kde parkujú autá. Veľmi často sa však stáva, že v týchto zákazoch parkujú vodiči aj v čase, keď je v okolí voľné iné parkovné miesto, či už na parkkovisku, alebo i na povolenom mieste na ulici, možno však trošku ďalej od vchodu kam majú namierené. S pribúdajúcim časom sa to stáva stále častejšie a k pravidelne sa opakujúcim autám pribúdajú nové. Pravdepodobne si aj ďalší, ktorým značky a ich význam neprekáža všímajú, že za toto porušovanie sa žiaden postih nekoná a tým pádom sa toto ignorovanie predpisov, ktoré majú zaručovať bezproblémovú cestnú premávku a bezpečnosť stáva viac-menej pre nich povoleným.

Dnes ráno nás dokonca prekvapila stavebná činnost v zákrute priamo pri zákazovej značke. Celkom by potešilo, keby  takto mesto v rámci zachovania pravidel bezpečnej cestnej premávky začalo riešiť problém parkovania na Rozkvete. Skôr sa však obávam, keďže plocha nenadväzuje na pôvodné mestské parkovacie miesta, že to bude asi súkromné parkovisko.

Myslím, že správne by bolo samozrejme riešiť problém parkovania, tak ako to je v možnostiach mesta, ale zároveň si myslím, že v tomto problémovom úseku by mohlo zainvestovať mesto do označenia bezpečných zón žltými čiarami a po dohovore so zodpovednými, zabezpečiť aspoň spočiatku pravidelnú kontrolu dodržiavania predpisov.

Grafické zobrazenie označenia, ktoré pri dodržiavaní umožňuje jazdiť plynule a bezpečne v tejto lokalite  

A neskôr samozrejme aspoň občasnú kontrolu, aby bolo jasné, že mestu ide o to, aby sa pravidlá dodržiavali a bezpečnosť jazdy na beztak problémových cestách Rozkvetu bola zaručená v maximálnej možnej miere.

Mnohým by snáď pomohlo, keby si predstavili sami seba v situácii, že im v ceste zaparkuje niekto práve vtedy, keď sa sami niekam ponáhľajú. Alebo čo by sa dialo, keby sa v naozaj vážnom prípade ku nim nemohla dostať pomoc zdravotníkov alebo hasičov včas.

 

Dopravné značenie, ktoré by malo umožňovať jazdu bez obmedzení, ale nedokáže zaručiť bezpečnosť na všetkých problémových miestach so zhoršeným výhľadom, či zúženým prejazdom

 

Stanley099
Stanley099 píše:
Neděle 09.11.2014 15:00
pre tieto sračky čo tu čítam som sa musel regnuť. 1) neporušujú žiadnu značku zastavenia, lebo stoja na tráve, takže max. ničia trávu. Ale to je nepodstatné. KDE MAME PARKOVAT??? mne sa páčia takýto mudraci bez auta, alebo čo prídu o druhej domov a autom chodia len do práce a z práce. Platím dane, spotrebné dane, poistenia,... keby som nemusel nič také platiť tak postavím každý rok garáž.
Takže múdrak najprv vyrieš problém s parkovaním a potom dávaj takéto hlúposti!
Kde idú naše spotrebné dane z PH? Kde idú naše dane za auto?

Ale ved čo zoberiem problém a začnem tu vyskakovať, ale nedám riešnie problému a to je vznik parkovacích domov!
Jaroslav Semančík
Jaroslav Semančík píše:
Úterý 06.01.2015 00:29
Stanley pekne vystihol bežnú tunajšiu mentalitu "ja som si kúpil auto a je starosťou ostatných nájsť mi, kam ho dám". A mali by sa snažiť hlavne tí, čo auto nemajú. Lebo vôbec nechápu starosti tých menej šťastných, ktorí ho mať musia.

Stanley, článok bol o niečom inom než o porušovaní značky - o skutočných problémoch, ktoré to spôsobuje. Keď niekomu vyhorí byt, lebo sa tam nedostane hasičské auto alebo mu dieťa zrazí vodič, ktorý ho včas nevidel kvôli autám stojacim v zatáčke, začne sa na to dívať inak. Že "právo" odložiť si niekde svoje auto nestojí nad všetkým ostatným.

Čakať, že mesto postaví parkovacie domy a "odovzdá ľuďom do užívania" je číra utópia. Náklady na výstavbu jedného miesta v parkovacom dome sú cca. 10-15000 eur. Neexistuje mesto, ktoré by ich obyvateľom rozdávalo, rovnako ako sa nerozdávajú záhrady, chaty ani byty, ale kupujú sa alebo prenajímajú. Z mestského rozpočtu PB by sa dalo ročne reálne postaviť asi desať miest v parkovacom dome. Len nových áut pritom v meste pribúda ročne zhruba šesťsto.

