Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / ZDRUŽENIE BYSTRICYKEL / Mesto pre ľudí

Mesto pre ľudí

Autor: OZ Bystricykel Poslední změna: Sobota 26.03.2011 17:33
„Ak by som mal nejakému mestu poradiť a nech by bolo ktorékoľvek mesto na svete, povedal by som, aby začalo brať vážne ľudí v meste. Rovnako vážne, ako sme si zvykli brať premávku áut. Všetky mestá majú svoj odbor dopravy, trvale sledujú údaje o premávke, vedia všetko. Keď ale príde na ľudí v meste, väčšina miest nevie nič,“ hovorí dánsky architekt a urbanista Jan Gehl, ktorý už štyridsať rokov pomáha meniť Kodaň na mesto pre ľudí. Výsledok ukazuje nasledujúce video.

Premena kedysi veľkého parkoviska na živé korzo, cyklistka ohľaduplne sa pohybujúca v plnej pešej zóne, obojsmerný pohyb na bicykli či pešo v celej šírke jednosmerky. To je len niekoľko u nás ťažko predstaviteľných a tam úplne prirodzene fungujúcich vecí. Alebo taký detail ako zjazd pre bicykle z chodníka na cestu pred domom.

Príznačný je aj rozdiel vo vnímaní dopravy. Kým tam je to „dávaj pozor na ľudí okolo, aby si niekoho nezrazil“, u nás, s rovnakou samozrejmosťou, prevláda pohľad práve opačný „ty si dávaj si pozor, aby ťa niečo nezrazilo“.

Podľa kodaňských merítok sme my niekde v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. A máme čo doháňať. Dánsky fotograf a propagátor bicyklovej kultúry Mikael Colville-Andersen však tvrdí, že sa to dá stihnúť za päť až desať rokov (prezentácia v angličtine, super obrázky, 10MB!). Ak sa za tým skutočne ide.

Je skvelé žiť v meste, kde si každé ráno uvedomíte, že dnes je o trošku lepšie než včera.

Rozhovory s Janom Gehlom o jeho nedávnej návšteve Bratislavy a Prahy:
K autům tady máte milostný vztah
Bratislavu skontroloval odborník, je to mesto chaosu a kontrastov
Architekt dal návod, ako prerobiť Bratislavu na priateľskú pre ľudí
Čo by asi povedal po vystúpení z vlaku v Považskej Bystrici?

Aktuálne: Ak by ste chceli, aby to raz podobne vyzeralo aj u nás, podporte hromadnú pripomienku na zlepšenie postavenia chodcov a cyklistov k pripravovaným zmenám v zákone o cestnej premávke. Na to, aby sa ňou ministerstvo muselo vážne zaoberať, je potrebné do konca marca získať päťsto podpisov. Pripomienku môžete elektronicky podporiť tu: http://www.changenet.sk/?section=kampane&x;=527440

Anonym píše:
Pondělí 28.03.2011 14:03
Väčšina považsko-bystričanov (hlavne tých starších) s nostalgiou spomína na to krásne historické námestie, ktoré muselo ustúpiť "pokroku" a modernej výstavbe. Lenže nová doba priniesla so sebou aj jeden nepríjemný fakt:
Vyniesla na piedestál automobil ako typického predstaviteľa technického pokroku a nahradila ním človeka.
Automobil sa stal najdôležitejšou veličinou a základnou mernou jednotkou v našom živote - nie že by sme na tom všetci nejako programovo pracovali, to nie. Akosi to prišlo samo - my sme sa tomu len akosi nechceli brániť (veď by to mohlo znamenať, že bránime pokroku a to predsa nechceme). Ani sme sa nenazdali a na všetky veci okolo seba sme sa začali pozerať cez prizmu automobilov (...koľko tam trvá cesta autom? ...dá sa tam zaparkovať? ...?)
Až príliš neskoro sme si uvedomili, že genius loci je bytostne a rozmerovo spätý práve s človekom a nie s automobilmi.
Žijeme v dobe paradoxov - bežiac krížom cez známu "štvorprúdovku" v našom meste nadávame na "blbcov" šoférov, ktorým sa musíme vyhýbať... nadávame na toho "idiota" čo zrušil a neobnovil prechody pre chodcov v miestach kde "vždy" boli...
Nasadneme do auta a spolu s kľúčikom v zapaľovaní cvakne niečo aj v našej hlave a zrazu na tej istej štvorprúdovke nadávame na "blbcov" chodcov, čo sa nám "hádžu" pod kolesá... nadávame na toho "šibnutého" cyklistu, čo sa nám motá popred auto...
Hľadáme volné miesto na parkovisku, čo najbližšie k vchodu do ...marketu, do ktorého ideme, ale keď vystúpime z auta pociťujeme neustály deficit po chýbajúcom námestí - tom prirodzenom epicentre diania v meste.
A možno už nastal čas na to, aby sme sa na chvíľu zastavili a uvedomili si, aké dôležité je premýšľať o tom, o čo všetko sme prišli kvôli tomu, že všade môžu parkovať autá.

P.S. Vy ešte stále veríte tomu, že infraštruktúra pre chodcov a cyklistov je drahá, ako sa nás o tom snaží presviedčať automobilová lobby?
A nie je to v skutočnosti tak, že oveľa drahšia je práve infraštruktúra pre autá (podzemné garáže a parkovacie domy)?
Ľahšie odtlačí auto chodca, či cyklistu, ako naopak... nielen de facto, ale i de iure...

« říjen 2017 »
říjen
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359