Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod / Prispievatelia / Monika Bandúrová / Ako zabezpečiť efektívne vybavovanie služieb na mestskom úrade?

Ako zabezpečiť efektívne vybavovanie služieb na mestskom úrade?

Autor: Monika Bandúrová Poslední změna: Úterý 30.09.2014 15:47
[2014-09-30] Myslím, že je prirodzené, ak občania od úradov očakávajú rýchle a efektívne vybavenie ich potrieb. Nemalo by byť praxou, aby občan musel kvôli nejakej úradnej listine stráviť na úrade pol dňa a prejsť tromi miestnosťami za zavretými dverami.
Ako zabezpečiť efektívne vybavovanie služieb na mestskom úrade?

Klientske centrum v Banskej Bystrici

Našťastie, niektoré samosprávy sa snažia tento problém riešiť a spríjemniť vzťah občan – úrad - napríklad aj vytvorením klientskeho centra alebo kancelárie prvého kontaktu. To je kancelária na úrade, kde na jednom mieste vybavíte žiadosti, získate informácie a iné jednoduchšie služby zo strany samosprávy. Otvorenie takéhoto centra je jedným z reálnych krokov k otvorenej komunikácií s občanom, ktorá uľahčí život občanovi, ale aj úradníkom.


AKO JE TO U NÁS?

Aj naše mesto sa rozhodlo pristúpiť k otvorenej komunikácií s občanmi. V rozpočte na rok 2014, v podprograme: Činnosť a prevádzka mestského úradu je na rok 2014 určených 2 448 335 Eur. Jednou z položiek, na ktoré idú tieto peniaze, je aj Výkon funkcie primátora a tam sa skrýva uvedená snaha o otvorenú komunikáciu „Viesť otvorenú komunikáciu v zmysle poslania mesto pre občana“.

Škoda, že táto rozpočtová položka sa nachádza v rámci výkonu primátora a nie vo výkone úradu a úradníkov!  Náš primátor si ale otvorenú komunikáciu vysvetľuje trochu po svojom, ako: Počet zorganizovaných tlačových konferencií, počet vystúpení primátora v médiách, počet stretnutí s občanmi a organizáciami.

Pracujem už nejaký ten rok na úrade a viem, že pokiaľ sa chcete vyhnúť konfrontácií s občanmi – zorganizujete tlačovku alebo napíšete článok do miestnych novín, pretože tam ste pánom toho čo sa povie vy, a  nemusíte odpovedať na nepríjemné otázky.


AKO TO FUNGUJE INDE?

Ako to teda funguje ozajstná otvorená komunikácia úradu a občana v mestách, ktoré chcú naozaj zlepšiť svoje služby pre občanov?

Pre príklady netreba chodiť ďaleko. Napríklad naše krajské mesto Trenčín zriadilo Klientske centrum a funguje nasledovne:

„Otvorenie klientskeho centra sledovalo cieľ zefektívnenia vybavovania žiadostí, poskytovania informácií a služieb občanom zo strany samosprávy.“

Ďalšie pozitívne príklady sú napríklad mesto Prešov, Bratislava, Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Piešťany, Liptovský Mikuláš.  

ČO TO PRINÁŠA OBČANOM?

Klientske centrá výrazne zlepšujú dostupnosť informácií a rýchlosť vybavenia na úrade -  tým, že hneď pri vstupe do úradu občana privítajú úradníci a na jednom mieste a na počkanie vyrieši napríklad vydanie rodného či sobášneho listu, poskytnutie informácií, pomoc so spísaním sťažnosti, či žiadať rozhodnutia k stavebnej činnosti, územnému plánu, podnikateľskej činnosti alebo matričným dokladom a zároveň aby poskytla presnú a trefnú informáciu, kde získať a ako vybaviť procesne komplikovanejšie situácie.

Považská Bystrica je mesto, ktoré si zaslúži moderné a efektívne obsluhovanie svojich občanov. Túto zmenu ale nie je možné urobiť, ak predstava o efektívnej otvorenej komunikácií je realizovaná cez počet tlačových konferencií primátora. 