Parkovacie domy stavajú investori len tam, kde sa im náklady v rozumnej dobe vrátia, na nájomnom. Keď nájdu dosť ľudí, ktorí sú ochotní si za to miesto zaplatiť. A kým je parkovanie hneď vedľa na chodníku alebo na tráve zadarmo, budú ich hľadať ťažko. Parkovacie domy v najbližších rokoch v PB určite nevyrastú. A mesto samotné ešte nesplatilo ani parkoviská, ktoré postavilo pred piatimi rokmi.

Pre autora článku: ak chcete, aby to neskončilo len touto diskusiou, pošlite svoj návrh Komisii pre dopravu a žp., bude sa ním zaoberať. Kontakty na predsedu (Ľ. Kubovič) a podpredsedu (J. Smatana) nájdete medzi poslancami na mestskom webe. Môžete prísť návrh uviesť aj osobne, komisie sú verejne prístupné.
Alfonz
Alfonz píše:
Čtvrtek 08.01.2015 16:12
pan Semančík, s tou vašou logikou nemozem suhlasit. Tymto sposobom sa mozeme posunut k polemike, ja mam detsky kocik a chem mat bezbarierove pristupy... Som rovnako "blby" ako clovek ktory ma auto a chce s nim dostojne parkovat? nemyslim si ze by nastavalo tolko koliznych situaci ktore ste popisal keby sa ludia z komisie pre dopravu pozerali dalej ako na koniec svojho nosa. Ano ludia ktori byvaju na sidliskach parkuju v blate na chodnikoch dokonca blokuju aj vchody do domov ale co maju robit? maju si snad sami vybudovat parkoviska? Pre kazdeho cloveka ktory sa obcas pozrie z okna svojho bytu je jasne kde by sa dalo co zmenit aby sa vyuzivalo uzemie v okoli jeho bydliska ucelne a aby aj bolo prijemne na byvanie, lenze nie vsetci chapu co to obnasa, vyuzitie uzemia je regulovane uzemnym planom taktiez niekde idu siete ktore musia byt pristupne atd. napriek tomu je niekolko rieseni ktore sa daju uplatnit aj bez vysokych financnzch nakladov. Mam ich vymyslat ja? a na MU su ludia plateni za co? Ludia sediaci v komisii pre dopravu tam sedia pre co? a to este nikde nije napisane ze aj ked s navrhom aj keby dobrym pride clovek na komisiu ze to bude k dacomu viest. nie kazdy ma tolko volneho casu aby sa mohol dostavit na zasadnutie napr komisie pre dopravu. Tak ak chodite na bicykli zamyslite sa nad povzdychom ze mate malo cyklotras lebo by sme vas mohli oznacit za cloveka ktory pekne vystihol tunajsiu mentalitu " ja som si kupil bicykel a je starostou ostatnych kadial s nim budem chodit"

PS: bystrica ma ocividne tolko volnych parkovacich miest ze nieje problem aj nejake porusit, napr kvoli nakupnemu centru... ti inteligenti co schvalili projekt Mogonov parku nech si parkuju na chodnicku pred nim a ostatni sa mozu posunut na ich miesta.
Anonym píše:
Pátek 09.01.2015 20:46
No, celkom rozumné až na...
Jaroslav Semančík
Jaroslav Semančík píše:
Sobota 10.01.2015 19:56
Pán Alfonz, v prvom rade by som chcel oceniť slušne napísaný názor, tu v diskusiách to nie je až také bežné. V mnohom s vami súhlasím, mal by to samozrejme riešiť mestský úrad. Ten tunajší nemá odbor dopravy a nemá dokonca ani jediného pracovníka, ktorý by mal v náplni práce riešiť inciatívne a koncepčne dopravu v meste. Stará sa len o údržbu. To je hlavný dôvod prečo sa tu doprava dlhodobo nerieši - nemá kto, a obľubený "sa" na mestskom úrade nepracuje. Dopravná komisia je len poradná skupina pre zastupiteľstvo, kde je pár poslancov (z ktorých nie všetci doprave rozumejú) a niekoľko daľších ľudí, schádza sa raz za dva mesiace prakticky zadarmo. Tomu odpovedá aj objem jej práce a nasadenie. Väčšinou sa len vyjadruje k požiadavkám podaným občanmi a firmami. Máte pravdu, že nie je vašou povinnosťou vymýšlať riešenia, že nie je záruka, že komisia obržaný návrh odporučí úradu, a ani či ho MÚ zrealizuje. Bola to len praktická rada, pre toho, kto má nejaký návrh a nechce, aby skončil len na internete bez povšimnutia.

Ja si nemyslím, že človek, ktorý chce zaparkovať svoje auto je blbý. Len za desaťročia, keď sa dalo zastať kdekoľvek a zadarmo lebo áut bolo málo, si na to ľudia zvykli a chcú to aj naďalej. Aj keď už nie je priestor a pri dnešnom náraste počtu áut je to aj úplne mimo možností verejných financií. Zabezpečiť svojim obyvateľom dostatok parkovacích miest zadarmo nedokázali ani omnoho bohatšie mestá v západnej Európe. Tam nastal rovnaký autoboom už pred 30 rokmi a riešili tam tie isté problémy aké my tu dnes.

A viete, k čomu došli? Z verejných peňazí čo najviac skvalitňujú hromadnú dopravu, komfort pre peší pohyb a cyklodopravnú sieť. Pretože každý, kto ide autobusom, na bicykli alebo pešo nepredlžuje zápchy, nezaberie parkovacie miesto tým, ktorí ho potrebujú a celkovo je pre verejné financie lacnejší. Uvedomili si, že aj pre každodenných vodičov je výhodné, ak sa čo najviac ľudí dopravuje iným spôsobom. Z mestského rozpočtu financujú to, čo dopravu odľahčuje a spríjemňuje mestské prostredie. To čo mestu priťažuje si musia platiť samotní užívatelia. Napr. v Nemecku už nenájdete mesto, kde by sa parkovalo zadarmo. Ak vás zaujíma, ako to vidí tamojší odborník po 30 rokoch praxe, prečítajte si strednú časť tohoto rozhovoru:
http://www.bystricykel.sk/blog/autum-nejvic-skodi-auta

My môžeme využiť, čo zistili, ušetriť si roky a rovnaké chyby alebo ďalej čakať na zázrak, ako doteraz. To, či mám väčšie právo na bezbariérové prístupy, cyklotrasy, dôstojné parkovanie alebo trebárs dôstojné bývanie zdarma sú debatné otázky. Podstatné je, čo sa dá zo spoločných peňazí reálne dosiahnuť. Bezbariérové chodníky a prechody sa dajú časovo aj finančne za rok, infraštruktúra pre cyklodopravu za niekoľko rokov, dôstojné parkovanie v dostatočnom množstve a zdarma - nikdy.
Anonym píše:
Pondělí 12.01.2015 10:22
Velmi dobre a pravdive postrehy k danej problematike.
Tym ale nechcem podpisat, ze v PB su mozne priestory na dostojne parkovanie optimalne vyuzite.
Tiez funkcnost tzv. hromadnej dopravy, je v tomto meste daleko vzdialena od optimalneho stavu.
Kronikár
Kronikár píše:
Čtvrtek 19.03.2015 10:17
Zaujímavá jemdebata a oceňujem jej slušnosť.:-) Zaujal ma údaj, ktorý použil pán Semančík: "Len nových áut pritom v meste pribúda ročne zhruba šesťsto."
Možno odkloním smerovanie debaty, no nedá mi opýtať sa: "Prečo potom národ stále narieka, že nemá čo do úst a že všetko je drahé, keď v takom zapadákove ako Pov. Bystrica, počet áut tak rýchlo rastie?"
Prepáčne, že som odbočil od témy.
Karol Janas
Karol Janas píše:
Středa 12.11.2014 13:10
velavazeny pan Capko, vaše postrehy vrelo vytam , ale musite sa naucit na veci pozerat troska z hora, a dalej ako za svoju pristupovu cesticku. problem parkovania na rozkvete je dlhodoby a akutny problem tohto sidliska , ktory ba sa dal vyriesit pri troche snahy kompetentnych za par mesiacov a ani nie s velkymi nakladmi, stacilo by keby sa obcas presli po rozkvete , zistili kde vsade maju ludia ata natlacena a ked uz nic ine , aspon by nastriekali ciary, neverili by ste ako takato drobnost pomoze usporiadat parkovanie napriklad aj to pozdlzne popri ceste. pisete ze ludia s robia co chcu ale keby mali volne parkovacie miesto nemuseli by sa tisnut do blata vedla cesty a podobne. taktiez kusok od spominaneho zjazdu su nezmyselne umiestnene odpadove nadoby ktore zaberaju minimalne dve parkovacie miesta, a priestor pod schodami je jalovy lebo autom tam nik nevojde atd. takze pri buducom pisani clanku skusme byt viac empaticky a pozerajme sa na vec bez referentskeho syndromu.

dakujem
Karol Janas
Karol Janas píše:
Středa 12.11.2014 14:04
ospravedlnujem sa za gramaticke chyby, pisal som to nastvany s toho ako je tento prispevok nastaveny.
redakcia
redakcia píše:
Středa 12.11.2014 14:23
Prosím, zmeňte si meno kliknutím na nastavovaciu linku:
http://povazska-bystrica.otvorene.sk/@@personal-information
napríklad na "Alfonz".