 

Monika Bandúrová

Anonym píše:
Úterý 30.09.2014 19:12
Zeby konecne kandidat s nazorom?
Anonym píše:
Úterý 30.09.2014 19:34
V súčasnosti sedia v informačnom centre traja ľudia a s nimi nevybavíte nič, sotva podáte inzerát alebo spomienku. Klientské centrum by sa zišlo, nie kažý má schopnosti dohadovať sa so starými štruktúrami napr. na matrike.
Anonym píše:
Středa 01.10.2014 20:07
kde bola doteraz
Anonym píše:
Úterý 30.09.2014 19:58
No ale vážení - čo sa kde a ako dá vybaviť, to je teória!
Prax je ale taká, že tieto nstaré štruktúry, ktoré si naháˇnajú iba kšefty do vlastného vačkui - nikdy nič nové nechcú, lebo by im to bránilo v ich chrochtaní pri válove!
pokiaľ budú chcieť ľudia nejaké pozitívne zmeny, ktoré oni sami pocítia vo svoj prospech, musia sa spamätať a voliť nové tváre, ktorým novinky nie sú cudzie a chcú zmeny k lepšiemu!
Tí tajtrlíci - mestskí poslanci, cca 15 je tam stále, vďaka Vám občanov/ asi Vám vyhovuje súčasný stav/ - no mne to pripadá ako ÚV KSS na naše podmienky UV Smer a spol!
Čo tí čo sú tam 20 rokov priniesli pre mesto - NIČ, iba si hľadia svoje kšefty / navyšovanie príspevku pre MDS, zabezpečenie zakázok z MDS,opravy, repasy, generálky a tak dookola-hlavne že sa platia faktúry!
Alebo zamestnať celý rodinný klan na úrade, a byť v pohode!
Ste spokojní s terajším stavom mesta a jeho fungovania?
Ja nie!
Preto budem voliť nové tváre, ktoré neboli pre svoj osobný život doposiaľ závisle na mestkom cecku!
Iba osoby, ktoré sa aj v osobnom živote dokázali presadiť - mimo zakázok mesta, resp. jeho výhod dokážu realizovať nejakú zmenu k lepšiemu!
A tú zmenu potrebujemem všetci!
 