Nie je vhodné písať pod menom a priezviskom inej reálnej osoby.
Alfonz
Alfonz píše:
Čtvrtek 13.11.2014 10:44
Nieje to vhodné ale je to možné, po druhé toto meno mám ako pseudonym, Ján Botto - Ivan Krasko obaja boli reálne osoby a nik sa im do toho nes..ral. A kde je napísane že sa v skutočnosti nevolám Karol? Totožnosť so známou postavou v PB je čisto náhodná.

Ďakujem
Karol Maňas
Karol Maňas píše:
Čtvrtek 08.01.2015 12:13
Je to starší článok ale nedá mi to nepripísať ešte jeden koment. Asi máme v meste viac capkov, lebo tie "vysoko odborné" maľby po komunikáciach na rozkvete, ktoré stihli pribudnúť koncom jesene ma privádzajú do nemého úžasu. So žltými čiarami ako by sa vrece roztrhlo, na tom by nebolo nič zlé ale odborník, ktorý to nariadil zrejme v živote nesedel za volantom. Nakresliť na jednu stranu cesty žltú čiaru a "odlachčiť" tak danú lokalitu o minimálne 4 parkovacie miesta. To je skutočne veľdielo. Nebolo by na tom nič zlé, keby tá čiara nejako pomohla ,napr. priechodnosti vozidiel zásobovania. Lenže čo čert nechcel: väčšine normálných ľudí ihneď napadlo zaparkovať auto na druhú stranu cesty. Som hrdý ,že som tam parkoval ako prvý, hneď v deň nastriekania žltej čiary. Pán alebo páni ktorý to tam maľovali, akosi pozabudli natiahnuť čiar aj do oblúkov križovatky, ja síce viem že sa v križovatke parkovať nemá,zrejme nie som sám. Lenže keď nieje kde parkovať, tak sa buď ľudia nastavajú aj na žltú alebo sa natlačia priamo do križovatky, poprípáde zvolia alternatívu s druhou stranou cesty kde sa však dá parkovať iba dvom autám bez toho aby sa daná cesta zablokovala úplne.
Músím vytvoriť vlastný článok s foto dokumentáciou týchto nezmyslov ale čakám na roztopenie snehu aby to bolo pekne vidno. Samozrejme nám pribúdajú aj betónové státia na koše, ktorých polohu určite veľmi dobre zvážili, vzhľadom na ich rozloženie to už bude bonus k tomu uberaniu parkovania. Čo dodať na záver.

Veľa zdaru rozkveťáci.

Myslím že kádre ktoré to "zvládajú" už v PB máme.
Ivan Capko
Ivan Capko píše:
Čtvrtek 12.03.2015 11:50
Táto veta hovorí za všetko " Som hrdý ,že som tam parkoval ako prvý, hneď v deň nastriekania žltej čiary. Pán alebo páni ktorý to tam maľovali, akosi pozabudli natiahnuť čiar aj do oblúkov križovatky, ja síce viem že sa v križovatke parkovať nemá,zrejme nie som sám. Lenže keď nieje kde parkovať,"
Verte že je kde parkovať. Nikdy som nemusel zaparkovať ani na žltej čiare ani na trávniku ani v zákaze. Je to len o tom čo má kto v hlave a používa nohy. Chcel by som vidieť či by všetci č takto parkujú kľudne zniesli parkovanie na trávniku pred svojím rodinným domom, vlastnou bránou a podobne... Toto je len krásny príklad socialistického človek v každom takom parkujúcom. Veď čože, na mojom to nie je... Ale vidím, že už nemá zmysle niečo riešiť takže rezignujem na akékoľvek snaženie, keže stále ˇčastejšie vyhráva v tejto krrajine, tomto meste a okolo arogancia a hlúposť .
Karol Maňas
Karol Maňas píše:
Čtvrtek 12.03.2015 13:56
Skôr diletantstvo a insitne dopravné inžinierstvo, ktoré sa čoraz častejšie vyskytuje práve na miestach, kde by aj statická doprava potrebovala posúdenie v širších kontextoch. Samozrejme s istou dávkou logiky a odbornosti. Načmáranie žltých čiar nič nerieši. Tak isto ani osočovanie ľudí zo socialistického zmýšľania len preto že si kúpili auto a mesto im neponúka normálnu možnosť parkovania. Pozornosť neupriamujte na zle parkujúcich ale na MÚ. Každý normálny človek si rád zaparkuje auto na riadnom parkovacom mieste.Pochybujem, že tí arogantní vodiči radi parkujú v blate 200m od domu.
Anonym píše:
Neděle 15.03.2015 07:09
ked niekto robi na urade do 15.00 ten zaparkuje vzdy

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359