bn
bn píše:
Středa 01.10.2014 15:26
Na akom oddelení "pracuje" autorka? Má problém urobiť 5 krokov npr. na matriku? V ktorej je strane?
Anonym píše:
Středa 01.10.2014 15:38
5 krokov na matriku, 5 minút čakať na chodbe, 100 krokov na stavebný odbor, 20 minút čakať na chodbe, 50 krokov na evidenciu odpadov - ups obedná prestávka, no nevadí počkáme, ale pani ja potrebujem spis z vedľajšieho oddelenia, zastavte sa tam, ale vlastne tam majú dovolenku
Monika Bandúrová
Monika Bandúrová píše:
Pátek 03.10.2014 18:11
Milý pán/pani BN, aktuálne pracujem v kancelárií námestníka primátora Bratislavy do konca roka. Pozitívne príklady ako zlepšiť spôsob vybavovania občanov vidím tam alebo aj v iných mestách, ktoré spomínam v článku. Ja mám rada zlepšovanie služieb, nie udržiavanie a stagnáciu a uspokojenie sa so stavom..typu "ale veď to trvá len 20 minút". Ale možno vy ste ten šťastný občan, ktorý bol vždz na úrade vybavený rýchlo a promptne.
J. Semančík
J. Semančík píše:
Pátek 03.10.2014 19:48
Na tunajšom úrade by veľmi pomohla jedna banálna vec - kúpa kopírky na matriku, kde okrem iného aj overujú kópie. Takto som si vystál rad na chodbe a dozvedel sa, že oni teda rozhodne kopírku nemajú, mám si to ísť najprv niekam skopírovať a prísť potom. Pritom kopírka by im veľmi zjednodušila a zrýchlila overovanie, lebo nemusia kópiu kontrolovať riadok po riadku, či som tam niečo nepozmenil. Keď si to skopírujú rovno u seba, majú istotu, že je to presne rovnaké, buchnú pečiatku a môže ísť ďalší. Nemám problém za to zaplatiť rovnako ako inde. Keď som to matrikárkam vravel, začali byť veľmi nepríjemné, čo to vymýšľam a že s tým nech idem za primátorom. Ja by som naopak čakal, že sa s tým na svojich nadriadených obrátia ony. Kopírka dnes stojí smiešne peniaze.
Ale asi tiež patria k ľuďom "však do Kopexu je odtiaľ pár minút" a "vždy sa to robilo takto". Nehovoriac o tom, že do vnútra sa nesmie keď predchádzajúci klient vyjde, ale až na zavolanie. Nerušte, pacientov voláme. Svojou prílišnou prítomnosťou zrejme úradníčky, ktoré si platíte, obťažujeme.
Era
Era píše:
Pátek 10.10.2014 23:25
Presne a trefne napisane.Na matrike su doslova arogantne uradnicky.Musela som cakat,lebo v pracovnej dobe si musela vypit kavicku,nakricala na mna,lebo som si dovolila v pracovnom case vssi nie.tupit do kancelarie.Ona si kludne pila kavu.Citate to p.Janas,a
Anonym píše:
Neděle 12.10.2014 13:36
Ja som asi pred pol rokom potreboval overiť na MÚ P.B. podpisy.
Prišiel som o 08,02 hod. pred dvere, kde už tam čakala jedna pani a táto mi povedala, že je uzamknuté.
Dosť som sa ponáhľal, tak som sa išiel opýtať na info, kde by sme " pani úradníčku " našli - keď nie je na svojou pracovisku, hoci podľa vývesky na dverách by tam mala aspoň sedieť!
Nik o nej nič nevedel, ani vo vedľajších kanceláriách!
Prišla o 08,17 - bez slova vysvetlenia odomkla a zatvorila za sebou, bez toho aby pozvala stránku!
Pani ma prepustila, tak som tam vošiel a dal jej moju žiadosť.
Samozrejme som sa opýtal, prečo tam nik nesedí - keď podľa úradných hodín by tam mala byť už 18 minút!
Jej odpoveď - skôr štekot bol - že bola s poštou!
Ja som ostal ticho, veď toto si mala poriešiť pred ôsmou a " po tú poštu, alebo s ňou " bola v kancelárií o 5 dverí vedľa!
Teda za 17 minút by to možno otočila aj z Hlavnej pošty pri križovatke!
Pri odchode mi to nedalo, a tak som zaklopal na tú kanceláriu - odkiaľ " pani úradníčka " vyšla a opýtal som sa či už tam pani XY / podľa tabuľky som uviedol jej meno bola pre poštu, alebo odniesla./
Tam sa na mňa pozreli ako na dementa, a opýtali sa ma , že čo by tam robila, že ich kancelária NEMÁ s poštou NIČ spoločne!
Takže takto sa vychádza v ústrety občanovi!
Stránka je pre takýchto ľudí na Mú - kus, čo ich otravuje, proste ako dobiedzajúci hmyz!
Preto centrá, ako navrhuje hore uvedená autorka článku pani Bandúrova - by toto odstránili, úradníčky sú za presklenou stenou a občanmi by bolo VIDIEŤ čomu sa venujú!
Nie každý má pol dňa času na vybavenie nejakej banality a stratený čas berie ako zabavenie sa, keď nemá iný program na deň!
Anonym píše:
Neděle 26.10.2014 19:22
Nuž takto.Ako robí primátor ,tak robí personál.Ako sa hovorí ryba smrdí od hlavy.Keď vidia čo robí šef -tak nebudú horší.Ano podobnú skúsenosť mám aj ja.Tieto pracovníčky by mali absolvovať základné kurzy verbálnej komunikácie,asertívneho správania,empatie,haptiky,komunikácie medzi rôznymi úrovnami riadenia.Samozrejme neuškodilo by to ani pánu šefovi.Ozaj počuli ste o niečom takom ako je mystery shoping?To by bolo na MsU PB úžasných objavov!
úradník
úradník píše:
Neděle 26.10.2014 16:18
Vážená Monika Bandúrová skúste prebehnúť aspoň v noci nemusí ani svietiť pouličné osvetlenie stačí mesiac a potom písať o problematike o ktorej nemáte ani len základné informácie
Juraj Smatana
Juraj Smatana píše:
Neděle 26.10.2014 17:16
Vážený "úradník", skúste radšej použiť nejaký argument.
Článok je o klientských centrách, autorka má niekoľkoročnú skúsenosť s fungovaním bratislavského magistrátu, čo je niekoľkonásobne väčšia "firma" ako považskobystrický mestský úrad, a v článku poukazuje aj na skúsenosti z iných miest. Taktiež upozorňuje na rozpočet Považskej Bystrice, z ktorého vyplýva, že pod "otvorenou samosprávou" si Karol Janas a jeho ľudia predstavujú - viac tlačových konferencií.
Takže skúste niečo k veci, pretože s behaním pri mesiačiku naozaj neviem nájsť žiadnu súvislosť.

« květen 2017 »
květen
PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Odporučiť
 

Copyright © 2000-2014 Klub Strážov, pokiaľ pri jednotlivých materiáloch nie je uvedený iný pôvodca. Prevádzkovateľ portála PB.OTVORENE.SK občianske združenie Klub Strážov nezodpovedá za obsah a aktivity v komunikačných službách vytváraných používateľmi. Preberanie pôvodného materiálu je povolené výhradne na nekomerčné účely a s uvedením zdroja.

Kontakty: Klub Strážov, projekt PB.OTVORENE.SK, Švabinského 17, 851 01 Bratislava. E-mail: redakcia@pb.otvorene.sk Mobil: +421907034666. ISSN 1337-0359